نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۲۹

اخبار

گفتگو با رئیس واحد رادیولوژی بهداشت و درمان آغاجاری به مناسبت روز رادیولوژی

سید مجید سیادت : از زمان شیوع کرونا همکاران واحد رادیولوژی همانند سایر همکاران همیشه در خدمت بیماران بوده و هستند، بنابراین نقش رادیولوژی در پروتکل های بهداشتی کووید19 بسیار مشهود می باشد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری ، 17آبان ماه برابر با ۸ نوامبر ۱۸۹۵ ، ویلهلم کنراد رونتگن هنگام بررسی پرتوهای کاتدی ، اشعه ایکس را به طور تصادفی کشف کرد که باعث ایجاد تصویربرداری از اندامهای داخلی موجودات شد.
در حال حاضر رشته رادیولوژی یکی از شاخه های  مهم علم پزشکی می باشد .
به همین مناسبت مصاحبه ای با سید مجید سیادت  رئیس واحد رادیولوژی انجام گشد تا ضمن تقدیر از زحمات بی شائبه این قشر پرتلاش ، بیشتر با رشته رادیولوژی آشنا کنیم. 
 لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و از سابقه کاری خود بگویید؟
سید مجید سیادت هستم ،30 سال است که با  بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری همکاری داشته و 15 سال است که به عنوان مسئول واحد رادیولوژی در این واحد مشغول بکار می باشم.
 
لطفا  به صورت مختصر در خصوص رشته رادیولوژی توضیح دهید؟
پرتوشناسی یا رادیولوژی (Radiology) نام یک رشته از تخصصهای پزشکی است که از پرتو ایکس برای تشخیص و کمک به درمان بیماری استفاده می گیرد. در تمامی موارد ، هدف تشخیص بیماری یا حالات غیر طبیعی بدن به کمک روشهای پیشرفته تصویری است.
سابقاً «رادیولوژی» (پرتوشناسی) اطلاق بر رشته‌ای بوده که در آن از روش‌های پرتوی یونیزان استفاده می‌شد. اما امروزه «رادیولوژی» با علوم تصویری غیر پرتوی مثل ام آر آی و سونوگرافی نیز ترکیب می‌شود. به عبارت دیگر در پرتوشناسی، برخی روش‌ها (همانند سی تی اسکن ، ماموگرافی  و روش‌های مرسوم رادیوگرافی) از توزیع پرتوهای تابیده شده ، اشعه ایکس بر روی صفحات فیلم و یا شمارشگرها و یا گیرنده‌های دیگر دیجیتالی تشکیل تصویر می‌دهند . اما در برخی روشهای دیگر (همانند ام آر آی و سونوگرافی و مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی) از روش‌های غیر پرتوی یونیزان استفاده می‌گردد. رادیولوژی امروزه هر دو را در بر می گیرد.
 
با توجه به اینکه کار شما با دستگاه هایی می باشد که دارای اشعه ایکس است چه نکاتی را در خصوص آسیب کمتر به همکاران تان پیشنهاد می دهید؟
 
-همکاران رادیولوژی علاوه بر اینکه در دوران تحصیل باید  واحدهای درسی رادیولوژی را بگذارنند ، باید واحد  حفاظت در برابر اشعه را نیز پاس کنند که در خصوص نحوه رعایت پروتکل های مربوط به حفاظت از بیماران و حفاظت از خود می باشد.
همکاران رادیولوژی در بهداشت و درمان آغاجاری ضمن رعایت پروتکل های ایمنی در برابر اشعه مسائلی مانند حد فاصله از منبع اشعه برای خود و دیگر همکاران و همراهان بیماران ، و دزیمتری محیط کار از نظر پرتوهای یونیزان و  انجام معاینات دوره ای از سلامت جسمی خود اطلاع پیدا می کنند .
 
به نظر شما کار در رادیولوژی چه محاسن و معایبی دارد؟
 
از محاسن این رشته می توان گفت :  رادیولوژی تلفیقی از علوم پزشکی با علوم فیزیکی است که خود باعث می شود زیبایی کار دو چندان شود البته به خاطر اینکه این رشته سهم زیادی در تشخیص زود هنگام بیماریها دارد کارشناسان این رشته از اینکه می توانند در درمان به موقع بیمار به پزشک کمک کنند راضی و خرسند هستند.
ولی یکی از معایب عمده رشته رادیولوژی این است که این رشته جز مشاغل سخت و زیان آور می باشد که به علت کار با اشعه یونیزان باعث سرطان و جهش های ژنتیکی و برخی از بیماری های دیگر می شود و کارکنان رادیولوژی همیشه در معرض تشعشع می باشند.

 

در حال حاضر رادیولوژی بیمارستان نفت منطقه آغاجاری به چه دستگاه هایی مجهز می باشد و چه خدماتی به همشهریان داده می شود؟
-در حال حاضر رادیولوژی بیمارستان شهید ایرانپور شامل دستگاه DDR  رادیولوژی ،دستگاه ماموگرافی دیجیتال و دستگاه OPG دیجیتال   ، دستگاه سونوگرافی ، دستگاه دانستیتومتری یا تراکم استخوان می باشد .
به امید خداوند منان جهت رفاه حال بیماران و همشهریان عزیز دستگاه CT scan  تهیه شده است که فقط منتظر نصب این دستگاه از سوی شرکت مورد نظر در واحد رادیولوژی می باشیم.
 
از زمان شیوع کرونا تا بحال مدافعان سلامت در بخش رادیولوژی چقدر توانستند به دکتر و بیمار کمک کنند؟
با شروع بیماری کرونا یکی از درخواستهای پزشکان برای تشخیص و یا سیر پیشرفت بیماری در بیمار عکسبرداری از قفسه سینه برای مشخص شدن مقدار درگیری ریه به ویروس کرونا بوده است و پرسنل واحد رادیولوژی به صورت مستقیم با بیماران کرونایی در ارتباط بودند که همکاران واحد رادیولوژی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در جهت کمک به بیمار و پزشک همیشه در حال خدمت بوده و هستند .
وی همچنین افزود : در پروتکلهای بهداشتی نقش رادیولوژی بسیار مشهود بوده و با استفاده از عکس قفسه سینه و در صورت لزوم با انجام سی تی اسکن می توان به بیمار کمک و اقدامات لازم توسط پزشک انجام گردد.
 
با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید در آخر هم اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید؟
ضمن تشکر از شما و آرزوی موفقیت روزافزون برای همکاران محترم واحد رادیولوژی و به امید روزی که ویروس منحوس کرونا از بین برود .

 

 1

 
 
۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۷:۵۶
بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری |
تعداد بازدید : ۵۲۷
کد خبر : ۹,۹۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید