نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۲۲:۳۵
 

اخبار

نکات کاربردی برای تغذیه در ماه مبارک رمضان

مصرف یک لیوان شیر در هنگام افطار و سحر و خوردن یک کاسه ماست در موقع شام،به روزه داران توصیه می شود.
دکتر علی اکبر محمدی با اشاره به اینکه تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد گفت : در ماه مبارک رمضان در وعده های سحری افطار و شام  پیروی از برنامه غذایی متنوع و تعادل شامل پنج گروه اصلی غذایی ( نان و غلات،میوه ها ،سبزی ها ، گوشت و حبوبات و تخم مرغ ، شیر و لبنیات ضروری است .
رییس شورای عالی سیاست گزاری بهبود تغذیه سازمان افزود : برای پیشگیری از تشنگی لازم است میزان کافی آب در وعده افطار تا سحری استفاده شود،تا تعادل آب والکترولیت های بدن شما در هنگام روزه داری حفظ شود.
متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه در استفاده از پروتئین های حیوانی زیاده روی نکنید  بیان کرد : برخی روزه داران در وعده های افطاری و سحری از مقدار زیادی غذاهای گوشتی استفاده میکنند که این امر علاوه بر افزایش اسید اورریک خون و بروز نقرس ، باعث بالا رفتن چربی های نامطلوب خون و دفع مقداری زیادی آب از بدن و بروز تشنگی می شود.
وی ادامه داد : مصرف چای مکرر بخصوص غلیظ نیز دفع آب را از طریق کلیه ها افزایش داده و بدن را در معرض کم آبی قرار می دهد که علاوه بر اختلالات ناشی از کم آبی ، باعث تشنگی شدید میشود.
 دکتر محمدی با اشاره به مصرف شیرگرم،فرنی و یا شیر برنج در هنگام افطار گفت : نوشیدنی های کافیین دار مانند قهوه ، نوشابه و کولا ها را محدود کنید و افطار با آب سرد،غذا های سرد و نوشابه های گازدار آغاز نشود.
متخصص تغذیه  بهداشت و  درمان صنعت نفت گفت : برای جلوگیری از اختلال در هضم غذا در هنگام افطار آب زیاد ننوشید و کمبود آب بدن را با نوشیدن مایعات کافی بعد از افطار تا زمان خواب جبران کنید .
وی استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ ، آش ، حلیم بدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر را موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار عنوان کرد و افزود : به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی ویتامین ها و مواد معدنی هستند،از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما،کشمش و انواع میوه در حد متعال استفاده شود و افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار ، چاقی و اضافه وزن را به دنبال دارد.
دکتر محمدی تصریح کرد : بهتر است سحری ویژگی یک وعده ناهار را داشته باشد ، میوه ها و سبزی های تازه علاوه بر آنکه حاوی ویتامین ها و برخی املاح به میزان قابل توجه هستند به علت دارا بودن آب زیاد میتوانند به تامین آب مورد نیاز بدن کمک کنند.
رییس شورای عالی سیاست گزاری بهبود تغذیه سازمان خاطر نشان کرد : مصرف یک لیوان شیر در هنگام افطار و سحر و خوردن یک کاسه ماست در موقع شام،به روزه داران توصیه می شود.
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۵۰
تعداد بازدید : ۳۶,۷۱۹
کد خبر : ۷,۳۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید