نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۴۷

اخبار

آشنایی با سرطان دهانه رحم

زنان به عنوان پایه های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه هستند از این رو لازم است نگاه ویژه ای به «سلامت» این قشر داشته باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت غرب کشور، از مهمترین غربالگری هایی که باید سالیانه جهت بانوان انجام شود غربالگری سرطان دهانه رحم می باشد که خوشبختانه روش های تشخیصی جهت این سرطان در کشورمان موجود می باشد و با انجام دقیق این غربالگری سالانه جان تعداد زیادی از بانوان نجات داده می شود.در همین راستا سهیلا نیازی کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان  یکی از  بیماری های  حوزه سلامت بانوان را تشریح کرد .

روش تشخیص:روش غربالگری این سرطان به پاپ اسمیر شهرت دارد.

هدف :از انجام این تست شناسایی هرچه زودتر افراد مبتلا به تغییرات پیش سرطانی و یا مراحل ابتدایی سرطان می باشد. این نوع سرطان به صورت تغییرات سلولی در سلول های دهانه رحم ایجاد می شود که درجه بندی های مختلفی دارد و بنا به نوع تغییر سلولی گزارش شده در پاپ اسمیر , درمان و پیگیری های خاص خود را می طلبد.

زمان انجام تست پاپ اسمیر:

بانوان باید به طور مرتب هر سال تا 3 سال بدون وقفه تست پاپ اسمیر را انجام دهند و در صورت نرمال بودن هر 3 تست, نداشتن سابقه خانوادگی و مبتلا نبودن به HPV ( ویروس پاپیلومای انسانی عامل زگیل تناسلی) به صورت 3 سال یکبار تا زمانی که تست ها بدون مشکل باشند و یا خانم به سن 70 سالگی برسد انجام می شود.

شرایط انجام پاپ اسمیر:

1.      نداشتن رابطه جنسی 24 تا 48 ساعت قبل از نمونه برداری

2.      استفاده نکردن از پماد واژینال حداقل 2 روز و حداکثر یک هفته قبل از نمونه برداری

3.      بلافاصله قبل و بعد از سیکل های قاعدگی نباشد چون به دلیل لکه بینی احتمال خطا در گزارش وجود دارد

پس از بررسی جواب پاپ اسمیر و معاینه بالینی میزان خطرابتلا به سرطان دهانه رحم مشخص می شود و بنا بر شرایط هر بیمار توضیحات خاصی داده می شود.

افراد در معرض خطر بیشتر:

خانم هایی که مبتلا به زگیل تناسلی هستند حتما پاپ اسمیر را به صورت سالیانه انجام دهند و هم چنین از نظر نوع HPV که عامل سرطان دهانه رحم می باشد بررسی شوند که این کار از طریق نمونه برداری از دهانه رحم در محیط کشت مایع انجام می شود.

خانم هایی که سابقه خانوادگی سرطان دهانه رحم دارند ( خانواده مادری اهمیت بیشتری نسبت به خانواده پدری دارد) سالیانه به طور مرتب باید پاپ اسمیر انجام دهند.

خانم هایی که به دلیل هایپرپلازی و تغییرات پیش سرطانی رحم خود را درآورده اند نیز باید پاپ اسمیر انجام دهند.

علایم سرطان دهانه رحم:

1.      خونریزی های غیر عادی به صورت خونریزی یا لکه بینی بین سیکل های قاعدگی ( البته این علامت مختص به سرطان نیست و در مشکلاتی مانند برهم خوردن هورمون ها نیز اتفاق می افتد)

2.      خونریزی پس از رابطه جنسی که مهم ترین نشانه می باشد

3.      خونریزی حتی در حد لکه بینی در خانم های یائسه که باید از نظر رحم و تخمدان هم بررسی شوند

4.      درد پایدار شکم و لگن

5.      زخم دهانه رحم مقاوم به درمان

6.      پاپ اسمیر غیر طبیعی

7.      ابتلا به HPV , HIV و عفونت های منتقله از تماس جنسی که احتمال ایجاد سرطان را افزایش می دهند.

8.      در مراحل پیشرفته بیماری نمای غیر طبیعی دهانه رحم در معاینه

نکته حائز اهمیت این است که در مراحل اولیه تغییرات پیش سرطانی ممکن است از نظر بالینی هیچ گونه علامتی مشاهده نشود که این موضوع اهمیت انجام روتین تست پاپ اسمیر را به صورت سالیانه دو چندان می کند.


۲۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۸
تعداد بازدید : ۶۳۳
کد خبر : ۹,۹۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید