نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۱۶

اخبار

به بهانه روز عفونت ریه:

مراقب باشیم دچار پنومونی نشویم

متخصص داخلی-عفونی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: بیماری پنومونی یا ذات الریه یک بیماری عفونی محسوب می‌شود و عامل عفونت می‌تواند یک ویروس، باکتری یا حتی قارچ باشد و علائم آن به صورت تب،سرفه، تند تند نفس کشیدن، لرز داشتن،حالت تهوع و حتی افت اکسیژن خون است و فرد را دچار عوارض شدیدی می کند و به خصوص در فصل سرما مراقبت های لازم را انجام دهیم تا دچار پنومونی نشویم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، از روزگاران بسیار دور در اذهان مردم و اقشار مختلف در فصل سرما، واژه سینه پهلو کردن یا همان ذات الریه، متداول و رایج بوده است.


همان بیماری که بسیاری از افراد به ویژه مادر بزرگ ها با نسخه‌های خانگی و سنتی خود، سعی در بهبود بیماران و خلاصی از آن داشتند و در بسیاری موارد ابتلا نیز، این نسخ موثر واقع می‌شدند.


بر این اساس و به مناسبت روز عفونت ریه، دکتر شهرام مرتضوی در این خصوص و در توضیح این بیماری، عنوان کرد: عفونت ریه یا ذات الریه یا پنومونی یا نومونیا؛ از عفونت ها ی خطرناک و کشنده بدن محسوب می شود، که معمولا در افراد سالم نیز ایجاد می شود ولی در کودکان و سالمندان و افراد دارای پیش زمینه بیماری های نقص ایمنی، خطرناک است.

 

مواقب باشیم دچار پنومونی نشویم 1


وی با بیان اینکه" هر فرد روزانه  صدها لیتر هوا را با استنشاق وارد ریه خود می کند"؛ افزود: مکانیزم های در مسیر راه های تنفسی وجود دارد که جلوی عبور و ورود عوامل عفونی و خطرناک را به ریه می گیرد ولی زمانی که این مکانیزم کارایی خود را از دست بدهد عوامل عفونی فرد را به ریه می رسانند و سبب التهاب و در نهایت عفونت ریه می شوند.


این پزشک متخصص اضافه کرد: البته راه های دیگری نیز برای عفونت ریه مثل آسپیراسیون یعنی عفونت در حلق و یا نازوفارینکس( Nasopharynx) ، وجود دارد و مستقیما این عفونت وارد ریه می شود و فرد دچار پنومونی شده و در نهایت راه سوم از طریق خون است، مثلا عفونت از دریچه های قلبی وجود دارد که وارد خون می شود و از طریق خون به ریه می رسد و سبب ذات الریه می شود.


متخصص داخلی-عفونی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در پاسخ به این پرسش که "چه افرادی بیشتر دچار نومونیا می شوند"، گفت: افراد سالمند، کودکان، افراد سیگاری، افراد دچار اعتیاد، افرادی که در تماس با بخارات گازی خطرناک هستند، افراد دچار نقص ایمنی نظیرِ ایدز و کسانی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند نظیرِ تیروئیدی ها از جمله مواردی هستند که بیشتر به این بیماری دچار می شوند.


وی از علائم عفونت ریه نیز گفت و ابراز کرد: علائم اولیه فردی که دچار پنومونی شده است شبیه حالت سرماخوردگی است و سرفه های تک تک و خشک، تب و لرز، بدن درد، کوفتگی بدن، آب ریزش، ضعف عمومی، کاهش اشتها برخی از این علائم هستند.


دکتر مرتضوی اضافه کرد: در صورت عدم درمان مناسب رفته رفته علائم بیشتر می شود و فرد دچار سرفه های خلط دار می شود و رنگ خلط از حالت بی رنگ به سمت خاکستری، سیاه و آجری تغییر می کند.


این پزشک متخصص اذعان داشت: بیمار دچار تنگی نفس می شود و به تدریج بیشتر می شود و توانایی تنفس عمیق را از دست می دهد و تنفس تند و کم عمق می شود و همچنین علائم عمومی مثل تب و لرز، کوفتگی بدن و ضعف شدیدتر می شود و از علائم دیگر درد قفسه سینه و خلط خونی و حتی کاهش سطح هوشیاری می باشد.

 

مواقب باشیم دچار پنومونی نشویم 3


به گفته وی، در معاینه ریه، صداهای غیر طبیعی شنیده می شود و پزشک با شک به پنومونی تصمیم به گرفتن عکس ساده از ریه و یا سی تی اسکن و یا آزمایشات خونی می گیرد.


دکتر مرتضوی در خصوص درمان این بیماری توضیح داد: پس از تشخیص، پزشک اقدام به درمان بیماری می کند، در اولین قدم پزشک با توجه به شدت بیماری سن فرد، بیماری های زمینه ای این بیمار تصمیم می گیرد که آیا درمان سرپایی و به صورت داروهای خوراکی باشد و یا بیمار را بستری نماید.


وی افزود: در بیشتر موارد درمان سرپایی و با تجویز آنتی بیوتیک های خوراکی خاص پنومونی به همراه داروهای کمکی مثل مسکن ها، خلط آورها و بخور، مفید می باشد و منجر به بهبودی می شود ولی در شرایط خاص، بیمار بستری می شود و با داروهای قویتر آنتی بیوتیک درمان می شود، پس از بهبودی و برطرف شدن علائم حاد و درمان مناسب، ممکن است علائم خفیف مثل سرفه های خشک تا مدتی ادامه داشته باشد.


به گفته متخصص داخلی-عفونی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، ترک سیگار، درمان مناسب سرماخوردگی های ویروسی، محافظت ریه در مقابل گازهای شیمیایی و سمی با ماسک های تنفسی برای کارکنانی که در تماس مداوم هستند، تزریق واکسن آنفولانزا برای افراد پر خطر، تزریق واکسن پنوموکوک برای افراد خاص مثل تالاسمی ماژور، اسپرکتومی و ... و عدم استفاده از داروهای کورتون دار و داروهای ایجاد کننده ضعف ایمنی از راه های پیشگیری از این بیماری است و بهتر است تا پیش از ابتلا تمامی موارد رعایت شود.


*بر اساس تقویم سلامت، بیست و یکم آبان ماه هر سال، روز عفونت ریه نامگذاری شده است.
 
۲۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۰۸
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۷۱۴
کد خبر : ۹,۹۹۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید