نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۳۹

اخبار

گفت وگو با رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ/ اختصاص بیش از 180 میلیارد تومان برای توسعه بیمارستان جم

بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ همسو با اهداف مسؤولیت اجتماعی، افزون برکارکنان، به جمعیت بومی ساکن در این مناطق نیز خدمات درمانی ارائه می کند. همانطور که می دانید منطقه ویژه اقتصادی پارس، پایتخت انرژی ایران و قطب اقتصادی کشور و به دلیل تامین70 درصد درآمد ارزی و تولید 75 درصد انرژی کشور و با دارا بودن سهم تولید 8 درصد از گاز جهان در حال حاضر جایگاه سوم را بعنوان یکی از بزرگترین مناطق ویژه اقتصادی انرژی در سطح دنیا است و جزیره خارگ یکی از مهم‌ترین پایانه‌های صادرات نفت جهان است که این امر باعث شده براساس اولویت ها، خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی درمانی به سکنه بومی این منطقه توسط سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت قرار گیرد و این سازمان با حمایت مدیران عملیاتی شرکت های نفت و گاز در کنار پروژه های توسعه ای، نگاه ویژه ای به موضوع مسئولیت های اجتماعی و حل مشکلات مناطق محروم داشته است.خبرنگار «مشعل» با دکتر سعیدگران پی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)،رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ و رئیس شورای تخصصی سلامت روان این سازمان گفت و گویی انجام داده که در ادامه می خوانید
•    در ابتدا بفرمایید که ارکان اصلی بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ، برای ارائه خدمات بهینه و افزایش رضایتمندی در مناطق تحت پوشش خود چیست؟

در ابتدا لازم می دانم این را بگویم که سپاس خداوند را شاکرم که بر من و همکاران خدوم و تلاشگر حوزه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت منت نهاد و این مسئولیت و امانت الهی را به گردن ما نهاد تا بتوانیم با همراهی مدیران جهادی در دولت سیزدهم و با حمایت‌های پیش روی مسئولین و مدیران دلسوز منطقه ای و ستادی، مسیر توسعه و تعالی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ را هموار کنیم. مدیران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در کنار کارکنان عملیاتی خدمات بهینه ای به جهادگران صنعت نفت و جمعیت ساکن در این مناطق با نگاه عدالت محور، همواره تلاش می کند تا مبانی و راهبردهای تاثیر گذار در جهت برون رفت از موانع ارائه خدمات را در مصوبات به خوبی لحاظ کنند. همانطور که می دانید در این بخش از کشور، به لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی کمبودهایی وجود دارد که می طلبد مسؤولان نگاه ویژه ای به رفع آنها داشته باشند. باتوجه به موقعیت راهبردی در استان بوشهر و خارگ، باید نگاه ویژه ای به این منطقه معطوف گردد؛ زیرا امنیت و سلامت، دو رکن مهمی هستند که در کنار ارتقاء رضایتمندی و افزایش بهره وری و تبعه آن توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

•    مهمترین عامل افزایش رضایتمندی تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ چکار باید کرد؟

همانطور که می دانید تحریم های ظالمه دشمنان ما را در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داده است. بنابراین میدان کارزار سخت است و باید با همدلی و ابتکار عمل توطئه های دشمنان را خنثی کنیم. در برنامه های توسعه سازمان بهداشت و درمان استان بوشهر و خارگ، بودجه نیز موضوع مهم دیگری است که اگر به موقع در اختیار قرار نگیرد، اجرای طرح ها، خرید تجهیزات و مراحل نصب و راه اندازی را به چالش جدی می اندازد. و همانطور که می دانید در موضوع بودجه، تصویب به معنای انجام کار نیست؛ بلکه تخصیص به موقع آن بسیار ضروری است و باعث کنترل هزینه های اجرای پروژه ها و جلوگیری از هدر رفت بیت المال می گردد. برای مثال، دستگاه سی تی اسکن خریداری شده برای بیمارستان توحید جم در سال گذشته، به دلیل تاخیر در تخصیص بودجه و تورم بالای اقتصادی ، همچنین پایین بودن قیمت پیمان و بی انگیزگی پیمانکار تخصصی، برای نصب با قیمت های مصوب از سوی دیگر با تاخیری یکساله در نصب مواجه شد و ارائه خدمات به تاخیر افتاد و باعث افزایش قابل توجه هزینه تمام شده گردید. مسلما با برنامه ریزی و پیگیری و با توجه به اولویت موضوع تسریع در راه اندازی مرکز سی تی اسکن در کنار جلوگیری از اعزام های بی رویه موجب ارتقای سلامت، بهبود عملکرد مراکز درمانی و افزایش میزان رضایتمندی بیماران و مراجعان، نیازمند با به کار بستن عزم و تلاش جدی در این مسیر است. و صرفه جویی اقتصادی و حل بسیاری از چالش های درمانی را موجب می شد.

•    خواسته های ساکنین مناطق تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ چیست؟

یکی از مطالبات جمعیت صنعت نفت و همچنین ساکنین منطقه افزایش حضور تخصص های مختلف پزشکی در جهت کاهش موارد اعزام و نیازهای درمانی آنها می باشد. در حال حاضر پزشکان متخصص در منطقه بیشتر به علت تعهد و احساس مسئولیت حرفه ای خود در منطقه حضور دارند.بدون تردید بهره مندی از تخصص های مختلف پزشکی در این منطقه محروم مستلزم ایجاد انگیزه کافی می باشد که این امر حتما باید مورد تاکید و توجه مسئولین ستادی سازمان بهداشت و درمان و همچنین مدیران عملیاتی منطقه قرار گیرد. تاخیر در ایاب ذهاب پزشکان متخصص و ساماندهی جهت پرواز این عزیزان از نکات مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

•    بیمارستان توحید جم، چه تعداد کارکنان و خانواده های آنها را زیرپوشش قرار داده است؟

یکی از موارد قابل توجه این است که بیمارستان توحید جم در ابتدا خدمات دهی به جمعیتی با ظرفیت حداکثر 10 الی 12 هزار نفر شامل نیروهای رسمی و خانواده های آنها برنامه ریزی و طراحی شده بود . امام به دلیل توسعه چشمگیر پروژه های عظیم صنعت نفت در منطقه و همچنین افزایش تعداد جمعیت پیمانکاری و همچنین جمعیت بومی منطقه توسعه و گسترش خدمات بهداشت و درمان متناسب با توسعه صنعتی و جمعیتی این منطقه استراتژیک در کشور انجام نشده است. در حال حاضر بیمارستان توحید جم بعنوان تنها مرکز تخصصی و فوق تخصصی به توجه به خلع حضور مراکز مجهز دانشگاه علوم پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی به جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر در استان بوشهر و همچنین استان های همجوار ارائه خدمات می کند. بر همین اساس پاسخگویی بهینه به این تعداد از جمعیت مستلزم همت و عزمی همه جانبه می باشد که انجام این مهم از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ در حال پیگیری می باشد. از جمله موارد گسترش بستر ارائه خدمات مناسب تکمیل زیرساخت های تخصصی و عمرانی بیمارستان توحید جم در راستای ایجاد فضای های تخصصی متعدد از لحاظ تجهیزات و با همدلی و حمایت مدیران شرکت های منطقه در دستور کار قرارگیرد و بنده معتقدم قدرت هر سازمانی در اتحاد درونی آن سازمان تعریف می‌شود و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در اوج آن قرار دارد. و در این مسیر خطیر با تمام توان سعی داریم که منافع و مصالح مراجعین را تامین کنیم.لازم به ذکر است که شهرستان کنگان، بزرگترین شهر نزدیک به جم با 108 هزار نفر جمعیت است و دانشگاه علوم پزشکی در آنجا خدمات درمانی ارائه می دهد؛ اما تعداد زیادی از ساکنین شهرستان کنگان برای دریافت خدمات بهتر، به بیمارستان توحید جم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت مراجعه می کنند.

•    بیمارستان خارگ، چگونه منافع مراجعین بومی را عادلانه تامین می کند؟

بیمارستان خارگ برای خدمات رسانی به حدود 4 هزار نفر طراحی شده بود؛ اما در حال حاضر به جمعیتی حدود 20 هزار نفر جمعیت  نیروهای رسمی بومی منطقه نیز خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهد. این خدمات به عنوان بخشی از مسؤولیت های اجتماعی سازمان بهداشت و درمان به ساکنین جزیره خارگ ارائه می گردد، که به عنوان عادلانه ترین بخش مسئولیت های اجتماعی محسوب می شود است که صنعت نفت می تواند در آن هزینه کند؛ و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ در این مسیر خطیر با تمام توان سعی دارد که منافع و مصالح مراجعین را تامین کنیم.

•     علاوه بر مواردی که برای بهبود ارائه خدمات در بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه بوشهر به آن اشاره کردید، چه گام های دیگری برداشته شده است؟

هر آن امکان ایجاد بحران در منطقه وجود دارد. از این رو طی7- 6 ماه اخیر مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات (EOC) را راه اندازی کرده ایم که با دستور سازمان پدافند غیر عامل، مسؤولیت آن به بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ واگذار شده است. همچنین زمین مورد نیاز مرکزحوادث و فوریت های پزشکی (تروماسنتر) نیز مشخص و بودجه خرید آن تصویب شده است. ساخت مرکز در مرحله انتخاب مهندسان مشاور قرار دارد و برای آن سوله چند منظوره بحران در نظر گرفته شده که طی یک سال آینده نیز راه اندازی خواهد شد. در خصوص تامین آمبولانس های دریایی وهوایی نیز تلاش هایی در دولت سیزدهم شده است که تعدادی خریداری شود. اکنون 70 درصد آمبولانس های منطقه از رده خارج هستند و تقریبا دو سالی می شود که هیچ آمبولانس جدیدی وارد ناوگان این مجموعه نشده است. درباره تامین آمبولانس های هوایی و دریایی با منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز نشست هایی برگزار شده و تعامل خوبی با دیگرشرکت های فعال منطقه وجود دارد.

•    برای افزایش کیفیت خدمات چه اقدامات دیگری از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ صورت گرفته است؟

از ابتدای سال تاکنون 9 میلیارد و 300 میلیون تومان تجهیزات بیمارستانی خریداری و نصب شده است. همچنین به منظور افزایش کیفیت خدمات، پزشکان فوق تخصص غدد، فوق تخصص گوارش و متخصص کلیه را برای ارائه خدمات در بیمارستان توحید جم به خدمت گرفته ایم.بخش دیالیز بیمارستان توحید جم نیز بعنوان تنها مرکز ارائه خدمات به بیماران کلیوی از رتبه خواستی برخوردار است؛ حضور یکی از بهترین های فوق تخصص کلیه در بیمارستان توحید جم از نقاط قوت ارائه خدمات در این حوزه پطشکی می باشد. باتوجه به اینکه بخش عمده ای از اعزام های پزشکی مربوط به خدمات تخصصی دندانپزشکی بوده است. راه اندازی دستگاه تصویر برداری OPG و همچنین جذب تخصصهای دندانپزشکی نظیر متخصص ریشه از جمله مواردی بوده است که به لطف الهی در بیمارستان توحید جم تحقق یافته است. همچنین بخش عمده ای از اعزام های پزشکی را شامل می شد که با تهیه تجهیزات و برنامه ریزی جهت استفاده از دانش و توانمندی های متخصصین بیمارستان در حال حاضر با افزایش تعداد عمل های جراحی در بیمارستان توحید شامل کاهش چشمگیر موارد اعزام در این مورد بوده ایم. و تعداد عمل های جراحی از سه نفر به 12 نفر در ماه رسیده و تعداد اعزام ها نیزکاهش یافته است.با خرید و راه اندازی دستگاه CR برای انجام عمل جراحی ارتوپدی برای نخستین بار عمل جراحی تعویض مفصل ران را طی یک سال گذشته داشته ایم، در صورتی که در گذشته برای انجام این عمل، لازم بود بیمار را به شیراز اعزام کنیم.پیشتر تنها با چهار متخصص داخلی، اطفال و جراحی زنان می توانستیم قرارداد ببندیم و به مابقی باید فرانشیز می پرداختیم؛ اما بحمدالله در دولت سیزدهم، این مشکل بر طرف شد و پزشکان براساس تعرفه خصوصی دستمزد می گیرند، ضمن آنکه این امکان وجود دارد که بتوانیم با بیش از 30 مرکز جدید درمانی قرارداد ببندیم.

•    چگونه در ارائه خدمات درمانی میان کارکنان صنعت نفت و بومیان منطقه تعادل ایجاد می کنید؟
با آنکه بیمارستان توحید جم برای خدمات رسانی به کارکنان صنعت نفت طراحی و ساخته شده؛ اما سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به واسطه فعالیت صنایع نفتی متعدد در استان بوشهر خود را موظف به ارائه خدمات به مردم منطقه نیز کرده است، بنابراین هیچ تفاوتی میان کارکنان صنعت نفت و مردم بومی منطقه در ارائه خدمات درمانی بهداشتی وجود ندارد. البته برای اینکه کارکنان نفت به هنگام مراجعه به بیمارستان در صف انتظار قرار نگیرند، درمانگاه خانواده در شهرک جم و شهرک پردیس به پلی کلینیک تخصصی تبدیل شده تا فقط کارکنان صنعت نفت و خانواده هایشان از خدمات آن استفاده کنند. نکته دیگر در قالب مسؤولیت اجتماعی بهداشت و درمان صنعت نفت، ارائه خدمات رایگان به بیماران بومی مراجعه کننده به بخش دیالیز و تالاسمی است.

•    انتظار شما از صنایع دیگر مانند پتروشیمی و ... که از سوی بهداشت و درمان خدمات دریافت می کنند، چیست؟
درمانگاه خانواده شهرک پردیس به کارکنان پتروشیمی اختصاص دارد و نزدیک به سه هزار و 300 نفر از نیروهای رسمی و خانواده های آنها از ما خدمات درمانی دریافت می کنند.  دراین میان نزدیک به سه هزار نیروی غیر شرکتی صنعت پتروشیمی نیز در این منطقه فعالیت دارند. در حال حاضر پتروشیمی منطقه با وجود استفاده از خدمات درمان بیمارستان توحید جم متاسفانه همراهی قابل انتظاری با سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر در مواردی نظیر توسعه و خرید تجهیزات نداشته اند.  از مسؤولان این بخش برای ارائه خدمات درمانی بهتر به کارکنان شان انتظار می رود در راستای مسئولیت های اجتماعی همکاری بیشتری با سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ داشته باشند.

•    همانطور که گفتید، جمعیت تحت پوشش بیمارستان توحید جم بیش از پیش بینی های صورت گرفته است. برای افزایش خدمات رسانی چه گام هایی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ در حال انجام است؟
بیمارستان توحید جم ازسال 1398 وارد فاز توسعه ای شده است. با توقف این مهم توسط دولت قبل، طرحی که می توانست با 50 -60 میلیارد تومان به انجام برسد، اکنون باید برای آن بیش از 100 میلیارد تومان هزینه شود. در حال حاضر مهندس مشاور انتخاب شده که تا یک سال آینده وارد فاز بهره برداری خواهد شد. با اجرای این طرح، رستوران و امور اداری از ساختمان بیمارستان جدا و در ساختمان جدید مستقر می شوند. اتاق های خالی در داخل بیمارستان نیز به اتاق عمل و بخش های مختلف تبدیل خواهند شد. طی چند ماه گذشته بخش ICU بزرگسالان و اطفال را با سه تخت راه اندازی و بخش بستری زنان و مردان را که درگذشته یکی بود، از هم تفکیک کرده ایم. یک دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان جم نصب شده که بهمن امسال راه اندازی خواهد شد. برای جزیره خارگ نیز این دستگاه خریداری و نصب شده و از آنجا که بسیاری از اعزام ها درخارگ و جم به سی تی اسکن مربوط می شود، به حل این موضوع کمک بسزایی کرده است. با اجرای طرح توسعه در بیمارستان جم، می توان از اعزام بیماران به دلیل نداشتن NICU به بوشهر نیز جلوگیری کرد. درمانگاه خانواده تندگویان در شهرک شهید تندگویان را از سطح یک به سطح دو ارتقاء داده ایم و هم اکنون متخصصان داخلی، اطفال، زنان، سونوگرافی، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی و نمونه گیری آزمایشگاه به فعالیت در آن مشغولند.


•    شما علاوه بر مسؤولیت بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ، رئیس شورای راهبردی سلامت روان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز هستید. لطفا بفرمایید در این زمینه چه گام هایی برداشته شده است؟

شورای تخصصی سلامت روان با حضور روانپزشکان، متخصصان و پزشکان عمومی و روانشناسان بالینی به شکل سازمان یافته تشکیل شده است و با توجه به رویکردهای این شورای در سال های پیش رو، می بایست همسو شدن برنامه عملیاتی با برنامه های شورا در دستور کار بازبینی برنامه قرار گیرد. و راهبردها و سیاست های اجرایی که بیشترین تاثیر و اولویت را در صنعت دارند مشخص و اجرایی نمایید. ما در شورای تخصصی سلامت روان در صدد هستیم با هدفمندی منابع علمی و تخصصی از حرکت در جهت اقدامات شعارگونه و بدون برنامه جلوگیری کنیم. تا این منابع ارزشمند علمی تخصصی را بطور هدفمند و اثربخش اجرایی کنیم. امیدواریم در سال های پیش رو بتوانیم بر اساس نظام پایش هرسال برنامه را ارزیابی کنیم و گزارش هر بخش از اقدامات را به نحو مطلوب ارائه نماییم. در این میان مشکلاتی هم وجود دارد که بزرگترین آن موازی کاری برخی مدیریت هاست. برای جلوگیری از این موازی کاری در جلسه 27 فروردین امسال شورای معاونین وزارت نفت بر اساس بند 13مصوب شد که همه مراکز روانشناسی و مشاوره، زیر نظر بهداشت و درمان صنعت نفت قرار گیرند.  به این معنا که ناظر و متولی فنی آن سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است و خارج از آن، فعالیت در زمینه سلامت روان، غیرعلمی است.  هم اکنون سه آسیب اجتماعی شامل (اعتیاد، طلاق و روانشناس نما) درکشور وجود دارد. افرادی که حرف های نادرست را به صورت درست بیان می کنند. هیچ کس در هیچ جایی از صنعت نفت تا زمانی که از شورای سلامت روان سازمان بهداشت و درمان مجوز دریافت نکند، نمی تواند مرکز روانشناسی راه اندازی کند.


•    در پایان اگر موضوعی باقی مانده که از این طریق می خواهید اطلاع رسانی کنید، بفرمایید.
شاید لازم باشد که به همکاران ما در سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ توجه بیشتری شود. سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، منطقه ای عملیاتی و در مسیر تولید است؛ اما کارکنان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و خارگ در رده خدماتی آن قرار گرفته اند و به نظر می آید باید اصلاحی در این دسته بندی صورت گیرد. نیروهای ما نمی توانند به صورت اقماری کار کنند و 75 درصد آنها از نظر ارتقای شغلی فریز مانده اند؛ اما به دلیل علاقه ای که به حرفه پزشکی و پرستاری دارند، با دل و جان ادامه فعالیت می دهند.

۸ بهمن ۱۴۰۱ ۱۴:۲۴
تعداد بازدید : ۶,۴۲۹
کد خبر : ۱۲,۴۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید