نسخه قدیم سال سرمایه گذاری برای تولید

امروز سه شنبه ۱۴ اَمرداد ۱۴۰۴ ۱۱:۳۸

اخبار

بهداشت و درمان صنعت نفت اصفهان:

ارائه خدمات به جمعیت تحت پوشش سه استان و فعالیت در پنج استان کشور

۱۱ اَمرداد ۱۴۰۴ ۱۳:۰۵
دکتر کوروش شیرانی، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اصفهان در گفت‌وگویی با واحد روابط عمومی با اشاره به گستره فعالیت این مجموعه اظهار داشت: «در سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم ارائه می‌شود. همچنین در مراکز انتقال نفت و گاز استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز مراکز پزشکیاری فعال هستند.»

وی با اشاره به قدمت بهداشت و درمان منطقه اصفهان گفت: «حدود ۶۷ سال پیش، فعالیت این مجموعه با راه‌اندازی یک درمانگاه در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و با هدف ارائه خدمات بهداشتی به کارکنان آغاز شد. هم‌اکنون این خدمات در دو بخش درمان مستقیم (در پنج مرکز ملکی) و درمان غیرمستقیم (از طریق قرارداد با مراکز دولتی و خصوصی) به جمعیت تحت پوشش ارائه می‌شود.»

به گفته دکتر شیرانی، حدود ۴۳ هزار نفر شامل بازنشستگان، کارکنان و خانواده‌هایشان در سه استان یاد شده تحت پوشش قرار دارند. مراکز ملکی شامل *مرکز پزشکی شهدای نفت، پلی‌کلینیک تخصصی شاهین‌شهر، مراکز سلامت خانواده توحید، ولی‌عصر (عج) و دروازه تهران* هستند. افزون بر آن، حدود ۳۰۰ مرکز درمانی طرف قرارداد برای ارائه خدمات غیرمستقیم در شبکه بهداشت و درمان منطقه فعالیت دارند.

حجم گسترده خدمات عمومی و تخصصی

دکتر شیرانی اعلام کرد: «در سال گذشته، پزشکان اورژانس، سلامت خانواده و سلامت کار، حدود ۲۸۱ هزار نفر را معاینه و درمان کرده‌اند. همچنین در کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی، به ۱۲۱ هزار نفر خدمات درمانی ارائه شده است.»

وی به نقش حیاتی پزشک خانواده در ارتقاء سطح سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: «مراکز شاهین‌شهر، دروازه تهران، ولی‌عصر (عج) و توحید به‌صورت فعال با انجام معاینات منظم، نسبت به ارزیابی وضعیت سلامت افراد اقدام می‌کنند. خدمات ارائه‌شده شامل ویزیت، بهداشت دهان و دندان، تغذیه، سلامت روان، بهداشت خانواده، غربالگری، سیستم ارجاع و معاینات دوره‌ای خانوادگی مطابق بسته‌های خدمتی بوده است. در سال گذشته، ۲۱٬۱۲۹ نفر تحت معاینات دوره‌ای قرار گرفتند.»

۱۸ کلینیک تخصصی و پوشش دارویی کامل

وی افزود: «۱۸ کلینیک تخصصی در مراکز شهدای نفت و شاهین‌شهر فعالیت دارند. در این کلینیک‌ها، ۱۲۱ هزار نفر ویزیت و بیش از ۱۳ هزار تست تخصصی و درمان انجام شده است.»

دکتر شیرانی به تأمین ۹۰ درصدی داروهای مورد نیاز بیماران در مراکز ملکی اشاره کرد و گفت: «فقط ۱۰ درصد از بیماران برای تهیه دارو به مراکز طرف قرارداد ارجاع می‌شوند. تمامی داروهای خاص و گران‌قیمت با تأیید واحد دارویی تأمین و از طریق قرارداد با داروخانه‌های تخصصی معتبر دولتی و خصوصی عرضه می‌شوند. همچنین اصالت داروها مطابق با مجوزهای رسمی، در سامانه‌های مربوطه ثبت شده و قابلیت ردیابی، کنترل کیفی و پیگیری آن‌ها فراهم شده است.»

دندانپزشکی با ۲۴ یونیت فعال و بیش از ۴۲ هزار خدمت

رئیس بهداشت و درمان اصفهان با اشاره به ۲۴ یونیت فعال در واحد دندانپزشکی گفت: «در مراکز شاهین‌شهر، هزارجریب و برخی صنایع، خدمات دندانپزشکی ارائه می‌شود. در سال گذشته، ۴۲٬۴۰۰ نفر ویزیت و ۲۹ هزار خدمت دریافت کرده‌اند. این خدمات شامل ۱۲٬۵۴۵ مورد ترمیم، ۱۸۹۰ درمان ریشه، ۲۷۰۵ جراحی بافت، ۲۳۰۰ جرم‌گیری و ۹۴۱۹ مورد رادیوگرافی دندانی بوده است.»

توسعه فیزیوتراپی با تجهیزات مدرن

در ادامه وی اعلام کرد: «در سال گذشته، حدود ۲۱ هزار بیمار از خدمات فیزیوتراپی در دو مرکز اصفهان و شاهین‌شهر استفاده کرده‌اند. مرکز شاهین‌شهر در نوبت صبح و مرکز شهدای نفت در دو نوبت صبح و عصر با ۲۲ تخت فعال، خدماتی از جمله الکتروتراپی، لیزر پرتوان، کامپرشن‌تراپی، تخت ماساژ حرارتی و مگنت‌تراپی ارائه می‌دهند.»

ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی

در حوزه آزمایشگاه نیز اقدامات مهمی انجام شده است. به گفته دکتر شیرانی: «از دستگاه‌های سل‌کانتر فول دیف و تجهیزات پیشرفته هورمون و بیوشیمی در مراکز شهدای نفت و شاهین‌شهر استفاده شده است. در سال گذشته ۵۰۸٬۳۷۶ تست برای ۳۸٬۶۸۴ نفر انجام شده است. ارسال آنلاین جواب آزمایش‌ها به تلفن همراه بیماران و اضافه‌شدن تست AMH نیز از اقدامات جدید این بخش است.»

گسترش خدمات تصویربرداری و سونوگرافی

وی گفت: «در سال گذشته ۲۶٬۸۵۹ نفر به واحد رادیولوژی مراجعه کرده و ۳۴٬۰۹۸ خدمت دریافت کرده‌اند. همچنین در بخش سونوگرافی حدود ۱۶٬۴۰۰ خدمت ارائه شده است.»

فعالیت گسترده واحد HSE در پنج استان

دکتر شیرانی در ارتباط با واحد HSE گفت: «این واحد در پنج استان فعال بوده و حدود ۵۰۰۰ نفر از کارکنان رسمی و قراردادی را تحت پوشش دارد. در سال گذشته، برای ۱۱٬۸۰۰ نفر معاینات طب صنعتی شامل بدو استخدام، تبدیل وضعیت و بازگشت به کار انجام شده و ۴۶۷۰ فرم در سامانه Healthy Line ثبت گردید. این واحد مسئول پیگیری اصلاح موارد عدم انطباق در نتایج ارزیابی‌های زیان‌آور شغلی و ریسک‌های شغلی بوده و در مدیریت بحران نیز با مشارکت در کمیته‌های تخصصی و مانورهای ایمنی، نقش فعالی ایفا کرده است.»

توسعه آموزش و افزایش رضایت‌مندی

وی به اهمیت آموزش اشاره کرد و گفت: «در مجموع ۱۶۶ دوره آموزشی برگزار شده که ۱۰۸ دوره برای کارکنان و ۵۸ دوره برای خانواده‌ها و بازنشستگان بوده است. ۴۸۱۶ نفر در این دوره‌ها شرکت کرده و مجموعاً ۲۰٬۴۰۰ نفرساعت آموزش دریافت کرده‌اند. سرانه آموزش به ۵۷ ساعت رسیده که از استاندارد سازمان فراتر رفته است.»

در پایان، دکتر شیرانی با اشاره به نتایج آخرین نظرسنجی‌ها افزود: «رضایت بالای ۹۰ درصدی مراجعین نشان‌دهنده کیفیت مطلوب خدمات است. از جمله اقدامات انجام‌شده برای افزایش رضایت می‌توان به *نصب کیوسک‌های نوبت‌دهی، راه‌اندازی نوبت‌دهی اینترنتی، توسعه کلینیک‌های تخصصی، افزایش قراردادهای درمان غیرمستقیم و نصب ۱۰ نمایشگر اطلاع‌رسانی در مراکز مختلف* اشاره کرد.»


تعداد بازدید : ۲۲۱
کد خبر : ۱۸,۲۴۵

نظرات بینندگان