نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۰۹

اخبار

نقش ماما در مسئله جوانی جمعیت مهم است

حسینی مسئول بهداشت خانواده سازمان : شغل مامایی با واژه ی زایمان در ذهن ها عجین شده ، حال آنکه حرفه ی مامایی با ترکیبی از علم و هنر ، شغلی فراتر از یک واژه است ، نقش مامایی در مسئله جوانی جمعیت بسیار کلیدی و ارزشمند است.

سعیده سادات حسینی مسئول بهداشت خانواده سازمان در گرامیداشت روز ماما گفت:پنجم ماه می از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی ، روز جهانی ماما نامگذاری شده است و این روز با هدف بزرگداشت تلاشهای بی شائبه ی جامعه مامایی سراسر دنیا در ارتقاء سلامت باروری و به ویژه سلامت مادر و کودک برگزار می شود.

وی افزود : شغل مامایی با واژه ی زایمان در ذهن ها عجین شده ، حال آنکه حرفه ی مامایی با ترکیبی از علم و هنر ، شغلی فراتر از یک واژه است ، چراکه حوزه ی فعالیت یک ماما از کودکی تا  پایان سن یائسگی یک زن را در برمیگیرد.

حسینی بیان داشت : تیم مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت مشتمل بر بیش از 160 ماما ، در کلیه حوزه ها  (درمانگاهی ، بیمارستانی ، طب صنعتی و..) می باشد که درحال حاضر نیمی از این تعداد در بخش بهداشت خانواده مشغول خدمتگزاری هستند .

وی ادامه داد : جمعیتی بالغ بر 520 هزار نفر تحت پوشش بهداشت و درمان نفت هستند که 280 هزار نفر آن زن و حدود 200 هزار نفر از آن زنان و دختران در سنین باروری می باشند و علاوه بر آن جمعیت کودکان 28000 نفر که مراقبت از انان نیز از شرح وظایف ماماهاست .

حسینی با اشاره به سیاستهای کلان کشور در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که بار اعظم ان بر دوش ماماهاست گفت : همه این ها نشانگر نقش کلیدی ماماها در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و به ویژه حوزه جمعیتی است.

مسئول بهداشت خانواده سازمان اظهار داشت : مهمترین حرفه ای که می تواند در پیشبرد اهداف یکی از بزرگترین سیاستهای کشور یعنی "جوانی جمعیت" در خط مقدم، پررنگ ترین حضور را داشته باشد   "حرفه مامایی " است ، پس مادامی که طبق شعار1403  وزارت بهداشت "هرمامایک سفیر جوانی جمعیت " تلقی می شود ، بدون ارتقاء حرفه ی مامایی این سیاست کلان کشوری راه به جایی نخواهد برد .پس ضروریست تا مسئولین نظام سلامت با تغییر نگرش اساسی در این خصوص ، در جهت ارتقاء این حرفه از یک سو جهت بهره مندی فراگیر خانواده ها و به ویژه زنان بارداراز خدمات با کیفیت مامایی و سلامت باروری و از سوی دیگر برای دستیابی به اهداف سیاستهای کشوری ، از بزگترین حامیان "خانواده و جوانی جمعیت " حمایت کنند .

وی در پایان از تیم مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت چه در حوزه بیمارستانی و چه در حوزه بهداشت خانواده که حضور بسیار مسئولانه و پرتوان در این عرصه داشته و دارند و نیز مسئولان مدیریت بهداشت و نظام سلامت بهداشت درمان صنعت نفت تقدیر و تشکر کرد.

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۱۳
تعداد بازدید : ۷۲۵
کد خبر : ۱۵,۳۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید