نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ۱۹:۳۳
 

اخبار

سازمان بهداشت درمان صنعت نفت باید به انتخاب اول کارکنان تبدیل شود

رضایت بیمار، مهم‌ترین جنبه کیفیت خدمات در مراکز بهداشت و درمان صنعت نفت است و تمام تلاش ما افزایش تولید خدمت در راستای ایجاد رضایت مندی برای پرسنل زحمتکش در صنعت نفت و خانواده هایشان می باشد.

دکتر محمد جواد کیان رییس بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران ، این مرکز را بعنوان بزرگترین و مرجع در سطح مناطق سازمان معرفی کرد و گفت : بهداشت و درمان صنعت نفت تهران با جمعیت تحت پوشش نزدیک به 100 هزار نفر در پایتخت باید بهترین خدمات را ارائه کند و الگوی دیگر مراکز درمانی در سطح سازمان باشد.

وی بیان داشت : بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران،آخرین مرکز ارجاع در سطح کشور است و به طبع باید بر اساس همین سطح ارجاع بهترین خدمات با حضور متخصصین و تجهیزات بروز ارائه شود، با گذشت زمان و به دنبال افزایش جذب نیروی انسانی در صنعت نفت ، تعداد مراجعین به مراکز درمانی هم افزایش یافته است و امیدواریم در سیاست های کلان وزارت نفت به بهداشت و درمان صنعت نفت توجه شود .

دکتر کیان عنوان کرد : کیفیت خدمات ارائه شده بستگی به سه محور، فضای فیزیکی، تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی دارد که  توجه به این سه مورد همزمان باهم موثر است ، با برنامه ریزی های صورت گرفته در اولین قدم  با راه اندازی نظر سنجی پایش مراقبت بیمار محور ، نقاط ضعف را شناسایی کردیم و انتظار بیماران و مراجعین را مورد ارزیابی قرار دادیم .

وی افزود : طرح پایش خدمات مراقبت بیمار محور با هدف بهبود عملکرد بخش های بستری بیمارستان که در شورای هماهنگی سلامت صنعت نفت به تصویب رسیده بود  از اواخر سال گذشته کلید خورد و در طی 6 ماهه گذشته اجرایی شده و ما در این مدت زمان به نکات مهمی دست پیدا کردیم و توانستیم با مداخله به موقع و سریع موجب افزایش رضایت مندی در جمعیت تحت پوشش شویم.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران ادامه داد : طرح نظرسنجی بیمار توسط پرسشگران خارج از بیمارستان در حال انجام است و بر اساس استاندارد جهانی 15 سوال پرسیده می شود و طی این مدت شاخص کلی بیمارستان از عدد 3 کاهش پیدا کرده و این شاخص در هر بخش متفاوت است و حتی برخی از بخش ها عدد یک دارد، مستندات آن بسیار دقیق و شفاف در اختیار ما قرار میگیرد تا بتوانیم در خصوص عملکرد و اهداف خود برنامه ریزی کنیم.

دکتر کیان تصریح کرد: خوشبختانه موارد نارضایتی محدود و قابل بررسی و رفع بوده، برخی موارد در خصوص بازسازی و تعمیر برخی از بخش ها در داخل بیمارستان بوده که نیاز به زمان دارد و امیدواریم همان طور که بعد از گذشت 7 ماه میزان رضایت مندی بصورت محسوسی بالاتر رفته است بعد از گذشت یکسال از اجرای این طرح شاهد میزان رضایت مندی بیشتری در جمعیت تحت پوشش باشیم.

وی در ادامه گفت : از آنجا که رضایت کارکنان تاثیر به سزایی در کیفیت ارائه خدمات دارد ، بعد از اجرای این طرح حال به دنبال نظرسنجی در بین کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران هستیم که چه میزان از شغل خود راضی هستند تا بتوانیم با شناخت چالش ها و مشکلات در این گروه میزان رضایت مندی آنان را افزایش دهیم تا شاهد افزایش رضایت مندی جمعیت تحت پوشش از خدمات دریافتی باشیم.

دکتر کیان با توجه به قدمت بیمارستان اظهار داشت :  بیمارستان نفت تهران نزدیک به 65 سال پیش ساخته شده و از لحاظ فیزیکی قدیمی است و هر چه بازسازی و بهسازی را افزایش دهیم بازهم مورد قبول استاندارد بیمارستانی نیست، برای بهسازی و بازسازی  فضای فیزیکی بیمارستان و خرید تجهیزات پزشکی به مبلغی افزون بر 250 میلیارد تومان نیاز داریم. از آبان ماه سال گذشته که توفیق خدمتگزاری مجدد در بهداشت و درمان صنعت نفت تهران را پیدا کردم تا کنون برای خرید تجهیزات پزشکی بیش از 55 میلیارد تومان هزینه شده که شامل، خرید یک دستگاه میکروتوم آزمایشگاه، خرید 11 عدد کنسول دیواری برای ICU ، خرید و تحویل هشدار دهنده MIR ، خرید 29 عدد کنسول دیواری برای بخش جراحی مردان، خرید و تحویل اتوکلاو واحد دندانپزشکی درمانگاه کرج و .............  و تا پایان سال این میزان به بیش از 70 میلیارد تومان خواهد رسید.

این  مقام مسئول افزود : نزدیک به 12 میلیارد تومان هزینه تغییرات عمرانی در مدت زمان هشت ماه بوده که در بخش ها و قسمت های مختلف انجام دادیم توانستیم میزان رضایت مندی را افزایش دهیم از جمله این اقدامات میتوان به بازسازی کامل بخش دیالیز، آندوسکوپی، ادیومتری،بخش داخلی مردان و  بهسازی و نوسازی رستوران و آشپزخانه و سرویس های بهداشتی اشاره کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته را ارتقا سامانه نوبت دهی عنوان کرد و گفت :  به منظور افزایش سطح رضایتمندی جامعه هدف و مدیریت زمان ، سامانه نوبت دهی بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران ارتقا یافت، در راستای تکریم کارکنان و خانواده صنعت نفت و افزایش سرعت پاسخگویی، نوبت دهی اینترنتی به سامانه های نوبت دهی این مرکز اضافه شد.

دکتر کیان تصریح کرد  : هدف از راه اندازی این سامانه اخذ نوبت در تمامی ساعات شبانه روز، صرفه جویی در زمان و عدم انتظار تلفنی ، سهولت در کاربری و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پزشکان است .

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران بیان داشت : ایجاد کال سنتر و سامانه 1519 نقش موثری در رضایت بیماران و نوبت دهی کلینک ها، پاراکلینک و بخش های بیمارستانی داشته و با توجه به رشد تعداد تماس ها، تمام تلاش ما این است که افزایش تعداد تماس ها کیفیت کار را کاهش ندهد به همین منظور علاوه بر سامانه تلفنی ۱۵۱۹ ، سامانه نوبت دهی اینترنی را راه اندازی کردیم ، روزانه بیش از یک هزار و 300 نفر فقط به کلینیک های تخصصی بیمارستان نفت تهران مراجعه می کنند، براساس مستندات میزان انتظار بیماران برای نوبت دهی از سامانه 1519 پس از راه اندازی سامانه نوبت دهی اینترنتی ،از 6 هزار ساعت درماه به 2 هزار ساعت کاهش پیدا کرده که البته بازهم قابل قبول نیست و این عدد هم باید کاهش پیدا کند .

یکی دیگر از اقدامات مهمی که از آبان ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت افزایش سطح خدمات در حوزه دندانپزشکی بود، امکانات واحد دندانپزشکی پاسخگو نیاز مراجعین نبود و همین موضوع باعث ایجاد نارضایتی شده بود که در اولین قدم ساختمان مناسبی با همکاری شرکت پخش فرآوردهای نفتی را نزدیک به بیمارستان با دسترسی مناسب انتخاب کردیم که مرکز دندانپزشکی مجهزی راه اندازی شود که امیدواریم پی از تحویل ساحتمان و بازسازی مناسب تا پایان سال مورد بهره برداری قرار بگیرد.
دکتر کیان با اشاره به راه اندازی نوبت دهی اینترنتی بخش دندانپزشکی بصورت جداگانه گفت :  در گام دوم برای کاهش زمان انتظار بیماران ، تعداد 12 دندانپزشک جذب کردیم که منجر به افزایش رضایت مندی شد، در سال 1402 متوسط زمان انتظار برای دریافت خدمات دندانپزشکی 4 ماه بوده که در طی بازه زمانی 5 ماهه نخست امسال به  یک ماه کاهش پیدا کرده است .

وی با اشاره به میانگین خدمات دندانپزشکی ارائه شده بیان کرد : در سال گذشته میزان خدمات ارائه شده 4 هزار و 700 خدمت بوده که با اقدامات صورت گرفته فقط در اردیبهشت ماه امسال به رقمی نزدیک به  21 هزار خدمت رسیده که همین عدد نشان از افزایش خدمات و میزان رضایت مندی مراجعین است، همچنین علاوه بر موضوعات گفته شده، بخش دندانپزشکی مراکز درمانی در سطح تهران تجهیز شد که بیماران با مراجعه به نزدیک ترین مرکز درمانی خدمات دریافت کنند.

یکی دیگر از موارد مطرح شده توسط رییس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران،جذب متخصصین در مراکز درمانی است که باید از لحاظ دانش و اخلاقی مورد قبول باشد و در این خصوص گفت : در حال حاضر 350 پزشک در بیمارستان صنعت نفت تهران فعالیت دارند از آبان ماه سال گذشته تعداد کلینیک های تخصصی را افزایش دادیم و برای جذب پزشکان و ماندگاری آنها، با موافقت ستاد سازمان سقف کارانه پزشکان و پرداختی ها را بالا بردیم که خوشبختانه مورد قبول بوده است، اما نکته مهمی که باید در سطح مراکز درمانی نفت اجرایی شود،پرداخت براساس میزان عملکرد است که باعث افزایش انگیزه در کادر درمان میشود ، همان طور که در سازمان تخصیص بودجه به مناطق مبنی بر عملکرد آنان است باید تعرفه ها و پرداختی ها به پزشکان و پرستاران براساس میزان عملکرد باشد تا باعث ایجاد رقابت برای ارائه خدمت بیشتر شود.

دکتر کیان بیان داشت : رضایت بیمار، مهم‌ترین جنبه کیفیت خدمات در مراکز بهداشت و درمان صنعت نفت است و تمام تلاش ما افزایش تولید خدمت در راستای ایجاد رضایت مندی برای پرسنل زحمتکش در صنعت نفت و خانواده هایشان می باشد، یکی دیگر از برنامه های مهم در دستور کار، تجهیز درمانگاه پاسداران،آزادی و فجر برای ارائه خدمات بیشتر درمانی سرپایی است.

وی ادامه داد : امکانات تخصصی مرکز سلامت خانواده صنعت نفت آزادی با توجه فضای فیزیکی مناسب و  ظرفیت و پتانسیلی که دارد افزایش یافته و میتواند در تمامی روزهای هفته خدمات مورد نیاز را به جمعیت تحت پوشش در منطقه غرب ارائه کند و بار مراجعین به بیمارستان صنعت نفت تهران را کاهش دهد، از جمله بخش هایی که راه اندازی شده یا در حال راه اندازی است، بخش دیالیز، تصویربرداری، سونوگرافی، دندانپزشکی، نورولوژی، گوارش، کلینیک غدد، ریه، روماتولوژی،توانبخشی،کلینیک زخم و درد و ترک سیگار است.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت تصریح کرد: بروز شدن وقت دهی و انجام MRI  و انجام گزارش در 24 تا 72 ساعت کاری در بیمارستان تهران،افزایش کلینیک های دندانپرشکی درمانگاه کرج، راه اندازی شنوایی سنجی در قم،افزایش کلینیک های داخلی ، چشم و زنان در پاسداران و امام حسین(ع) از دیگر اقدامات صورت گرفته است .

این مقام مسئول یکی دیگر از مواردی که منجر به افزایش میزان رضایت مندی مراجعین در بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران شد را راه اندازی نسخ الکترونیکی دارویی عنوان کرد و گفت :  حذف دفترچه ها و راه اندازی نسخ الکترونیکی از دی ماه 1400 الزام کشوری بود که متاسفانه در بهداشت و درمان صنعت نفت تهران تا کنون اجرایی نشده بود که به سرعت در بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران اجرایی شد و خوشبختانه زمان انتظار بیمار برای دریافت دارو از داروخانه از یکساعت و نیم به 10 تا 15 دقیقه کاهش یافته و بار مراجعین به داروخانه در ساعت های مختلف پخش شده است.

وی با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای بیمارستانی  بیان داشت : یکی از راه های کنترل هزینه ها و همچنین سهولت دسترسی پزشک به سابقه بیمار ، راه اندازی پرونده الکترونیک بیمار است ، در این زمینه اقداماتی صورت گرفته ، هدف ما هوشمند سازی بیمارستان است ، یکی دیگر از مزیت های راه اندازی پرونده الکترونیک دسترسی به سوابق بیمار و ارائه مستندات برای مدیریت هزینه و ارائه گزارش عملکرد هر مرکز درمانی برای میزان مراجعات و میزان نسخ دارویی و ..... است .

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران یکی دیگر از عوامل نارضایتی را پرداخت هزینه بیماران در خدمات درمان غیر مستقیم عنوان کرد و گفت : مدت زمان بازپرداخت هزینه ها در حال حاضر بیش از سه ماه است که بسیار طولانی است و منجر به نارضایتی مراجعین و بیماران شده است ، البته نکته قابل توجه این است که این محدودیت و چالش فقط مربوط به  بهداشت و درمان نیست بلکه قوانین و مقررات و مالی شرکت ها هم در این موضوع سهیم هستند اما برای رفع این مشکل و افزایش سرعت بازپرداخت نرم افزاری جهت بارگذاری اطلاعات بیماران مورد بهره برداری قرار گرفته و در حال حاضر فقط رابطین شرکت ها این اطلاعات را بارگذاری میکند که به زودی علاوه بر نیروی تعیین شده  از سوی شرکت ها ، افراد هم بتوانند از طریق اپلیکیشن موبایل و یا سیستم نفت مدارک خود را جهت تاییدیه و پرداخت بارگذاری و ارسال نمایند تا روند بازپرداخت به مدت زمان یک هفته تا 10 روز کاهش یابد.

دکتر کیان در پایان ضمن تقدیر از همکاری مدیرعامل سازمان، مدیران و روسا ستادی  و تمامی روسا،مدیران و کارکنان مجموعه بزرگ بهداشت و درمان صنعت نفت تهران خاطر نشان کرد : گام های موثر و مثبتی با همدلی و همکاری در این مجموعه اتفاق افتاده است که البته باید اقدامات بیشتری برای ارائه خدمات با کیفیت صورت بگیرد و امیدواریم به هدف و شعار خود که "انتخاب اول کارکنان سازمان بهداشت درمان صنعت نفت باشد" برسیم .


۱۹ شهریور ۱۴۰۳ ۱۰:۵۶
تعداد بازدید : ۱,۲۲۴
کد خبر : ۱۶,۰۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید