نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۵۰
 

اخبار

گفتگو با مسئول زایشگاه بیمارستان توحیدجم /مامای کلینیک شهید تندگویان و شهرک پردیس

ترویج زایمان طبیعی در زایشگاه بیمارستان توحید جم/حفظ و ارتقای ایمنی و سلامت مادر و نوزاد ،مهمترین شاخص اولویت دار است

کارشناس مامایی و مسئول زایشگاه بیمارستان توحید جم : در سال 98 تعداد زایمان طبیعی 669 نفر و سزارین 465 نفر در بخش زایشگاه بیمارستان توحید جم انجام شده است.

ژیلا دهداری کارشناس مامایی و مسئول زایشگاه بیمارستان توحید جم با تبریک روز مامایی به کارکنان بخش زایشگاه بیمارستان توحید جم گفت:در سال 1398 تعداد 4 هزار و 216 نفر به بخش زایشگاه بیمارستان توحید جم مراجعه کرده اند که 250 نفر کارکنان صنعت نفت و 3966 نفر مردم بومی منطقه  بوده اند.

وی افزود: در سال 98 تعداد زایمان طبیعی 669 نفر و سزارین 465 نفر در بخش زایشگاه بیمارستان توحید جم انجام شده است که این آمار نشان از تلاش بیمارستان در راستای ترویج زایمان طبیعی می باشد.

کارشناس مامایی و مسئول زایشگاه بیمارستان توحید جم گفت: خوشبختانه طی سال های اخیر با  توانمندسازی ارائه دهندگان خدمت،تکریم و رضایت مادران باردار ،اقدامات و برنامه های مهمی بوده که در تحقق این دستاورد انجام شده است.

دهداری، حفظ و ارتقای ایمنی و سلامت مادر و نوزاد ،کاهش میزان سزارین بخصوص در مادران نخست زا و ترویج زایمان طبیعی را مهمترین شاخص اولویت دار در خدمات به مادران باردار در بیمارستان توحید جم عنوان کرد و افزود:بیمارستان توحید جم در اردیبهشت ماه 97 موفق به کسب عنوان «بیمارستان برتر در ترویج زایمان طبیعی» در طرح تحول نظام سلامت شد.

وی با اشاره به سابقه 16 ساله خود در بخش زایشگاه بیمارستان توحید جم خاطر نشان کرد: امیدواریم که بانوان ما با مطالعه و آموزش های لازم رغبت بیشتری برای به دنیا آوردن فرزندان خود از طریق زایمان طبیعی داشته باشند.

دهداری به برگزاری کلاس های آمادگی قبل زایمان برای مادران باردار اشاره کرد و گفت: بیمارستان توحید جم به عنوان دوستدار مادر و کودک در کشور انتخاب شده است و در استان که حامی اصلی تعذیه با شیرمادر می باشد اقدام به مجهز کردن کلاسهای آموزشی و برگزاری دوره های تخصصی ویژه مادران باردار به صورت هفته ای 2 بار با هدف آموزش جهت مادران باردار نموده است.

کارشناس مامایی و مسئول زایشگاه بیمارستان توحید جم ادامه داد : با همکاری واحد آموزش و پژوهش بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر ،در سال 98 طی 8 جلسه در ماه  به جز(اسفندماه به علت شیوع کرونا) تعداد 1034 نفر ،آموزش بانوان باردار صورت گرفته ، این امر با استقبال مادران باردار همراه بوده و باعث کم شدن استرس و نگرانی از زایمان طبیعی شده است.

وی اظهار داشت : بررسی مقایسه ای آمار سزارین در طی سال98 نشان داد میزان سزارین 4 درصد نسبت به سال 97 کاهش یافته است که از جمله دلایل آن میتوان به اجرای طرح تحول نظام سلامت و رایگان شدن زایمان طبیعی و برگزاری کلاس های آموزشی مداوم و موثر در بیمارستان توحید جم اشاره نمود.

دهداری افزود: بخش زایشگاه بیمارستان وظیفه «پذیرش» تا « ترخیص» مراجعین به بخش زایشگاه را  که شامل(تریاژ مامایی ،اتاق درد (لیبر)،اتاق زایمان،اتاق post partum(اتاق پس از زایمان)،مراقبت نوزاد و واکسیناسیون ،صدور گواهی ولادت و ...) بر عهده دارد.

وی در ادامه گفت: «ثبت آنلاین  زایمان طبیعی و سزارین »در سامانه مادر و نوزاد وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی نیز توسط بخش زایشگاه بیمارستان توحید جم صورت میگیرد.

کارشناس مامایی و مسئول زایشگاه بیمارستان توحید جم گفت : ان شاالله در طرح توسعه بیماستان توحید جم بازسازی و بهسازی فضای فیزیکی زایشگاه به ظرفیت 5 اتاق LDR و 5 تخت Labor در نظر گرفته شده است.

دهداری در پایان خاطر نشان کرد : از زمان شیوع ویروس کرونا بخش زایشگاه بیمارستان توحید جم به صورت «اورژانس» خدمات لازم را به مراجعین ارائه می دهد و همکاران ماما بخش زایشگاه نیز در بعضی از شیفت های کاری بخش ایزوله تنفسی  بیمارستان توحید جم نیز همکاری لازم را داشته اند.

خبر بوشهر
 
 در زمان بحران بیماری کووید 19 پیامهای بهداشتی در گروه مجازی درج می شود

کارشناس مامایی کلینیک شهید تندگویان با اشاره به تعداد مراجعین به واحد مامایی  در سال گذشته گفت :  تعداد کل زنان تحت پوشش درمانگاه شهید تندگویان 2057 نفر می باشد که تمامی مراقبتهای آن توسط این واحد انجام می شود و حدود 2909 نفر  در سال 98 به  واحد مامایی مراجعه کردند.

مرجان تندر بیان کرد : خدمات مامایی مانند کنترل مادران باردار، تشکیل پرونده، درخواست آزمایشات روتین و غربالگری لازم در صورت نیاز و تجویز مکمل ها ،در صورت ازدواج فامیلی یا بیماری خاص ارجاع به مشاوره ژنتیک ،تکمیل فرم های موجود در پرونده و ارجاع به پزشک عمومی جهت ویزیت روتین و همچنین انجام پاپ اسمیر، ارجاع به متخصص و پیگیری و ثبت در پرونده و ...، در این واحد ارائه می‌شود.

وی افزود: واحد مامایی درمانگاه شهید تندگویان، همه روزه بجز روزهای تعطیل، در دو شیفت صبح و عصر خدمت‌رسانی می کند.

کارشناس مامایی کلینیک تندگویان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان بحران بیماری کووید 19 جهت مادران باردار تحت پوشش گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا ، لزوم توجه به مادران باردار، کاهش استرس و نگرانی آنها و همچنین توصیه های ضرروی وزارت بهداشت به ماندن در خانه و عدم مراجعه حضوری به کلینیک ها با تصمیم مسئولین و همکاری دکتر نجفی رئیس مراکز پزشکی خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر،با تشکیل گروه های مجازی جهت مادران باردار و همچنین مشاوره های تلفنی جهت خانوادههای ساکن انجام شد.

 وی تصریح کرد : به دلیل اهمیت مراقبت های بارداری و ارتقاء سطح آگاهی پیامهای بهداشتی در گروه مجازی  درج می شود،با ایجاد گروه مجازی، مادران باردار در هر ساعت از شبانه روز سوالات خود را مطرح و پاسخ های لازم را دریافت می نمایند.

کارشناس مامایی کلینیک تندگویان ادامه داد : همچنین آزمایش غربالگری و سونوگرافی های لازم بررسی و در صورت لزوم با متخصص زنان مشاوره و نظر متخصص به صورت تلفنی یا پیامک به اطلاع خانمهای باردار رسانده می شود.

وی اظهار داشت : با تلاش همکاران واحد مامایی درمانگاه شهید تندگویان ، ساعت حضور خانم های باردار در واحد مامایی به صورتی تنظیم شده است که کمترین مراجعین در درمانگاه حضور دارند.

تندر در پایان به سوال روابط عمومی در مورد وظایف ماما اشاره کرد و گفت : وظایف کاری ماماها به محل کار آنان وابسته است. یک ماما ممکن است در زایشگاه خدمت کند و مامای دیگری در درمانگاه به خدمات‌رسانی بپردازد. یکی از وظایف ماماها در درمانگاه‌ها، آماده کردن زنان برای داشتن یک دوره بارداری خوب از نظر جسمی و روحی است.

تندر گفت : اقداماتی که در واحد مامایی درمانگاه شهید تندگویان به زنان تحت پوشش ارائه می شود شامل :| معاینه سینه و آموزش خودآزمایی آن در صورتیکه سن بالای 40 سال باشد،درخواست ماموگرافی و ارجاع به متخصص جراحی،چک واکسن توام زنان تحت پوشش و در صورت نیاز به تزریق ارجاع به واحد پایش،غربالگری و بررسی سالانه کم خونی در خانمهایی که  IUD دارند،فراخون به خانمهای تحت پوشش در صورتیکه نیاز به دانیستومتری ( سنجش تراکم استخوان) و ارجاع به متخصص ارتوپد،پیگیری ویزیت دندانپزشکی کل زنان تحت پوشش سالی یکبار، فراخوان زنان دارای پرونده غیرفعال از طریق پیامک و تلفنی،ارجاع زنان یائسه جهت سنجش تراکم استخوان، ارجاع زنان تحت پوشش با ریسک فاکتور سرطان روده به متخصص جراح عمومی جهت انجام کولونوسکوپی و ارجاح زنان تحت پوشش که سابقه مصرف داروهای هورمونی به مدت طولانی دارند از نظر سلامت کبد است.

خبر بوشهر

 پیام صوتی و نحوه رعایت نکات بهداشتی و کلیپهای اموزشی در مورد کرونا ارسال می شود

شکوفه عمو سلطانی کارشناس مامایی درمانگاه شهرک پردیس با اشاره به حضور خانوارهای نفتی و تامین اجتماعی در این شهرک گفت : حدود 1555نفر تحت پوشش واحد مامایی این درمانگاه شهرک پردیس می باشند .

وی افزود : کنترل مادران باردار، تشکیل پرونده، درخواست آزمایشات روتین و غربالگری لازم در صورت نیاز و تجویز مکمل ها ،در صورت ازدواج فامیلی یا بیماری خاص ارجاع به مشاوره ژنتیک ،تکمیل فرم های موجود در پرونده و ارجاع به پزشک عمومی جهت ویزیت روتین و همچنین انجام پاپ اسمیر، ارجاع به متخصص و پیگیری و ثبت در پرونده و ارجاع مادران باردار به زایشگاه بیمارستان توحید جهت شرکت در کلاس های آموزشی و ... در این واحد توسط ماما ارائه می شود.

کارشناس مامایی درمانگاه شهرک پردیس تصریح کرد : از دیگر وظایف ماما در درمانگاه ,تشکیل پرونده تنظیم خانواده، تشکیل پرونده بارداری، گرفتن آمار، تکمیل سامانه جمعیتی ،نوشتن زیج دیواری و ... می باشد.

عمو سلطانی اقداماتی که در واحد مامایی درمانگاه شهرک پردیس به زنان تحت پوشش ارائه می شود را شامل (معاینه سینه و آموزش خودآزمایی آن در صورتیکه سن بالای 40 سال باشد،درخواست ماموگرافی و ارجاع به متخصص جراحی ،چک واکسن توام زنان تحت پوشش و در صورت نیاز به تزریق ارجاع به واحد پایش ،غربالگری و بررسی سالانه کم خونی در خانمهایی که  IUD دارند.،فراخون به خانمهای تحت پوشش در صورتیکه نیاز به دانیستومتری ( سنجش تراکم استخوان) و ارجاع به متخصص ارتوپد،پیگیری ویزیت دندانپزشکی کل زنان تحت پوشش سالی یکبار ،فراخوان زنان دارای پرونده غیرفعال از طریق پیامک و تلفنی ،ارجاع زنان یائسه جهت سنجش تراکم استخوان ،ارجاع زنان تحت پوشش با ریسک فاکتور سرطان روده به متخصص جراح عمومی جهت انجام کولونوسکوپی) عنوان کرد.

وی افزود: به علت شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد،واحد مامایی درمانگاه شهرک پردیس همه روزه بجز روزهای تعطیل، یک روز در شیفت صبح و یک روز در شیفت عصر خدمت‌رسانی می کند و با تشکیل گروههای مجازی با مراجعین در تماس می باشد.

عمو سلطانی ادامه داد : از زمان شیوع بیماری کووید 19 واحد مامایی درمانگاه شهرک پردیس اقدام به تشکیل گروههای مجازی جهت پیگیری وغربالگری خانمهای باردار و رویت آزمایشات و سونوگرافی های مربوطه از طریق آن و همچنین پیگیری و مشاوره با متخصص زنان و تماس تلفنی هر هفته به خانمهای باردار و پیگیری حال آنان بود.

همچنین ایجاد گروه مامایی و درج مطالب مرتبط با مامایی ، پیام صوتی و مطالب جدید در مورد کرونا و نحوه رعایت نکات بهداشتی و کلیپهای اموزشی این بیماری به خانواده های ساکن شهرک پردیس از دیگر برنامه های واحد مامایی در زمان شیوع بیماری کووید 19 بود و همچنان ادامه دارد.

خبر بوشهر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۴۵
تعداد بازدید : ۴۱,۶۸۰
کد خبر : ۷,۲۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید