نسخه قدیم سال رونق تولید 

امروز جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ ۰۰:۲۰
 

اخبار

پیشگیری از بیماری های خطرناک با کنترل چاقی و تغذیه سالم میسر می شود

رییس گروه کارشناسان بیمارستان نفت تهران گفت: با توجه به نقش چاقی درایجاد بیماری های دیگر ، کنترل وزن و رعایت اصول تغذیه سالم از مواردی است که در سلامتی افراد و پیشگیری از بیماری های متعدد بسیار موثر است.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، دکتر علی جزایری  در دوره آموزشی  اصول  سالم  با بیان این مطلب افزود: چاقی  نسبت به 35 سال گذشته  5 برابر شده است ودر حال حاضر 60 درصد زنان  کشور چاق یا دارای اضافه وزن هستند که همین امر توجه جدی را  برای رفع چاقی می طلبد.

وی توضیح داد: به تجمع غیر طبیعی و مازاد چربی در بدن  چاقی گفته می شود که علاوه بر اینکه ظاهر شخص را ناموزون می سازد، عوارض فراوان و خطرات کشنده  برای فرد دارد.

 وی  ادامه داد: چربی های شکمی ریسک فاکتوربسیاری از بیماری ها می باشد . در واقع چربی های شکمی  مثل غده عمل می کند  وبا ترشح مواد هورمونی آدیپوکاین ها موجب عوارض چاقی می شود.

جزایری افزود:  دیابت ،نقرس، ریوی ، سرطان سینه ، آرتروز، دیسک کمر، سنگ کیسه صفرا، سرطان پروستات، افزایش فشار خون ، نارسایی تنفسی، واریس، بالارفتن چربی خون ،  نارسایی قلبی، سکته قلبی  بیماری هایی هستند که نقش چاقی در ایجاد و یا تشدید آنها مشخص شده است.

رییس  گروه کارشناسان  تغذیه بیمارستان نفت تهران توضیح داد:  برای  ارزیابی  اولیه از تناسب وزن افراد، توجه به شاخص نمای توده بدنی (BMI)   ضروری است که با فرمول وزن بخش برمجذورقد افراد محاسبه می شود و درسه محدوده مورد بررسی است. عدد بین 18/5 تا 25 نرمال، 25 تا 30 اضافه وزن وعدد 30  به بالا چاقی تلقی می شود.

 وی تصریح کرد: افرادی  که ورزش حرفه ای  دارند ، به دلیل اینکه بدن عضلانی تری نسبت به افراد عادی دارند  درارزیابی(BMI)  به ظاهر وزن بالاتری دارند ولی این افراد چاق نیستند وحجم عضله  آنها بالا است. ودرصد چربی بدن این افراد درصورتی  که در محدوده نرمال باشد، عوارض چاقی را ندارد  وخوشبختانه احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون و بیماری های  قلبی وعروقی آنها بالا نیست.

 اما مورد دیگرمربوط به افرادی است که فعالیت بدنی پایینی دارند، اگرفردی تحرک نداشته باشد ، اگرچه با کاهش وزن  مواجه می شود ممکن است درصد چربی بدنش  پایین نباشد، در این صورت این فرد با وجودی که لاغر به نظر می رسد، چاق محسوب می شود و عوارض چاقی شامل این فرد می شود.

 جزایری تاکید کرد: قبل ازاینکه به فکرکاهش یا افزایش وزن باشیم وغذای مصرفی مد نظرباشد باید برنامه فعالیت های بدنی مشخصی داشته باشیم.زیرا که با کم خوردن و مصرف داروها  میزان وزن کم می شود اما تضمینی برای سلامتی افراد نیست، همچنین با استفاده از دستگاه های سنجش درصد چربی بدن ( شاخص  اصلی تناسب وزن )  مقدار عضله وآب بدن  و همچنین توزیع چربی  درقسمت های مختلف تعیین شود. تا ازاین طریق کاهش و یا افزایش وزن افراد به درستی و با کمترین خطا صورت بگیرد.

 همچنین انجام  دادن حداقل فعالیت مورد انتظارجهت حفظ سلامتی افراد، هفته ای 4 تا  5  نوبت است و هرنوبت حدود  40 تا 50 دقیقه ورزش مثل پیاده روی،دوچرخه سواری وشنا که مورد علاقه فرد باشد و توان انجام آن را داشته باشد،با شدت متوسط  به گونه ای که فرد به نفس  نفس نیفتد ضروری است.

 وی دراین  دوره آموزشی  به بشقاب غذای سالم، که توسط متخصصان تغذیه دردانشگاه هاروارد طراحی شده است،  اشاره کرد و گفت:باید نیمی از بشقابتان پر از میوه و سبزیجات باشد و میوه ها و سبزیهای متنوع و رنگارنگ انتخاب شود.

 شایان ذکر است یک چهارم بشقاب غذا  با غلات کامل پرشود.منظور از غلات کامل این است که غذای شما باید تمامی دانه را داشته باشد نه این که سبوس و جوانه ی آن قبلا جدا شده باشد. برای پر کردن این قسمت از بشقابتان میتوانید گندم کامل یا جو کامل یا برنج قهوه ای با آرد گندم کامل مصرف کنید. مصرف این نوع غلات در مقایسه با برنج و نان سفید اثر کمتری بر قند خون دارد.

یک چهارم دیگر بشقاب با منابع پروتئین پر شود، ماهی، مرغ و حبوبات واز منابع سالم پروتئین هستند. میتوانید اینها را با سالاد و سبزیجات مخلوط کنید. مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و از مصرف سوسیس و کالباس و سایرگوشتهای فرآوری شده بپرهیزید.

مصرف شیر و لبنیات را به دو واحد در روز رسانده و بیش از یک لیوان کوچک در روز آب میوه نوشیده نشود.همچنین بشقاب غذای سالم توصیه می کند که از مصرف نوشابه های قندی بپرهیزید،زیرا این نوشابه ها انرژی بسیار زیاد و ارزش غذایی بسیار کمی دارند.

 انچه مسلم است پیام اصلی بشقاب غذای سالم تمرکز بر کیفیت غذای مصرفی است:نوع کربوهیدرات (یا نشاسته) در غذا مهمتر از میزان مصرف کربوهیدرات است چونکه بعضی از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند سبزیجات (غیر از سیب زمینی)، میوه ها، غلات کامل و حبوبات از سایر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات سالم ترند.

وی بابیان اینکه هرم غذایی به هرم سلامتی تغییر کرده است و دراین هرم که دردانشگاه هاروارد   تنظیم شده است، در قاعده هرم به کنترل منظم وزن و ورزش روزانه  اشاره شده است  که این دو ازعوامل مهم وتاثیرگذار هستند که نکته مهم آن است که برای اینکه فرد سالمی باشیم،تغذیه بدون ورزش  و کنترل وزن به تنهایی نمی تواند  موثر باشد و قبل از  برنامه ریزی برای کنترل غذایی مصرفی باید برنامه ورزشی مشخص شود.

  وی تصریح کرد: منظور ازورزش ، حداقل انجام  4 نوبت فعالیت بدنی درهفته است  که هربار حدود 40 دقیقه برای آن زمان صرف شود.
۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۱۳۱
کد خبر : ۶,۵۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید