نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۱۸
 

اخبار

جادوی سیاه یا مرگ مرموز

متخصص داخلی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در خصوص ضرورت نیاز افراد یک جامعه جهت افزایش دانستنی ها در مورد بیماری های مختلف به خصوص بیماری شایع دیابت بر این باور است که، این افراد نیازمند کسب آگاهی های بیشتر در مورد این بیماری که در گذشته جادوی سیاه یا مرگ مرموز نام گرفته، هستند تا با تشخیص به موقع و زود هنگام و سپس درمان آن، از عوارض جدی،کشنده و همین طور هزینه های گزاف آن که به فرد و جامعه تحمیل می شود و پیشگیری نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، دکتر احمد رضا کاظمی فر از پیشینه بیماری دیابت گفت و عنوان کرد: بیماری دیابت را در قدیم به عنوان جادوی سیاه یا مرگ مرموز نام گذاری می کردند، چون از شناخت علت به وجود آورنده آن ناتوان بودند.

وی افزود: یکی از مهمترین گام های اساسی در مسیر کشف دانسته های امروزی در مورد دیابت را پل لانگرهانس جوان 22 ساله در سال 1869 میلادی با کشف جزایر لانگرهانس در لوزالمعده برداشت.

 متخصص داخلی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، اضافه کرد: او دریافت که سلول های ویژه ای در لوزالمعده وجود دارند که منشا تولید ماده ای هستند که کمبود آن ماده باعث بیماری دیابت می شود و امروزه ما آن ماده را به نام انسولین می شناسیم.
 
دکتر کاظمی فر ابراز کرد: انسان برخلاف بسیاری از جانوران قادر به مصرف انواع مواد غذایی ( انواع گوشت، میوه جات، سبزیجات و...) می باشد.

وی گفت: قند منبع اصلی تامین انرژی برای بسیاری از سلول های بدن و در عین حال منبع منحصر به فرد تولید انرژی برای برخی از سلول های ( به خصوص سلول های مغزی) به شمار می رود.

این متخصص در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اظهار داشت: سلامت کامل بدن در گرو انجام وظایف تمام سلول های بدن است که برای انجام این مهم نیازمند انرژی هستند و منابع لازم برای تولید انرژی با مصرف مواد غذایی مختلف تامین می شود.

به گفته وی، بدون وجود مواد قندی بسیاری از سلول ها قادر به فعالیت نبوده، در نهایت ادامه ی زندگی امکان ناپذیر نخواهد بود.

دکتر کاظمی فر اذعان داشت: این نکته را باید به خاطر داشت که هر گونه ماده ی قندی مصرفی در نهایت به قندی ساده به نام " گلوکز" تبدیل می شود چرا که سلول های بدن تنها قادر به مصرف این نوع قند می باشند.

وی اضافه کرد: گلوکز تولید شده از مواد غذایی وارد جریان خون شده و در دسترس سلول ها قرار می گیرد.

این متخصص با بیان اینکه نقش کلیدی هورمون انسولین باز کردن قفل سلول ها برای ورود گلوکز به درون سلول ها است؛ گفت: مادامی که سلول به قند نیاز داشته باشد درهای ورودی بازمانده و قند وارد سلول می شود.

دکتر کاظمی فر افزود: با برطرف شدن نیاز سلول به قند فعالیت انسولین خاتمه می یابد و درها بسته شده، از ورود قند اضافی جلوگیری به عمل می آید.
 
وی اضافه کرد: هر گاه در هر قسمت بدن نیاز به قند وجود داشته باشد لوزالمعده انسولین ترشح می کند و قند توسط انسولین وارد سلول می شود.

دکتر کاظمی فر توضیح داد: اگر مقدار انسولین یا همان کلید کافی نباشد و انسولین موجود درست عمل ننماید، این احتمال وجود دارد که دروازه های ورودی سلول ها باز نشود.به گفته این متخصص، به بیان بهتر، قفل و کلید باید با هم متناسب باشند.

 وی ادامه داد: باز نشدن درهای ورودی قند دو پیامد مهم به دنبال دارد:اول: سلول ها از منبع انرژی آسان و سالم محروم شده و عملا گرسنه می مانند و دوم: قند مصرف شده پس از جذب در خون تجمع یافته، موجب بالا رفتن قند خون می شود.
 
دکتر کاظمی فر افزود: بنابراین، سلول گرسنه چون قادر به تامین قند و انرژی لازم نیست ذخایر سلولی خود را مصرف می نماید و به تدریج فرد لاغرتر می شود و قند انباشته در جریان خون به مقدار زیاد و به صورت مکرر از راه ادرار دفع می شود، با ادامه این روند سلول می میرد و مرگ فرد را در پی خواهد داشت.

 متخصص داخلی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس بیان کرد: حال می توان فهمید که چرا در دوران باستان کودکان مبتلا در مدت کوتاهی جان خود را از دست می دادند و چرا به این بیماری جادوی سیاه گفته می شد.
 
وی گفت: امروزه با پیشرفت دانش آگاهی ما در مورد این بیماری بسیار افزایش یافته است و دانشمندان با شناخت علت های بیماری راه های درمان نوین را به بیماران ارائه می دهند.

 دکتر کاظمی فر با اشاره به اینکه با درمان های مفید موثر بیماری دیابت کنترل پذیر شده است؛ اظهار کرد: افراد جامعه نیازمند کسب آگاهی های بیشتر در مورد این بیماری هستند تا با تشخیص به موقع و زود هنگام و سپس درمان آن از عوارض جدی و کشنده و همین طور هزینه های گزاف آن که به فرد و جامعه تحمیل می شود و پیشگیری نمایند.

 وی اضافه کرد: در مورد این بیماری مهم گفتنی بسیار زیاد است و بحث در مورد تمام جنبه های تشخیصی، درمانی، عوارض، پیشگیری، مسائل فردی و اجتماعی و ... مجال بسیار گسترده تری را می طلبد که از حوصله این مقاله خارج است.
 
به گفته این متخصص، لازم است افراد از منابع علمی معتبر اطلاعات خود را به دست آوردند تا دچار باورها و آموزه های اشتباه نشوند و از خود درمانی و یا درمان های نادرست پرهیز نموده و به متخصصان مربوطه مراجعه نمایند.

۴ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۲۶
تعداد بازدید : ۶,۳۵۲
کد خبر : ۱۲,۴۴۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید