نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۱۳

اخبار

سیمین حسن نیا : شغل مامایی سختی زیاد دارد.

شغل مامایی سختی زیاد دارد، استرس زیاد، شیفت کاری و محدودیت شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته ؛ اما در عین حال لذت بخش است و اما شیرین ترین لحظه آن، هنگام تولد نوزاد است.

-    لطفا خودتان را معرفی کنید.
سیمین حسن نیا هستم در سال 1349 در شهرستان رامهرمز و در خانواده ای فرهنگی  به دنیا آمدم. سال 68 با رتبه 600 در رشته کارشناسی مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران پذیرفته و در سال 72 فارغ التحصیل شدم. پس از گذراندن دوران طرح در سال 75 در بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر استخدام شدم . به مدت 10 سال در بخش زنان و زایمان و از آن پس تا کنون  و به مدت 14 سال است که در واحد بهداشت خانواده مشغول به فعالیت هستم.
- چطور شد که این رشته رو انتخاب کردید آیا مشوقی داشتید یا علاقه شخصی شما بوده؟
- تنها معیار من برای انتخاب رشته علاقه شخصی خودم بوده ، خواهر من هم به رشته مامائی علاقه زیادی داشت و همین باعث شد که همزمان در یک سال در رشته مامائی قبول شویم.
- در مورد حرفه مامایی توضیح دهید.
- شغل مامایی  سختی زیاد دارد، استرس زیاد، شیفت کاری و محدودیت شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته ؛ اما در عین حال لذت بخش است و اما شیرین ترین لحظه آن، هنگام تولد نوزاد است. برای من همیشه معیار، رضایت مادر و بیمار می باشد.
- اولین بار که نوزادی را به دنیا آوردید چه احساسی داشتید؟
 -  زمان دانشجوئی بود، مملو از حس اضطراب و ترس بودم اما با صدای گریه نوزاد و لبخندی که بر لب مادر نشست جای آن را آرامش و حسی زیبا گرفت .خوشحال بودم و وقتی نوزاد را در آغوش مادرش گذاشتم احساس غرور میکردم ، حسی که هیچ وقت فراموش نمی کنم.
- چرا اکثر مادران برای فرار از درد زایمان به سزارین روی می آورند ؟ توصیه شما چیست؟
- به مادران باردار عزیز توصیه می کنم به مامای خود اعتماد کنند به توصیه های او گوش دهند و در طول بارداری و به خصوص اواخر زایمان، ورزش کردن، تغذیه مناسب  و به شرکت کردن  در کلاسهای آمادگی زایمان که توسط افراد دوره دیده و آشنا با کاهش دردهای زایمان برگزار می شود اهمیت دهند که تاثیر بسیاری در یک زایمان ایمن دارد.
- رابطه ماما با یک مادر باید چگونه باشد؟
- باید مانند یک دوست باشد تا مادر راحت بتواند مشکلات و احساسات خود را بیان کند و دوران بارداری را راحت تر بگذراند که نتیجه آن تولد نوزاد سالم و مادر سالم خواهد بود.
- ویژگی مامای خوب چیست؟
-  صبور باشد، ارتباط خوب با مادر و بیمار برقرار کند و اینکه در شرایط سخت و اورژانسی تسلط و تمرکز در کار داشته باشد و در قبال مادر مسئولیت پذیر باشد و این زمانی محقق میشود که به کارتان علاقه داشته باشید.
- از خاطرات شیرین خود در این چند سال خدمت در حرفه مامایی بگویید.
- زمانی که در سال 73 دوران طرح خود را در بیمارستان امام خمینی رامهرمز می گذراندم مادری را از روستا به بیمارستان آورده بودند که در ماشین فرزندش به دنیا آمده بود. نوزاد در سلامت کامل بود اما مادر دچار اینورژن ( وارونگی رحم پس از زایمان ) شده بود و برای حفظ جان وی باید سریع اقدامات لازم را انجام می دادیم که پس از گرفتن دو رگ  برای سرم و تزریق خون به اتاق عمل فرستاده شد و با انجام مانورهای ویژه توسط متخصص زنان وضعیت مادر به حالت طبیعی برگشت که پس از یک هفته مادر و فرزند با سلامتی کامل مرخص شدند. در کل به دنیا آمدن هر نوزادی و سلامتی مادر و فرزند همیشه برای من خاطره شیرین و لبخند به ارمغان می آورد.
- برای رسیدن به استاندارد جهانی در حرفه مامایی چه کمبودهایی هست و چه باید کرد؟
- مسئولین باید امکانات بهداشتی  ودرمانی را به روز کنند و فارغ التحصیلان این رشته نیز بیشتر به کار گرفته شوند.
چه مواردی در کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان موثر است؟
به نظر من ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالا ، آموزش مداوم جهت پرسنل مامایی که بتوانند خدمات کلینیکی خوبی را به مادران ارائه بدهند، تشخیص به موقع موارد غیر طبیعی و ارجاع به متخصصین زنان می تواند از بروز مرگ و میر مادران و نوزادان بکاهد.
تاکنون چه افتخاراتی داشته اید؟
همین که توانسته ام در مدت 26 سال در خدمت مادران عزیز باشم برای من بزرگترین افتخار است.
ماما را در یک جمله تعریف کنید.
ماما یعنی عشق ، مهربانی و پیام آور شادی
فعالیتهای خود را  در رابطه با بیماری کووید19 توضیح دهید.
با شروع بیماری کووید19 در ایران برای مدیریت آن تصمیم گرفتیم ، با مشاوره های تلفنی مستمر و پیاپی، مادران باردار و کودکان نیازمند به واکسیناسیون را شناسایی نموده و آنها را درجریان نحوه و زمان مراجعه به درمانگاه قرار دهیم همچنین با توجه به تعطیلی مطب ها و کم شدن کلینیک های تخصصی تمام آموزش های دوران بارداری و شیردهی و مراقبت نوزاد را نیز به مادران ارائه می دهیم تا از نگرانی آنها کاسته و از حضور غیرضروری آنها در درمانگاه جلوگیری شود. همچنین با این فعالیتها از 13 اسفند تاکنون در واحد تریاژ درمانگاه خانو.اده شهید بهشتی ماهشهر در سه شیفت کاری مشغول به ارائه خدمات به بیماران هستیم
و سخن آخر
- آرزوی سلامتی برای مادران و فرزندان کشورم دارم و امیدوارم بیماری همه گیر کرونا هرچه زودتر به پایان برسد و مسئولین نیز توجه بیشتری به حرفه مامایی داشته باشند.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۶:۵۱
تعداد بازدید : ۴۱,۱۶۳
کد خبر : ۷,۲۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید