نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۹:۳۰

اخبار

پویش ملی "مبارزه با سرطان با شعار "فاصله ها را کم کنیم"

سالانه ۵۶ میلیون مرگ در جهان رخ می دهد که از این تعداد ۳۸ میلیون، یعنی ۶۸ درصد آن مربوط به بیماری های غیر واگیر می باشد.مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر که در واقع مرگ های زیر ۷۰ سال می باشد، ۱۶ میلیون مرگ در سال است که ۴ میلیون آن یعنی ۲۷ درصد موارد مرگ زودرس ناشی از سرطان می باشد.
تعداد موارد بروز سالیانه سرطان در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۱۴ میلیون نفر بوده است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید. یعنی ظرف مدت کوتاهی بروز سرطان نزدیک به دو برابر خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور:با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه ریزی به منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زود هنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت های تسکینی ضروری به نظر می رسد.

پویش ملی مبارزه با سرطان از هشتم تا پانزدهم بهمن، با هدف تلاش برای حفظ جان انسان ها از میلیون ها مرگ و میر قابل پیشگیری به واسطه بروز انوع سرطان و با شعار «فاصله ها را کم کنیم» اجرا خواهد شد.

به همین مناسبت سهیلا نیازی کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور بیان کرد :

 

هایپرپلازی اندومتر و سرطان رحم:

سرطان اندومتر ( لایه پوشاننده سطح داخلی رحم) پس از سر طان های پستان, ریه و کولورکتال  چهارمین سرطان شایع در زنان است و ششمین علت منجر به مرگ ناشی از بدخیمی در زنان به شمار می رود. به طور کلی 8/2 درصد زنان در طول زندگی خود دچار سرطان اندومتر می شوند.

سرطان اندومتر ضایعه ای است که عمدتا در دوران بعد از یائسگی رخ می دهد و وخامت آن با بالاتر رفتن سن افزایش می یابد. نقش قطعی استروژن در ایجاد اکثر سرطان های اندومتر به خوبی به اثبات رسیده است. هر عاملی که تماس با استروژن بلامنازع را افزایش دهد بر خطر سرطان اندومتر می افزاید مانند:

نولی پار بودن( نداشتن بارداری)

یائسگی دیررس

چاقی

دیابت شیرین

درمان با استروژن

درمان با تاموکسیفن

سندرم تخمدان پلی کیستیک

تومورهای عملکردی تخمدان

 

هایپرپلازی اندومتر از نظر بالینی حائز اهمیت است چون ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی شود, با تومورهای تخمدانی تولید کننده استروژن در ارتباط باشد, از هورمون درمانی ناشی شود و یا قبل از ایجاد سرطان اندومتر و یا حتی همزمان با آن ایجاد شود.

غربالگری سرطان اندومتر:

هیچ روش تشخیصی مقرون به صرفه و مورد قبولی که باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان اندومتر شود وجود ندارد .باید زنان خصوصا افرادی که علائم خطر این بیماری را دارند و یا سابقه ابتلای خانوادگی به این نوع سرطان را دارند باید به هرگونه علامتی که به تازگی در وضعیت خونریزی های واژینال ایجاد شده است حساس باشند و در اولین فرصت پیگیری های لازم را انجام  هند.

علائم سرطان اندومتر:

در اکثر موارد در دهه ششم و هفتم زندگی و در سن متوسط 60 سالگی رخ می دهد. این سرطان در 75 درصد موارد در زنان بالای 50 سال اتفاق می افتد. تقریبا 90 در صد زنان مبتلا به سرطان اندومتر به عنوان تنها نشانه بروز کننده بیماری, دچار خونریزی و یا ترشحات چرکی واژینال می شوند. هرگونه خونریزی واژینال غیر طبیعی در هر رده سنی و یا حتی لکه بینی در زنان یائسه نیازمند بررسی فوری از نظر هایپر پلازی اندومتر می باشد.

روش تشخیصی:

نمونه برداری از اندومتر به صورت پایپل ( نمونه برداری از اندومتر توسط لوله های باریکی که در مطب انجام میشود) , کورتاژ تشخیصی و هیستروسکوپی خصوصا در مواردی که علائم همراه با پولیپ های رحمی و یا میوم های زیر مخاطی باشد کمک کننده است.

درمان:

در مرحله اول درجه بندی بیماری از نظر میزان پیشرفت و احتمال متاستاز به سایر اندام ها باید انجام شود سپس عمل جراحی برداشتن رحم براساس میزان پیشرفت و درگیری های ایجاد شده و پس از آن پرتودرمانی می باشد.

 

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۱۸۹
کد خبر : ۱۲,۴۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید