نسخه قدیم سال جهش تولید

امروز سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۵۸
 

اخبار

ارائه خدمات درمانی از راه دور(ویزیت تلفنی) به بیماران مزمن غیر واگیردار

ویزیت تلفنی برای کنترل بیماری های مزمن غیر واگیردار موجب تسهیل و تسریع دسترسی به متخصصین جهت ارائه خدمات مشاوره ، کاهش بار مراجعین به مراکز درمانی در بحران کرونا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، دکتر کوروش هاشمی اصل با اشاره به اینکه ویروس کرونا و شیوع سریع آن سبک زندگی همه را تغییر داده و قرنطینه و خانه‌نشینی  مراقبت ‌ها را تحت تاثیر قرار داده ، گفت : سازمان بهداشت جهانی (WHO) با اعلام اینکه در دوران پسا کرونا با توجه به اینکه بیماران مزمن غیر واگیر از ترس بیماری کووید 19 کمتر به مراکز درمانی مراجعه میکنند، امکان اختلال در کنترل بیماری آنها وجود دارد ، به همین دلیل یکی از برنامه های پیشنهادی ویزیت از راه دور بیماران بود که در این برنامه پزشکان پرستاران و ماماها با بیماران تماس تلفنی گرفته می شود و اطلاعات آنان ثبت و مراقبت های لازم در این دوران به آنان توصیه می شود.

وی کنترل عوامل خطرساز بیماری های قلبی_عروقی شامل : دیابت ،  فشارخون بالا ، چربی خون بالا و چاقی را مهم عنوان کرد و گفت : تاخیر در مراجعه این دسته از بیماران بر سلامتی آنان تاثیر گذاشته و احتمال بروز عوارض ناخواسته را افزایش می دهد.

دکتر هاشمی اصل بیان کرد : در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با توجه به برگزاری کمیته متخصصین پزشکی خانواده و  اقدامات و خدمات موثر آن در سطح جمعیت تحت پوشش تصمیم بر این شد که از مهرماه امسال ویزیت تلفنی برای کنترل  بیماری های مزمن غیر واگیر در دستور کار قرار گیرد.

متخصص پزشک خانواده سازمان ادامه داد :در اولین گام فرآیند انجام مشاوره تلفنی به همراه پرسشنامه های مربوطه طراحی و بومی سازی شد و طبق دستورالعمل سه گروه پزشکان خانواده ،پرستاران خانواده و ماماها با بیماران تماس تلفنی گرفته و فرمها و  پرسشنامه های مربوطه را تکمیل می نمایند،قبل از هر تماس تلفنی ابتدا پرونده بیمار توسط اعضا تیم سلامت بررسی و عوامل خطرساز بیماری آنان ارزیابی می شود.

دکتر هاشمی اصل با اشاره به اولویت بندی بیماران در سه گروه گفت : گروه اول بیماران دیابتی بودند که در طی 6 ماه گذشته هیچ مراجعه ای به مراکز درمانی نداشته  و یا بیماری دیابت آنان از کنترل خارج شده است ، گروه دوم بیماران مبتلا به فشار خون و گروه سوم بیماران مبتلا به چربی خون بودند که طی تماس تلفنی و طرح پرسش نامه ها وضعیت بیماری آنان بررسی می گردد .

متخصص پزشک خانواده سازمان با تاکید بر اینکه کنترل بیماری های غیر واگیر در سطح جمعیت تحت پوشش اولویت اصلی واحد سلامت خانواده بشمار میرود، افزود:  این طرح در ارائه مراقبت های سلامت به افراد واجد شرایط و منطقی کردن میزان مراجعات به مراکز درمانی در زمان شیوع بیماری کووید 19 نقش مهمی را ایفا می کند.

وی تصریح کرد : پس از تماس تلفنی و  تکمیل فرم ها در صورتی که بیمار نیاز به تجدید دارو داشته باشد،یکی از راههای  موثر این است که میزان دارو مورد نظر به داروخانه اعلام و بدون حضور بیمار به یکی از نزدیکان درجه یک وی تحویل شود ، همچنین در مناطق تهران،اهواز و شیراز می توان با هماهنگی با واحد home care  داروها به درب منزل بیمار ارسال گردد.

وی اظهار داشت : در طول سه ماهه گذشته 26635 تماس تلفنی در کل مناطق سازمان صورت گرفته است که 50 درصد تماس ها مربوط به بیماران دیابتی بوده است،همچنین در این مدت پزشکان 9832 تماس تلفنی ، پرستاران 9268 و ماماها 7250 تماس ثبت کرده اند.

متخصص پزشک خانواده با اشاره به افزایش میزان رضایت مندی پس از اجرای این طرح گفت : بیماران از اینکه تحت نظر بوده و نیاز به حضور در مراکز درمانی برای کنترل بیماری ندارند از این طرح استقبال کرده اند ، این طرح موجب تسهیل و تسریع دسترسی به متخصصین جهت ارائه خدمات مشاوره ، کاهش بار مراجعین به مراکز درمانی و تسهیل در مدیریت بیماران در زمان بحران بیمارای کووید 19 شده  است.


۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۱۹۶
کد خبر : ۸,۸۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید