نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۲۸

اخبار

راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی و عدم تاثیر افزایش دما بر بیماری کرونا

علت سرماخوردگی، کاهش دمای محیط نیست، چرا که سرماخوردگی در فصول گرم هم اتفاق می افتد و علت انتقال تهویه نامناسب در محل زندگی و کار است و از آنجایی که ویروس کووید-۱۹ هم جزو خانواده ویروس سرماخوردگی است، از این قاعده مستثنی نیست ، استفاده از ماسک در فضاهای بسته و در جاهایی که تجمع زیاد است، بهترین روش پیشگیری می باشد.

دکتر آرمان احسانی پزشک واحد طب صنعتی در پلی کلینیک ساری در گفتگو با روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور  با اشاره به  گرما و بیماری کرونا گفت : افراد در فصل تابستان با مشکلاتی در مناطقی که تغییرات دما محسوس است بعنوان مثال نواحی شمالی کشور به علت نزدیکی به دریا مواجه می‌شوند.

وی بیان کرد: گاهی اوقات مشکلات گرمازدگی جزئی است و یا ایجاد عرق سوز در اثر فعالیت زیاد در هوای گرم که بسیار شایع است که به راحتی درمان می‌شود .

دکتر احسانی ادامه داد : اگر دما از حدی بالاتر رود سبب از دست رفتن آب و الکترولیت قابل توجهی از بدن می شود و در مراحل اولیه گرمازدگی به صورت خفیف و اگر از آن پیشگیری نشود گرمازدگی شدید رخ می‌دهد ، در فصل گرما و با افزایش دما ، شاهد سوختگی‌های درجه یک ناشی از تابش نور خورشید ( اشعه ماورای بنفش) بر پوست باشیم؛ به خصوص در افرادی که چندین ساعت در معرض آفتاب (حتی غیر مستقیم) قرار داشته باشند.

وی افزود  : فعالیت و ورزش در هوای گرم، می تواند موجب گرمازدگی خفیف شود  که عوارضی همچون گرفتگی‌ عضلات، کوفتگی بدن ، تعریق و از دست رفتن آب و املاح را به دنبال دارد، در ادامه به علت افزایش دمای بدن ، فرد دچار ضعف و بی حالی می شود که البته در این مرحله عارضه چندان جدی ، افراد را تهدید نمی کند.

دکتر احسانی  با تاکید بر اینکه در گرما زدگی خفیف فرد هوشیار گفت : در این مرحله جهت بهبودی، فرد باید از محیط گرم خارج شود و مایعات خنک مصرف نماید.

وی با اشاره به اینکه در گرمازدگی شدید، اختلال هوشیاری بوجود می آید گفت :  فرد ناگهان غش و یا از هوش میرود ، اختلال در تعریق به وجود آید و دمای بدن به بالای ۴۰ درجه برسد که به علت  کاهش خون رسانی پوست ممکن است با ترمومتر قابل تشخیص نباشد، در این مرحله فرد توانایی خوردن و آشامیدن ندارد، ضعف و بیحالی شدید عارض شده تا حدی که فرد توانایی ایستادن هم نخواهد داشت ، در این مرحله باید فرد را بلافاصله به محیط خنک ببرید و به حالت نیمه نشسته و یا دراز کش قرار دهید ، پاها را جمع و یا بلند کنید، لباس ها را درآورده و آب ولرم یا کمی گرم روی صورت و بدن بپاشید ، همچنین می‌توان از کیسه‌های یخ در جاهای پر خون بدن نظیر: زیر بغل، دو طرف سر و گردن،  دو طرف سینه و کشاله های ران استفاده کرد. یک روش ایده‌آل برای کاهش درجه حرارت بدن غوطه ور کردن فرد گرمازده در یک وان آب و یخ می باشد به شرطی که فرد هوشیار باشد.

وی تاکید کرد:  هر چه اقدامات سریعتر انجام شود احتمال عوارض گرمازدگی پایین می آید؛ باید توجه داشت عوارض گرمازدگی شدید و خطرناک است و می‌تواند باعث افزایش سموم و  آزاد شدن آنزیم های عضلانی در بدن و اسیب به کلیه‌ها و کبد شود ، بهترین مایعات برای فرد  محلول ORS می باشد و اگر در دسترس نیست، می توان  از دوغ خنک به عنوان جایگزین استفاده کرد ، در افراد غیر هوشیار هم باید مایعات بصورت سرم (درون رگی خنک) تزریق شود.

دکتر احسانی  تصریح کرد: بعد از بهبودی اولیه ، بیمار نباید بلافاصله به فعالیت قبلی برگردد و برای مدتی باید استراحت کند ، حتی در نوع شدید آن ممکن است نیاز به بستری باشد.

وی  در ادامه در خصوص افزایش دما و تاثیری آن کاهش  بیماری کووید- 19  گفت : در خصوص بیماری کووید-۱۹ تحقیقاتی که تاکنون انجام شده نشان می دهد که افزایش دما تاثیری در کاهش این بیماری ندارد، بلکه بصورت غیر مستقیم با شروع فصل گرما و بسته شدن درب و پنجره ها و استفاده از سیستم خنک کننده (محیط بسته) باعث میزان سرایت این بیماری افزایش می یابد.

دکتر احسانی بیان کرد: علت سرماخوردگی، کاهش دمای محیط نیست، چرا که سرماخوردگی در فصول گرم هم اتفاق می افتد و علت انتقال تهویه نامناسب در محل زندگی و کار است و از آنجایی که ویروس کووید-۱۹ هم جزو خانواده ویروس سرماخوردگی است، از این قاعده مستثنی نیست ،  آنچه باعث جلوگیری از ابتلا به کووید- ۱۹ و انتقال ویروس کرونا می گردد، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب است.

دکتر احسانی اظهار داشت : استفاده از ماسک در فضاهای بسته و در جاهایی که تجمع زیاد است، بهترین روش پیشگیری می باشد.

۸ تیر ۱۴۰۰ ۱۴:۰۳
تعداد بازدید : ۷۵۲
کد خبر : ۹,۴۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید