نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۲۲:۳۸

اخبار

ابتلای بیش از ۴۲۰ میلیون نفر به دیابت

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر بیش از ۴۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند که در چهار دهه گذشته این تعداد چهار برابر افزایش داشته است و بر اساس تخمین سازمان جهانی بهداشت این رقم تا پایان این دهه به بیش از نیم میلیارد نفر خواهد رسید.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ فدراسیون بین‌المللی دیابت از سال ۱۹۹۱ سالروز ولادت فردریک بانتینگ کاشف انسولین ۱۴ نوامبر مصادف با ۲۳ آبان را به عنوان روز جهانی دیابت اعلام کرد. این روز فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی مردم در مورد این بیماری و عوارض آن است.
دیابت از جمله بیماری هایی است که در کشور همچنان روبه افزایش است و در کنار روش‌های درمانی با خودمراقبتی می‌توان جلوی ابتلا یا شدت آن را گرفت.

1

دیابت چیست؟
بدن برای تولید انرژی به سوخت نیاز دارد که از مواد غذایی به دست می آید. این مواد در بدن در نهایت به یک قند ساده به نام گلوکز تبدیل می شوند، گلوکز وارد جریان خون و سپس سلول ها شده و برای تولید انرژی و رشد بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
در صورتی که قند به علت وارد نشدن به سلول ها در خون باقی بماند، قند خون افزایش می یابد. این روندی است که در بیماری دیابت رخ می دهد.
علت بروز این بیماری، کمبود انسولین یا عمل نکردن آن است. انسولین هورمونی است که از غده لوزالمعده (پانکراس) ترشح می شود. این ماده کلیدی، موجب ورود قند به سلول ها می شود تا قند، جهت تأمین انرژی مورد استفاده قرار گیرد یا برای مصارف بعدی ذخیره گردد. بدون وجود انسولین، قند نمی تواند از جریان خون خارج و وارد سلول ها شود.
دیابت نوع ۱
در دیابت نوع ۱، غده پانکراس توانایی تولید انسولین را ندارد و تولید انسولین بسیار کم یا متوقف می شود. دیابت نوع ۱ معمولاً در دوران کودکی یا نوجوانی آغاز می شود، اما ممکن است در هر سنی شروع شود.
متخصصان، این نوع دیابت را یک بیماری خود ایمنی دانسته و معتقدند که عامل وراثت و عوامل محیطی به درجات نامعلوم در ایجاد آن موثر هستند.
دیابت نوع ۲
در دیابت نوع ۲، غده لوزالمعده انسولین تولید می کند اما مقدار آن ناکافی است یا بدن نسبت به آن مقاوم است و توانایی استفاده از آن را ندارد. این نوع دیابت بیشتر در افراد مسن دیده می شود.
دیابت نوع ۲ معمولاً با رژیم غذایی مناسب، ورزش و در صورت لزوم با قرص کنترل می شود. گاهی اوقات، وقتی لوزالمعده بیش از حد تنبل می شود یا در موارد خاص دیگری، فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز ممکن است به انسولین نیاز پیدا کند.
امسال از ۲۲ تا ۲۸ آبان  ۱۴۰۰ از سوی وزارت بهداشت به منظور آگاهی رسانی عموم هموطنان درباره بیماری دیابت و  تاکید بر اهمیت مراقبت در این بیماری  به عنوان هفته ملی دیابت اعلام شده است .
شعار روز جهانی دیابت در سال ۲۰۲۱ دسترسی به درمان دیابت و شعار هفته ملی دیابت سال ۱۴۰۰ مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه عنوان شده است.
 
۲۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۶۱۳
کد خبر : ۹,۹۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید