نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۲۳
 

اخبار

برگزاری کلاس آموزشی غده تیروئید

کلاس آموزشی غده تیروئید در دو قسمت در بهداشت ودرمان شمال شرق برگزار شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت شمال شرق، دکتر فهیمه ثمره محمدیان متخصص بیماریهای داخلی در قسمت اول این کلاس آموزشی عنوان کرد :غده تیروئید و اختلالات آن ، علائم پر کاری تیروئید، علت پرکاری تیروئید، تشخیص پرکاری تیروئید، درمان پرکاری تیروئید، رژیم غذایی پر کاری تیروئید، غذاهایی که باید از خوردن آن اجتناب کرد

کلاس آموزشی تیروئید سرکارخانم دکترمحمدیان  6

غده تیروئید و اختلالات آن

پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن، غده‌ی تیروئید بیش از حد فعال است و مقادیر بیش از حدی از هورمون تیروئید را تولید می‌کند. پر کار بودن غده‌ی تیروئید موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و باعث بروز علائمی مانند عصبانیت، اضطراب، تپش قلب، لرزش دست، تعریق بیش از حد، کاهش وزن، بی‌خوابی و دیگر علائم می‌شود.

علائم پر کاری تیروئید

این متخصص داخلی افزود: پرکاری تیروئید بیشتر در بین زنان 20 تا 40 سال شایع است، اما مردان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. این علائم عبارتند از:

ضعف عضلانی ، لرزش دست ، ضربان سریع قلب ،خستگی مفرط ،کاهش وزن ،اسهال ،آشفتگی، تحریک‌پذیری و اضطراب ،اختلالات بینایی (تحریک شدن چشم و مشکلات دید) ،بی‌نظمی در قاعدگی ،عدم تحمل گرما و تعریق شدید ،ناباروری

کلاس آموزشی تیروئید سرکارخانم دکترمحمدیان  12علت پرکاری تیروئید
شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید، ابتلا به بیماری گریوز است. این بیماری باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌هایی تولید کند که به غده تیروئید حمله می‌کنند و باعث می‌شوند که غده تیروئید هورمون بیش از حد تولید کند. این بیماری معمولا در افرادی بروز می‌کند که سابقه خانوادکی در ابتلا به مشکلات تیروئید دارند. درافرادی که به بیماری گریوز مبتلا هستند، یکی از مشخص‌ترین علائم بیمار این است که پشت چشم‌های او عرق می‌کند که باعث درد چشم، اشک ریختن از چشم‌ها و بیرون‌زدگی چشم‌ها می‌شود. سایر علل پرکاری تیروئید عبارتند از:
کلاس آموزشی تیروئید سرکارخانم دکترمحمدیان  2  رشد توده‌ی غیر سرطانی روی غده تیروئید (ندول تیروئید)،مصرف بیش از اندازه‌ی هورمون‌های تیروئید برای درمان سایر بیماری‌ها، التهاب نیمه حاد غده‌ی تیروئید،التهاب تیروئید پس از زایمان، عوارض پرکاری تیروئید

در صورتی که پرکاری تیروئید درمان نشود می‌تواند عوارض جدی و خطرناکی به دنبال داشته باشد که این عوارض عمدتا به قلب مربوط می‌شوند. برخی از اثرات منفی پرکاری تیروئید کنترل نشده بر روی قلب، عبارتند از:

آریتمی قلبی (اختلالات مربوط به ضربان نامنظم قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی)

اتساع قلب (بزرگ شدن حفره‌ی درون قلب و نازک شدن عضلات قلب) و نارسایی احتقانی قلب ، ایست ناگهانی قلب ،فشار خون بالا

تشخیص پرکاری تیروئید

پرکاربردترین آزمایش تیروئید که برای تشخیص پرکاری تیروئید به کار می‌روند عبارتند از:

تست TSH: هورمون محرک تیروئید یا TSH که توسط غده‌ی هیپوفیز ترشح می‌شود، در موارد ابتلا به پرکاری تیروئید، کاهش می‌یابد.

تست T3 و T4: میزان این هورمون‌ها که همان هورمون‌های تیروئید هستند، در صورت پرکاری تیروئید افزایش می‌یابد.

آزمایش اسکن تیروئید باید: در صورتی که علت بروز پرکاری تیروئید وجود یک توده در غده‌ی تیروئید باشد، این آزمایش می‌تواند این موضوع را مشخص کند.

درمان پرکاری تیروئید

دکتر محمدیان در باره درمان پرکاری تیروئید اظهار داشت : داروهای ضد‌تیروئید: برای اکثر بیماران، دارویی که پزشکان ترجیح می‌دهند تجویز کنند، داروی متی‌مازول است چرا که ثابت شده این دارو عوارض کمی دارد. پروپیل تیواوراسیل داروی دیگری است که برای بیمارانی تجویز می‌شود که نسبت به متی‌مازول آلرژی دارند یا خانم‌هایی که در سه ماهه اول باداری خود هستند.

درمان با داروهای ضد‌تیروئید می‌تواند به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.
کلاس آموزشی تیروئید سرکارخانم دکترمحمدیان  8

بتابلوکرها: داروهای بتابلوکر، مانند پروپرانولول، موجب توقف یا کاهش تولید هورمون تیروئید نمی‌شوند و در عوض آنها علائمی که بر اثر پرکاری تیروئید ایجاد می‌شود را کنترل می‌کنند، به خصوص علائمی مانند ضربان سریع قلب، لرزش دست‌ها، اضطراب و گرمای زیادی که بدن تولید می‌کند.

ید رادیواکتیو: در این روش درمانی به بیمار نوعی ید رادیواکتیو داده می‌شود و این ماده پس از جذب شدن توسط غده تیروئید موجب تخریب غده می‌شود. پاسخ به این روش درمانی در حدود 6 تا 18 هفته طول می‌کشد. از آنجایی که اغلب ید رادیواکتیوعملکرد عادی غده تیروئید را با اختلال مواجه می‌کند، افرادی که از این روش درمانی استفاده کرده‌اند نیاز دارند که تا پایان عمر داروی تیروئید مصرف کنند تا نبود هورمون تیروئید در خون خود را جبران کنند.

جراحی: برداشتن غده‌ی تیروئید با جراحی نیز یکی دیگر از روش‌های درمان دائمی برای پرکاری تیروئید است اما این روش ترجیحا استفاده نمی‌شود. جراحی تیروئید تنها در صورتی انجام می‌شود که غده‌ی تیروئید بسیار بزرگ شده باشد (گواتر) و در تنفس بیمار اختلال ایجاد کرده باشد، یا این که مصرف داروهای ضد‌تیروئید موثر نباشند و یا این که بیمار به دلایلی نتواند ید رادیواکتیو مصرف کند. از روش جراحی همچنین برای درمان بیمارانی استفاده می‌شود که دارای ندول در تیروئید خود هستند، خصوصا اگر احتمال سرطانی بودن این توده وجود داشته باشد.

 رژیم غذایی پر کاری تیروئید

 توصیه می‌شود از خوردن موادی که باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود خودداری کنید، مانند کافئین و شکر فرآوری شده. خوردن این مواد باعث بدتر شدن علائم شما می‌شود.

مصرف گل کلم، کلم پیچ، هلو، سویا، کلم بروکلی، و شلغم. خوردن وعده‌های غذایی کوچک نیز راه دیگری است که بتوان به بدن کمک کرد تا مواد معدنی که به خاطر متابولیسم بالا از دست داده است را دوباره ذخیره کند. غذاهایی که غنی از کلسیم و آنتی اکسیدان هستند نیز برای افرادی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند، بسیار مفید است.

غذاهایی که باید از خوردن آن اجتناب کرد

نمک ید‌دار، جلبک و خزه دریایی و سایر مواد غذایی که در نزدیکی دریا به دست می‌آیند. علاوه بر این شکر و کافئین می‌توانند علائم پرکاری تیروئید را تشدید کنند .
کلاس آموزشی تیروئید سرکارخانم دکترمحمدیان  11
۱۰ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۵۸۵
کد خبر : ۹,۹۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید