نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۴۷

اخبار

تزریق 452 هزار دُز واکسن کرونا در سازمان بهداشت و درمان

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اعلام این خبر گفت : واکسیناسیون کامل و تزریق سه دُز واکسن،مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را بطور قابل توجهی کاهش می دهد.

دکتر سید مهدی هاشمی مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و همه گیری جهانی متعاقب آن گفت : در دومین دهه از قرن بیست و یکم، مجدد بیماری های عفونی به عنوان بزرگترین موضوع سلامتی بشر مطرح شوند و متعاقب آن واکسیناسیون به عنوان پراهمیت ترین رفتار بشریت برای بقاء  تلقی گردد، این در حالی بود که کمتر کسی بیماری های عفونی را در قرن بیست و یکم میلادی مهم تلقی می کرد.

وی ادامه داد : بهداشت و درمان صنعت نفت بر اساس رسالت سازمانی خود در خصوص حفظ سلامت کارکنان و خانواده صنعت نفت، از دیرباز در حوزه واکسیناسیون فعال بوده ، در این سازمان واحد های بهداشت خانواده و  واکسیناسیون در تمام گروه های سنی بر اساس دستورالعمل های کشوری خدمات واکسیناسیون را ارائه می‌دهند.

مدیرعامل سازمان بیان کرد : از برنامه های مهم این سازمان انجام واکسیناسیون های هپاتیت B  و یادآور کزاز  در سال‌های قبل  برای شاغلین در صنعت نفت بوده و این برنامه در طی تفاهم نامه های منعقده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال پیگیری است.

دکتر هاشمی اظهار داشت : در برنامه واکسیناسیون ملی بر علیه بیماری کرونا، پیرو دستور مقام عالی وزارت ،سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت حرکت بزرگ و ارزشمندی را  با همکاری شرکت‌های اصلی وزارت نفت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مرداد ماه سال 1400 اجرایی کرد.

وی با اشاره به نتایج تزریق واکسن کرونا در جهان بیان کرد : پیش بینی می‌شود واکسیناسیون موجب کاهش 85 درصد مرگ ناشی از بیماری می‌شود؛ سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با الویت کارکنان مناطق عملیاتی تیم های واکسیناسیون را بخصوص در بیمارستان بزرگ اهواز، منطقه عسلویه و پارس جنوبی، ماهشهر و مرکز تجمیعی واکسیناسیون باشگاه نفت تهرانسر راه اندازی و  بالغ بر 452 هزار دُز واکسن کرونا را تزریق کرد.

دکتر هاشمی افزود : در بیمارستان بزرگ صنعت نفت اهواز نزدیک به 100 هزار دُز، بوشهر و پارس جنوبی قریب به 100 هزار دُز، مرکز تجمیعی واکسیناسیون تهرانسر نزدیک به 87 هزار دُز، منطقه ماهشهر نزدیک به 22 هزار دُز واکسن تزریق شده است. بر اساس بررسی ها اکثریت قریب به اتفاق کارکنان صنعت نفت  دو دُز واکسن را دریافت نموده اند و در حال تکمیل نمودن واکسیناسیون دُز سوم می‌باشند.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  به تزریق دُز سوم واکسن  تاکید کرد و گفت : تزریق دُز سوم واکسن ایمنی را در مقابل بیماری بسیار افزایش  و احتمال ابتلاء به نوع شدید بیماری را بشدت کاهش می‌دهد، به تمام کارکنان صنعت نفت و خانواده آنان توصیه می‌شود اگر تاکنون موفق به تکمیل واکسیناسیون نشده اند نسبت به انجام  دُز سوم واکسن کرونا اقدام نمایند،چرا که انجام کامل واکسیناسیون تنها راه افزایش توان دفاعی بدن در مقابل این بیماری است.

ارائه خدمات بستری به 39 هزار 280 بیمار

 وی با اشاره به فعالیت‌های سال گذشته این سازمان در بخش های مختلف گفت: در سال 1400 میزان کل مراجعات به پزشکان عمومی دو میلیون و 561 هزار و 952 نفر و به پزشک متخصص 826 هزار و 56 نفر  بوده که با توجه به جمعیت 400 هزار نفری تحت پوشش حداقل هر نفر میانگین در سال دو الی سه بار به پزشک متخصص و  هفت بار به پزشک عمومی مراجعه می نماید که این رقم در مقابل با سرانه کل کشور سه تا چهار برابر است و شاخص ارزشمندی در استفاده از بیماران و میزان دسترسی به خدمات درمانی بشمار میرود.

دکتر هاشمی اعلام کرد  : سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با 23 پلی کلینیک ، 61 مرکز سلامت خانواده ،  86 مرکز سلامت کار ، 121  مرکز پزشکیاری و  9 بیمارستان و 900 تخت فعال در سال گذشته به  39 هزار 280 بیمار خدمات بستری ارائه کرده که متوسط روز بستری 3.3 بوده است که 28 درصد آنان شامل بازنشستگان بوده است .

وی افزود: در سال گذشته 645835 مراجعه به آزمایشگاه و نزدیک 4 میلیون  نسخه نیز برای بیماران در واحد دارویی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ثبت شده است.

دکتر هاشمی تصریح کرد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در کل کشور با 499 بیمارستان ، 162 درمانگاه ،28 مرکز دندانپزشکی ،61 مرکز جراحی محدود ، 156 مرکز رادیولوژی ، 214 آزمایشگاه ، 377 داروخانه ، 72  مرکز فیزیوتراپی ، 136  پزشک متعمد  و 94 پزشک متخصص طرف قرار داد است و توجه و اهتمام به سلامت نیروی انسانی و خانواده‌های آنان وظیفه ذاتی و اصلی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است.

مدیرعامل سازمان با اشاره به 400 هزار مراقبت تلفنی از بیماران کووید 19 و انجام  80 هزار 278 تست PCR   ادامه داد  : ارتقای کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی کارکنان در مناطق عملیاتی جزو اولویت‌ها و برنامه‌های مهم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که خوشبختانه در سال گذشته  71 هزار 500 معاینه طب کار و 210 هزار معاینه بازگشت به کار بیماران کرونایی ثبت شده است.

واکسن

25 دستگاه ونتیلاتور در اختیار بهداشت و درمان نفت

دکتر هاشمی همچنین از خرید 25 دستگاه ونتیلاتور ثابت و پرتابل  خبر داد و گفت: در سال گذشته در راستای تامین تجهیزات مصرفی در مراکز ملکی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت 25 دستگاه ونتیلاتور ثابت و پرتابل ، 270 تخت بستری الکتریکی ویژه و معمولی ، 50 مانیتیور علائم حیاتی ،60 الکتروشوک و AED  ، 3 دستگاه سی تی اسکن ، 6 سل کانتر، 7 اتوآنالایزر بیوشیمی ، 17 دستگاه  اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی و یک دستگاه MRI  خریداری شده است.

پزشکی خانواده در صنعت نفت، پیشرو در کشور

مدیرعامل سازمان با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین حوزه های سازمان  بهداشت و درمان صنعت نفت  ، سلامت خانواده بشمار میرود ، گفت  : در نظام‌های سلامت دنیا، پزشکی خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است و این باعث مسرت برای بهداشت و درمان صنعت نفت می باشد که توانسته پزشکی خانواده را در این صنعت بزرگ اجرا نماید.

وی افزود : در واقع سیستم سلامت خانواده در صنعت نفت، از ابتدای شکل گیری این صنعت و راه اندازی بهداشت و درمان صنعت نفت، به عنوان بازوی سلامت آن به نوعی فعال بود؛ اما از حدود 20 سال پیش به صورت جدی تر به این مبحث پرداخته شد و با توجه به دیدگاه های مدیران وقت، برنامه ریزی اساسی برای راه اندازی نظام سلامت خانواده نفت صورت گرفت. بر این اساس، دستورعمل ها و فرم های پرونده سلامت در خود سازمان تهیه و آموزش های لازم برمبنای آخرین داده های جهانی طراحی و اجرا و بتدریج پرونده سلامت برای تمامی خانواده های تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تشکیل شد. در این نظام ارائه خدمات وضعیت سلامت یک جمعیت 1500 تا 2500 نفری، به یک تیم سلامت متشکل از پزشک، پرستار، ماما، مشاوران تغذیه و روان، سپرده می شود و از آنجا که در صنعت نفت، پوشش بیمه ای یکسانی وجود دارد و اطلاعات جمعیت تحت پوشش تا حدود زیادی در دسترس است، این سیستم توانسته پایدار بماند و موفق عمل کند.

دکتر هاشمی بیان کرد : هم اکنون 15منطقه در سطح بهداشت و درمان صنعت نفت داریم که از این تعداد 9 منطقه بیمارستان دارند. مراکز پزشکی خانواده، به عنوان مراکز بهداشتی و درمانی صنعت نفت یا مرکز سلامت خانواده نفت نامگذاری شده است. در این مراکز، پزشکان خانواده حضور دارند و حدود 200 پزشکی خانواده داریم که در کل کشور مشغول به فعالیت هستند و از این تعداد، نزدیک به 60 نفر در دوره کارشناسی ارشد پزشکی خانواده(MPH) که به صورت مجازی در دانشگاه تهران برگزار می شد، شرکت کرده اند. همچنین 6 نفر تخصص پزشکی خانواده دارند.

مدیرعامل سازمان عمده ترین مراجعه کننده به واحدهای سلامت خانواده را بازنشستگان معرفی کرد و گفت : با شروع بیماری کووید 19، فراخوان واحد های سلامت خانواده متوقف و همگام با کل کشور، تمامی ظرفیت های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، معطوف به کنترل این بیماری شد. در سال های اول فعالیت واحد سلامت خانواده، شاخص های ما پوششی و سعی بر آن بود که برای تمامی خدمات گیرندگان، پرونده سلامت تشکیل شود و اکنون با گذشت چند سال از ایجاد پزشکی خانواده، به جایی رسیده ایم که بیش از 90 درصد مراجعان، پرونده سلامت دارند و از آنجا که دغدغه ما سلامت کارکنان است، در حال ارتقای شاخص های عملکردی هستیم.

دکتر هاشمی یادآور شد : یکی دیگر از مزیت های طرح پزشکی خانواده ، کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی است ، در واقع دو خصوصیت اصلی پزشکی خانواده ، یعنی هماهنگی( coordination) و ارائه خدمات ادغام یافته ( integration) منجر به ارائه خدمات سلامت با کیفیت و به صرفه در سطح سازمان خواهد شد.

مدیرعامل سازمان با اشاره به اینکه برنامه سال آینده  کاملا عملکردی است تصریح کرد : کماکان تاکید ما شناسایی و تشخیص ریسک فاکتورهای بیماری های مزمن غیر واگیر است  و با توجه به اینکه یکی از شایع‌ترین علت مرگ ‌و میر در ایران بیماری‌های قلبی- عروقی است ، برنامه‌ پزشکی خانواده بر کنترل ریسک فاکتورهای این بیماری‌ از جمله دیابت، فشارخون بالا، چربی‌خون بالا و چاقی می باشد.

وی با تاکید بر اجرای برنامه های متنوع در سال جدید خاطر نشان کرد : در بعضی از مناطق مانند  استان تهران که یکی از مهم ترین مناطق سازمان می باشد ، سطح پوشش به‌ دلیل پراکندگی و عدم دسترسی افراد به مراکز درمانی کم است و این منجر به نارضایتی و عدم اطلاع و آگاهی از وضعیت پزشکی خانواده شده، تصمیم بر این است تمامی کارکنان ، بازنشستگان و مدیران نفتی و خانواده هایشان ،   تحت پوشش این طرح قرار بگیرند و از مزایای آن مطلع شوند.

دکتر هاشمی افزود : یکی دیگر از برنامه‌ها در سلامت خانواده با کمک واحد روابط عمومی  سازمان ، تهیه اطلاعات و اخبار برای راه اندازی صفحه سلامت است که انشالله در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی وزارت نفت  جهت جمعیت تحت پوشش منتشر شود .

وی ادامه داد : یکی از مزیت های استفاده از  نرم افزار پتروویزیت ارتباط دو سویه پزشک و بیمار است، در پزشکی خانواده ما فقط بدنبال درمان بیمار نیستیم بلکه با شناسایی افراد در معرض خطر ، ریسک فاکتورها را ارزیابی کرده و در بهبود زندگی سالم و روش های آن برنامه های مناسبت را ارائه میکنیم.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خاطر نشان کرد  : امیدوارم که بتوانیم به اهداف تعریف شده در سال امسال دست پیدا کنیم  و این مستلزم همراهی و همکاری همۀ واحدها، تمام معاونین و مدیریت‌هایی در سازمان است تا بتوانیم به اهداف اصلی سازمان ، که  حفظ و ارتقاء سطح سلامت کارکنان و خانواده ای تحت پوشش آنان است برسیم.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۰۰
تعداد بازدید : ۷,۴۳۳
کد خبر : ۱۰,۹۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید