نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۳۹
 

اخبار

خرید و نصب 1000 قلم کالای پزشکی

تدارکات یکی از واحدهای اصلی و ستادی هر سازمان برای رسیدن به اهداف مورد نظر است و امور مرتبط با خرید کالا و ارائه خدمات مورد نیاز برای انجام فرآیندهای سازمان، از مسئولیت های مهم آن به شمار می رود. این واحد با بخش های درون سازمان، همچنین تامین کنندگان بیرون از آن در ارتباط است و تلاش می کند پاسخگوی نیازهای اعلام شده ازسوی بخش های مختلف برای دسترسی به اقلام وخدمات مورد نیاز آنها باشد. در صنعت نفت و درحوزه ارائه خدمات درمانی به کارکنان با راهبری و مدیریت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت) واحدی با عنوان «تدارکات کالا وتجهیزات» فعالیت می کند؛ واحدی که سکان اداره آن هم اکنون در دست جهانبخش امینی است. با وی هم صحبت شدیم و او از «تدارکات کالا و تجهیزات پزشکی» سخن گفت. آنچه می خوانید، ماحصل این گفت وگوست.

 در ابتدا از اهمیت تدارکات کالا و تجهیزات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بگویید؟تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از عنصرهای تشخیص درمان به موقع بیماری ها به شمار می‎رود، زیرا با تشخیص بموقع بیماری می توان از تبعات پس از آن جلوگیری کرد، به عنوان مثال سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای پیشگیری از بیماری های مزمن افراد بالای 50 سال را تحت کولونوسکوپی، آنژیوگرافی و آندوسکوپی قرار می دهد تا با تشخیص زودهنگام از پیشرفت سرطان های روده، معده و... جلوگیری کرد. با توجه به این رویکرد، نیازهای پزشکی در قالب مدیریت کالا، دارو وتجهیزات پزشکی، راهی سامانه تامین کالابهداشت درمان صنعت نفت می شود تا در جهت تامین و ارائه آنها به واحدهای درمانی تحت پوشش اقدام شود.

  تجهیزات پزشکی به چند دسته تقسیم می شوند؟تجهیزات پزشکی به دو دسته تشخیصی و درمانی دسته بندی می شوند. با استفاده از دستگاه های تشخیصی و تجهیز آنها به فناوری های روزآمد دنیا می توان از روند پیشرفت بیماری های حاد جلوگیری کرد. برای تحقق این امر سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در دولت سیزدهم، تجهیزات پزشکی را به طور عادلانه، در مراکز درمانی توزیع می کند. تمام تجهیزات پزشکی در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دارای شناسنامه هستند و به صورت سیستمی می توان بررسی کرد که یک دستگاه چه زمانی خریداری و چند بار یا اینکه چقدر مستهلک شده است. با استفاده از این رویکرد، مشخص شد بسیاری از دستگاه های مستقر در مراکز درمانی، کمیت و کیفیت قابل قبولی ندارند و به دلیل قدمت بیش از 10سال، کارایی خود را از دست داده اند. برای رفع این مشکل، نوسازی و بهینه سازی را در دستور کار قرار دادیم. درکنار نوسازی تجهیزات پزشکی مستهلک، برای برخی مراکز درمانی دستگاه های تشخیصی و درمانی خریداری کرده ایم. برای اجرایی شدن این کار، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نگاهی ویژه داشتند و به همین منظور بودجه قابل توجهی خارج از شمول، برای خرید تجهیزات مورد نیاز اختصاص یافت.  با بودجه در نظر گرفته شده توانستیم در بیشتر مراکز درمانی تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، تجهیزات تشخیصی و درمانی را روزآمدکنیم و از بهترین برندهای روزآمد دنیا که امکان واردات آن وجود داشت، بهره مند شویم. این تدابیر در جهت خدمات رسانی و ارتقای سطح رضایت همکاران صنعت نفت انجام شده است.

  چند قلم کالا در دستور کار مدیریت شما جهت بهسازی و خرید از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در دستور کار قرار گرفته است؟حدود 100 نوع افزون بر یک هزار قلم تجهیزات پزشکی مورد نیاز در جهت توزیع عادلانه خدمات درمانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی مثل پلی کلینیک ها، مراکز طب صنعتی و پزشکیاری صنعت نفت در دولت سیزدهم از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خریداری شده است. از جمله این اقلام می توان به نوسازی و توسعه 50 یونیت های دندانپزشکی به همراه متعلقات آن، MRI، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، تجهیزات تخصصی فیزیوتراپی، رادیوگرافی های دیجیتال، اتو آنالایزرهای بیوشیمی، سل کانترهای هماتولوژی، الکتروشوک AEB، تجهیزات تخصصی معاینه و جراحی چشم، تخت های جراحی و تجهیزات جراحی ارتوپدی و جراحی اورولوژی و دستگاه های C-Arm اتاق عمل، سیستم های آندوسکوپی و... اشاره کرد.اکنون دستگاه های دیالیز در مناطق تهران، اهواز، آبادان نصب و نوسازی شده اند. سی تی اسکن 16 اسلایس برای آغاجاری، آبادان، ماهشهر، بوشهر و خارک را خریداری کرده و سی تی آنژیوگرافی اهواز نیز در دست اقدام برای خرید است. دستگاه OPG برای مناطق 15 گانه و 9 بیمارستان صنعت نفت نیز خریداری شده است، ضمن آنکه دستگاه ارتوپدی برای تهران، آبادان، اهواز و بوشهر و MRI تهران خریداری و نصب می شود.

  چه گام هایی برای به روزرسانی بخش های مختلف درمانی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برداشته شده است؟در بخش های ارتوپدی، اورولوژی، قلب و عروق، داخلی و تخصصی داخلی گوارش، زنان و زایمان اطفال، گوش و حلق و بینی، چشم پزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه، اطاق های عمل، آنژیوگرافی، تجهیزات به روز شده است، ضمن آنکه در بخش های دیالیز، مراکز دندانپزشکی، تصویربرداری، اورژانس، تجهیز آمبولانس ها، فیزیوتراپی، سنجش تراکم استخوان، جراحی مغز و اعصاب، اعصاب و روان نیز نوسازی تجهیزات صورت گرفته است. این تجهیزات برای 9 بیمارستان صنعت نفت و دی کلینیک ها، پلی کلینیک ها و درمانگاه های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در مناطق پانزده گانه است. هدف از نو سازی و خریدهایی که انجام داده اید چیست؟هدف این است که تشخیص بیماری به تعویق نیفتد و با تشخیص به موقع بتوان از روند پیشرفت بیماری های خطرناک مانند سرطان ها جلوگیری کرد. رضایتمندی و سلامت کارکنان صنعت نفت مهم است و خدمات به موقع باعث سلامت، تندرستی و شادابی کارکنان می شود این امر هم به سود مجموعه صنعت نفت و تک تک افراد است.

 تهیه و خرید دارو برای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت چگونه است؟دارو و تجهیزات مصرفی مانند آنژیوکت، ست های دیالیز، ست های سرم، دستکش، گان و... با نازل ترین قیمت خریداری شده است. این خریدها با کارشناسی در حوزه های تجهیزات پزشکی، شورای عالی تجهیزات پزشکی صورت گرفته و از بهترین برندهای موجود است و برای خرید داروی مورد نیاز شورای عالی تخصصی دارویی طرح و تصمیم گرفته می شود.

 با توجه به اینکه برخی مناطق علاوه بر خدمات رسانی به کارکنان، بومیان مناطق را هم تحت پوشش قرار می دهند، توزیع تجهیزات دارویی و خدماتی به این مناطق چگونه است؟با توجه به اینکه همجواری صنایع با شهرها ممکن است عوارضی برای ساکنین منطقه به همراه داشته باشد، جهت رضایتمندی ساکنان این مناطق خدمات رسانی را در راس کارمان قرار داده ایم؛ از این رو برخی مناطق مانند توحید جم، عسلویه، بوشهر و خارک و ماهشهر مکلف به ارائه خدمات درمانی به مردم بومی هستند. خدمات ما هزینه ای برای ساکنین مناطق ندارد و تمام هزینه ها به عهده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت یا شرکت های نفتی مناطق است. متاسفانه در برخی مناطق دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان تامین اجتماعی و مراکز درمانی وجود ندارد. مانند درمانگاه خارگ که به دلیل جمعیت پایین آن دسترسی به مراکز درمانی مقدور نبود؛ از این رو علاوه بر اینکه می توانند از خدمات بیمارستان نفت این منطقه استفاده کنند، دستگاه هایی مانند سی تی اسکن خارج از برنامه سطح بندی خرید تجهیزات پزشکی جهت ارائه خدمت به بومیان منطقه خریداری و نصب شده است.

آیا در این مسیر از توانمندی شرکت های دانش بنیان نیز استفاده کرده اید؟بخشنامه ای تحت عنوان خرید از شرکت های دانش بنیان از سوی وزارت نفت به ما ابلاغ شده است که خارج از مناقصه و مزایده و سامانه ستاد خریدهایمان را از این شرکت ها انجام دهیم. تاکنون 100 درصد تخت های الکترونیکی بیمارستانی و دستگاه های فیزیوتراپی، ونتیلاتور، دستگاه نوار قلب خرید از شرکت های دانش بنیان تهیه و در تولید این تجهیزات کشور خودکفا شده است.

 تحریم های ناعادلانه کشورمان چه تاثیری روی خرید تجهیزات مورد نیاز پزشکی داشته است؟موضوع تحریم مثل هر بخش دراین حوزه نیز اثرگذار بوده وتامین به موقع برخی تجهیزات پزشکی را با مشکل رو به کرده است، اما این نکته را هم باید گفت که تحریم ها موجب شکوفایی در این حوزه شده است و بسیاری از شرکت های دانش بنیان توانسته اند با انجام مهندسی معکوس یا اختراع جدید، در حوزه تجهیزات پزشکی و سرما یه ای به موفقیت های خوبی دست یابند. هم اکنون شرکت های دانش بنیان در تولید صافی دیالیز، تخت های بیمارستانی و اتاق عمل، مانتیور، ونتیلاتور، سی تی اسکن، دستگاه های رادیولوژی و... به خوبی می درخشند و آرام آرام جای بسیاری از واردات را می گیرند.

 آیا در زمان اوج کرونا مشکلی در تامین تجهیزات داشتید؟بر اساس سیاست دولت سیزدهم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز برای مقابله با کرونا ذخیره 6 ماهه برای تجهیزات پزشکی و مصرفی انجام داده و حتی در خرید دارو که در اکثر مراکز کمبود آن هست، در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت کمتر دیده می شود. قبلا برای تجهیزات مصرفی، سرمایه ای و دارو که احتمال افزایش قیمت می دادیم، با خرید به موقع، کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم.

 همسو با مسئولیت اجتماعی، در دوران کرونا چه خدماتی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت صورت گرفته است؟دانشگاه های علوم پزشکی مسئولیت این امر را به عهده داشتند، اما در همین زمینه بیشتر مراکز درمانی صنعت نفت با دانشگاه ها همکاری کردند وتوانستیم کمک خوبی دراین زمینه باشیم و افزون برکارکنان صنعت نفت، واکسیناسیون بومیان مناطق را نیز انجام دهیم.

  چه برنامه هایی تا پایان سال دارید؟با توجه به اینکه مراکز درمانی تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت مجهز به بهترین تجهیزات روزآمد دنیا شده اند، برنامه های افتتاحیه در مراکز مختلف را نیز در برنامه داریم. مصداق این امر افتتاح درمانگاه 12 فروردین سازمان بهداشت و درمان غرب کشور در پنجم آبان ماه امسال با حضور مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و تمامی مدیران صنعت نفت غرب کشور افتتاح شد و دراختیار کارکنان صنعت نفت این منطقه قرار گرفت.
تا پایان سال نیز در بهداشت و درمان اهواز، آبادان، بوشهر و خارگ، آغاجاری، گچساران، اصفهان و شیراز با توجه به نوسازی و بازسازی تجهیزاتی که صورت گرفته است، افتتاحیه خواهیم داشت، ضمن آنکه احتمالا راه اندازی بیمارستان 64 تختخواب در اصفهان نیز تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

در برخی مراکز مانند آغاجاری، گچساران و... بیمارستان های جدید ساخته شده است، تامین تجهیزات آنها چگونه انجام می شود؟اکنون بیمارستان آغاجاری افتتاح و بهره برداری و تجهیز شده است و مشکلی در این زمینه نداریم. بیمارستان گچساران نیز اکنون در دست شرکت نفت و گاز این منطقه است و هنوز به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تحویل داده نشده است به محض تحویل به سازمان در کوتاه ترین زمان تجهیز و راه اندازی خواهد شد. حدود 10 تا 20 درصد از کار عمرانی بیمارستان آبادان نیز مانده است و بعد از تحویل به سازمان، تامین تجهیزات آن نیز در اولویت قرار خواهد گرفت.

  در پایان اگر صحبتی باقی مانده، بیان بفرمایید؟در یکی دو سال اخیر تحولی بزرگی در خرید تجهیزات و بازسازی آنها از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت صورت گرفته است تا به این طریق بتواند خدمات ارزنده و شایسته ای به کارکنان مناطق و بومیان همسو با مسئولیت اجتماعی ارائه دهد؛ از این رو سعی شده تا دقت نظر خاصی در خرید اقلام مورد نیاز و تجهیزات داشته باشیم و در این مسیر مدیران ارشد صنعت نفت نیز همکاری لازم را با ما داشته اند.
 

خبر کرمانشاه 3
خبر کرمانشاه 2
خبر کرمانشاه 1

۳۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۰۶
تعداد بازدید : ۷,۲۰۹
کد خبر : ۱۲,۰۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید