نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۱۷

اخبار

بررسی نحوه بازگشت به کار کارکنان مبتلا به کرونا

با توجه به شیوع کووید 19 (کرونا) در کشور، احتمال ابتلای کارکنانی که در محیط های کاری متفاوت ارائه خدمت می کنند نیز وجود دارد؛ از این رو افرادی که دوران نقاهت خود را پشت سر گذاشته اند، قبل از بازگشت به کار باید گواهی سلامت خود را از مراکز سلامت کار دریافت کنند و بعد با در نظر گرفتن شرایط ویژه ای که داشته اند، بر سر کار خود حاضر شوند. این افراد هم از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند و هم بر اثر پشت سر گذاشتن این بیماری سخت، امکان دارد دچار بیماری روحی شده باشند، از این رو باید شرایط این کارکنان قبل از ورود به کار پایش شود.
در این زمینه افشین بلوری، رئیس معاونت طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران به «مشعل» می گوید: «در معاینات سلامت کار کارکنان، معایناتی به عنوان «بازگشت به کار» داریم، یعنی زمانی که فردی دچار بیماری یا حادثه ای مهم می شود، یا اینکه برای مدت طولانی با موضوعی غیرپزشکی از محیط کارش دور بوده و می خواهد به کار بازگردد، برای مطمئن شدن از توانایی انجام کار او و اینکه برای سایر کارکنان مشکلی پیش نمی آید و باعث حادثه و خطری نیز در محیط کار نمی شود، گواهی بازگشت به کار می دهیم. این روند از گذشته بوده و یکی از ارکان مهم معاینات سلامت شغلی به شمار می رود و برای بیماری کووید 19 نیز دنبال می شود.»حال ممکن است این سوال پیش آید که وقتی فردی دچار کووید 19 شده است، بعد از بهبود باید چه مراحلی را برای بازگشت به کار طی کند؟ بلوری در پاسخ به این پرسش می گوید: «مهم ترین مساله که مرکز سلامت کار به آن توجه می کند، این است که آیا فرد هنوز آلوده به این ویروس هست یا خیر، آیا سایر همکاران خود را مبتلا می کند یا خیر؟ به همین دلیل نخست باید نسبت به سلامت او مطمئن شویم و در محله بعد بررسی می کنیم آیا عوارضی که این ویروس روی تنفس می گذارد، در کارش تاثیر می گذارد؟ اگر پاسخ به این پرسش مثبت بود، برای او محدودیت هایی در نظر گرفته می شود.»به گفته او، «یکی دیگر از پرسش هایی که در زمینه بازگشت به کار بررسی می شود، این است که آیا فرد بهبود یافته با توجه به وضعیت جسمی و روحی، قادر به انجام وظایف معمول خود هست یا خیر؟ در این زمینه دستور عملی صادر شده است و براساس آن مدیریت منابع انسانی و شرکت های مختلف نفت کارکنان را برای گواهی بازگشت به کار نزد ما (سلامت کار) می فرستند و توسط متخصصان طب کار معاینات انجام و سوابق و مستندات بررسی می شود. گاهی ممکن است برای اطمینان بیشتر از سلامت فرد متقاضی بازگشت به کار آزمایش یا سی تی اسکن ریه گرفته می شود و در صورت نیاز تصمیم گیری می شود که آیا این فرد به محل کار بازمی گردد یا نیاز به تمدید استراحت دارد؟»

دریافت مجوز بازگشت به کار نیروهای قراردادی و پیمانکاری

کارکنان قراردادی و پیمانکاری نیز می توانند از طب کار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای دریافت گواهی بازگشت به کار استفاده کنند، اما دریافت این خدمات دارای شرایطی است. بلوری در توضیح چگونگی دریافت خدمات این گروه از کارکنان می گوید: «کارکنان قراردادی با توجه به اینکه کارفرمای مستقیم آنها ادارات و شرکت های نفتی هستند، می توانند از مرکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت مجوز بازگشت به کار را دریافت کنند، اما اگر این روند نیاز به اقدامات تشخیصی یا درمانی بیشتری داشته باشد و بخواهند از خدمات درمانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت استفاده کنند، هزینه های آن باید از سوی فرد بیمار پرداخت شود، زیرا این گروه از کارکنان تحت پوشش بیمه ای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیستند، پیمانکاران نیز همین گونه هستند؛ از این رو پیمانکاران می توانند گواهی بازگشت به کار خود را از مراکز بهداشت و درمان خارج از بهداشت و درمان صنعت نفت دریافت کنند .» در سطح کشور مدیریت سلامت کار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دستور عملی برای دریافت گواهی بازگشت به کار صادر کرده و فرم های خاصی برای آن طراحی شده است تا اگر فردی بخواهد بازگشت به کار داشته باشد، به مرکز تخصصی سلامت کار مراجعه کنند و از سوی متخصصان این امر مجوز را دریافت کنند. اما اگر شرکت های نفتی بخواهند کارمندشان از سوی سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت بررسی شوند، با کمی تفاوت از وزارت بهداشت و درمان و در نظر گرفتن شرایط ویژه صنعت نفت انجام می شود.

گام نخست رعایت نکات بهداشتی

ماموریت اصلی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، حفظ و حراست سلامت کارکنان است و در همین زمینه از آغاز شیوع کووید 19 در کشور تاکنون خدماتی برای مقابله با این ویروس ارائه داده است تا به صفر رسیدن آن نیز ادامه دارد. رئیس معاونت طب صنعتی و بهداشت درمان صنعت نفت تهران در زمینه رعایت نکات بهداشتی هم در مراکز درمانی بیمارستان نفت و هم در ادارات و شرکت ها و جاهایی که تحت پوشش بهداشت و درمان است، می گوید: « گام نخست رعایت نکات بهداشتی و آموزش دستورعمل های مرتبط با ویروس کووید 19 و چگونگی ضدعفونی و گندزدایی مکان هایی است که کارکنان مشغول به کار هستند، در جلسه های متعددی که برگزار کرده ایم، مدیریت شرکت های نفتی در جریان این بیماری قرار گرفته اند و در مرحله بعد کار کردن همزمان با شیوع این بیماری و اقداماتی که باید انجام شود مانند فاصله گذاری اجتماعی آموزش داده شد. همچنین افرادی را که مستعد این بیماری هستند، شناسایی کرده ایم و توصیه های لازم به افراد واجد شرایط دورکاری نیز شده است.»

رعایت فاصله اجتماعی در بیمارستان نفت

بلوری با بیان اینکه فاصله های اجتماعی باید همه جا رعایت شود و در محیط بیمارستانی و مراکز درمانی اهمیت بیشتری دارد، ادامه می دهد: «به دلیل کاهش کووید 19 حضور در بیمارستان را تا جای ممکن به حداقل رسانده ایم، این کاهش هم برای بیماران و مراجعه کنندگان و هم کارکنان بیمارستان ها است تا بدین طریق بتوانیم از حداقل افرادی که مورد نیاز است استفاده کنیم، از این رو بسیاری از کارکنان دور کاری می کردند و کلینیک های تخصصی و کارهایی که غیراورژانسی بودند، تعطیل شد و به جز موارد اورژانس اقدامی در بیمارستان نفت انجام نمی شد. ضمن آنکه مراکز درمانی دیگر مانند خانواده نیز به ما برای معاینه بیماران کمک می کردند.»به گفته او، «بعد از گذراندن دوران اوج شیوع کووید 19، تصمیم گرفته شده تا به صورت پلکانی شرایط به حالت عادی باز گردد. از اول اردیبهشت 1398 کلینیک هایی که بیشتر تقاضا برای آنها بود با تعداد محدود و کمتر از حد مجاز باز شدند تا وضعیت کار بیمارستان به حالت عادی باز گردد. خوشبختانه تعداد مراجعه کنندگان کم است و رعایت می کنند.»رئیس معاونت طب صنعتی  بهداشت و  درمان صنعت نفت تهران می افزاید: «برای اینکه شرایط فاصله اجتماعی در بیمارستان رعایت شود یکسری علائم در نظر گرفته شده، روی صندلی ها یک در میان نوار بندی شده است تا کسی روی آنها ننشیند، براساس فاصله گذاری اجتماعی علائمی تهیه شده که برای دریافت نوبت و صف کجا بایستند. همچنین بین صندلی هایی که رفت و آمد بود نیز طلق یا شیشه گذاشته شده است .»

سامانه غربالگری پایش و پیگیری کووید19

سامانه غربالگری پایش و پیگیری کووید 19 کارکنان برای آگاهی از وضعیت سلامت کارکنان صنعت نفت از جمله رسمی، قراردادی و پیمانکاری نیز از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ایجاد شد و مراجعه کنندگان می توانند اظهارات خود را ثبت کنند و اگر کوچکترین علائمی داشته باشند، از سوی کاربران آموزش دیده و پزشکان با آنها تماس گرفته می شود و توضیحات و مشاوره لازم را می دهند، اگر مورد مشکوکی بود، آنها را برای معاینات بیشتر به مراکز بهداشتی درمانی راهنمایی می کنند. بلوری در این زمینه می گوید: «این کنترل تجربه ای عالی بود تا به این شیوه پایش خوبی داشته باشیم و خیلی زودتر از کشور روند نزولی را در سال جدید شاهد بوده ایم و به شکل قابل ملاحظه ای تعداد فوتی ها در مراکز بیمارستانی ما کاهش پیدا کرد و تعداد مراجعه کنندگان و بستری شده ها نیز کاهش یافت.»

دریافت مجوز سلامت برای  400 نفر از کارکنان اقماری

اقدام دیگری که از سوی طب صنعتی بهداشت درمان صنعت نفت تهران انجام شد، به ارائه مجوز بازگشت به کار پرسنل مناطق عملیاتی (کارکنان اقماری و سکوهای نفتی) بازمی گردد. او در این باره می گوید: «به دلیل اینکه محیط زندگی در مناطق عملیاتی محدود است و با هم زندگی می کنند، امکان ابتلای آنها زیاد است و این مساله حساسی بود که از سوی سامانه پایش و غربالگری انجام شد و این افراد موظف شدند تا قبل از اینکه به محل خدمت خود بروند و بلیت برای آنها صادر شود، باید مجوز ورود دریافت کنند. روند دریافت مجوز به این شکل است که نخست افراد باید به سامانه پایش و غربالگری کووید 19 مراجعه و اظهارات خود را وارد کنند و براساس آن اطلاعات کسانی که مشکلی نداشتند، مجوز بازگشت به محل کار برایشان صادر می شد، بدون اینکه به مراکز طب صنعتی مراجعه کنند. آنهایی که کمترین مشکلی اعلام می کردند مورد بررسی قرار می گرفتند و فراخوان می شدند تا به مراکز درمانی مراجعه کنند، خوشبختانه تعداد آنها کم بود و در صورت نیاز مدت قرنطینه این افراد تمدید می شد.»رئیس معاونت طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران می افزاید: « همکاری خوبی میان شرکت ها و سازمان بهداشت و درمان ایجاد شده است و در منطقه تهران حدود 400 نفر از کارکنانی که در مناطق اقماری و سکوهای نفتی کار می کردند، مجوز سلامت از طریق سامانه پایش و غربالگری کووید 19 دریافت کرده اند.» بهداشت و درمان صنعت نفت تهران 15 تا 16 هزار نفر از نیروهای رسمی را پوشش می دهد و با توجه به تقسیماتی که در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ایجاد شده است ، مناطق البرز و قم نیز تحت پوشش تهران هستند.

ناقلان خاموش

بلوری در پایان خاطرنشان می کند: «از تمام همکاران تقاضا دارم تا همچنان این بیماری را جدی بگیرند و مسائل مربوط به بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، زیرا برخی افراد ناقل خاموش هستند و ممکن است دیگران را درگیر کنند. بنابراین تا زمانی که هشدارها ادامه دارد، رعایت نکات بهداشتی الزامی است.»
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۳۷,۸۸۱
کد خبر : ۷,۳۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید