نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۵۲
 

اخبار

واکسیناسیون تنها راه ریشه کن شدن بیماری کرونا

دکتر احمد آبشتن، مدیر گروه تخصصی بیماری های عفونی بیمارستان بزرگ نفت اهواز : در طول تاریخ واکسیناسیون بشر را از بسیاری از بیماری های مهلک نجات داده و واکسیناسیون علیه بیماری کرونا تنها راه ریشه کن شدن این بیماری است.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ، دکتر احمد آبشتن ، متخصص بیماری های عفونی و مدیر گروه بیماری های عفونی بیمارستان بزرگ نفت اهواز با تاکید بر الزام انجام واکسیناسیون برای بیش از 70 درصد جامعه جهت ریشه کن شدن بیماری کرونا گفت : تصور و تفکر تضعیف سیستم ایمنی پس از واکسیناسیون کاملا غلط است. واکسیناسیون برای تحریک سیستم ایمنی و آشنا شدن این سیستم با عوامل بیماری زای خارجی و ایجاد حافظه و سابقه برای سیستم ایمنی بدن است تا به محض مواجهه بدن با عوامل بیماری زا سیستم ایمنی مجددا و با شدت بیشتر تحریک شود و از ابتلا به بیماری پیشگیری کند و حتی اگر بیماری ایجاد شد بدن بتواند با استفاده از سابقه ی ایمنی قبلی با بیماری مقابله کند اما شدت بیماری کمتر از قبل باشد.  

دکتر آبشتن در خصوص ابتلای برخی افراد پس از تزریق دز اول و ایجاد این تصور در جامعه که واکسن موجب ابتلا خواهد شد گفت : افرادی که  پس از تزریق دز اول واکسن دچار بیماری کرونا می شوند ، قبل از تزریق واکسن در مرحله ی نهفتگی بیماری قرار داشته اند و تزریق واکسن عامل ابتلا به این بیماری نبوده است.

وی تاکید کرد : افراد حتی اگر کوچکترین علائمی از کرونا از جمله خارش گلو ، عطسه ، آبریزش و ... را دارند تا برطرف شدن علائم از تزریق واکسن خودداری کنند.

دکتر آبشتن با اشاره به اینکه همه ی واکسن ها با عوارض محدودی همراه بوده اند گفت : واکسن های کووید نیز ممکن است سه تا چهار روز پس از تزریق عوارضی را برجای گذارند اما در صورت طولانی شدن عوارض واکسن بایستی افراد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

وی در خصوص احتمال ابتلا به کرونا بین دز اول و دوم بیماری گفت : از واکسن های تاکنون تولید شده بر علیه کووید هیچ واکسنی 100 درصد ایمنی زایی نسبت به این بیماری ندارد ، اکثر واکسن ها پس از تزریق دز دوم نیز بین 70 تا 80 درصد ایمنی زایی ایجاد می کنند و در فاصله بین دوز اول و دوم میزان ایمنی زایی هنوز به سطح مطلوب نرسیده و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و قرار گرفتن در معرض ویروس احتمال ابتلا وجود دارد . پس از تزریق دز دوم نیز بعد از گذشت حدود دو هفته با تولید آنتی بادی، ایمنی بدن به میزان قابل قبول می رسد . البته همچنان باید پروتکل های بهداشتی را به طور کامل رعایت نمود.

وی در پایان تاکید کرد : در طول تاریخ واکسیناسیون بشر را از بسیاری از بیماری ها نجات داده و بیماری هایی مثل فلج اطفال ریشه کن شده اند. تولید واکسن ها بر پایه علم روز و با پیشرفته ترین تجهیزات صورت می گیرد و در شرایط فعلی اولین و در دسترس ترین واکسن بهترین واکسن است.

واکسیناسیون56
۲۴ شهریور ۱۴۰۰ ۱۴:۴۹
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۶۷۲
کد خبر : ۹,۸۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید