نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۲۵

اخبار

چله بهار؛ روزی به نام روانشناس

توسعه جوامع، دگرگونی زندگی و بروز مشکلات نوین اعم از فردی، اجتماعی و گروهی این نیاز را برای هر فرد بوجود می آورد که برای روبه رو شدن با مشکلات در موقعیت‌های مختلف چه تدبیری باید بیاندیشد.
به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ اگرچه افراد در زندگی پیرامون خود با دیگران در ارتباط بوده و بحث و تبادل نظر دارند ولی مواجه شدن با مشکلات گوناگون و تصمیم درست نیازمند بهره‌گیری از مشورت اصولی است که این امر ضرورت مراجعه به روانشناسان را در مسیر زندگی برجسته می‌کند.
روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان‌هاست چنانکه در صورت برخورد با مشکل و نداشتن قدرت تصمیم‌گیری، مشاوران بعنوان افرادی امین می‌توانند در زمینه‌های مختلف فرزندپروری، انتخاب همسر، مشاوره تحصیلی، شغلی، اختلالات روانشناختی و اعتیاد افراد را راهنمایی و در مسیر درست قرار دهند.
مصداق بارز این مساله مراجعه بسیاری افراد و زوج‌ها برای حل مشکلاتی نظیر طلاق، حل تعارضات زندگی مشترک، شیوه تعامل با فرزندان، افسردگی، اقدام به خودکشی و یا اعتیاد بوده که منجر شده است بسیاری از آنها با بهره‌گیری از خدمات مشاوره بتوانند این چالش‌ها را با آسیب کمتر پشت سر بگذارند.
اهمیت مشاوره تا حدی است که نهمین روز اردیبهشت ماه و چله بهار در سالنامه رسمی کشور به عنوان روز مشاور و روانشناس نام گرفته است که بدون شک اهمیت مشاوره را نشان می‌دهد.
اما با این وجود فرهنگ مشاوره و دریافت خدمات روانشناختی هنوز جایگاه خود را بین خانواده‌ها نیافته است که عمده‌ترین علت، عدم توجه به سلامت روان از سوی آحاد جامعه، ترس و نگرانی مراجعه به روانشناس، عدم احساس نیاز افراد برای دریافت مشاوره در زندگی، بالا بودن هزینه‌های مشاوره و هراس از برچسب خوردن توسط اقوام وخویشان بعنوان بیمار روانی و محروم شدن از پاره‌ای موقعیت‌های شغلی و اجتماعی است.
روانشناسان با عشق به تخصص خود در همدلی و درک انسان‌ها، حال بهتر و امید را به مراجعان هدیه می‌دهند هر چند خود به مرور خسته‌تر از پیش می‌شوند.
دردهای جسمی نمود دارند؛ احساس می‌شوند و تا جایی که درمان نشوند دست از تکاپو برای آزار انسان برنمی‌دارند. تشخیص آن‌ها با بهره‌گیری از انواع آزمایش‌ها و تجهیزات پزشکی آسان است و البته درمان این دردها با کمک داروها و یا امکانات پزشکی سخت نیست.
دردهای روح اما متفاوتند. بیشتر مواقع نمود خارجی ندارند؛ حتی خود شخص قادر نیست بداند دردش چیست یا کجاست؟ فقط می‌شود دانست که رنجی در جان می‌یپیچد و هربار خراشی در گوشه‌ای از روح باقی می‌گذارد. تشخیص و درمان این دردها نیز به سادگی امکان‌پذیر نیست و چه بسا گاهی غیرممکن است و اگر درمان نشوند، در جسم رخنه می‌کنند و از این طریق وجودشان را ابراز می‌دارند.
تشخیص و درمان این دردها، کار ساده‌ای نیست اما روانشناسان تلاش و انرژی خود را داوطلبانه در این مسیر صرف می‌کنند.
توجه به دردهای روح، به قدری اهمیت بالایی دارد که در تقویم رسمی کشور، روز نهم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز روانشناس و مشاوره خوانده می‌شود. در دنیای امروز توجه به ضرورت مراجعه به روانشناس همواره مدنظر است و حتی تیم‌های ورزشی به منظور کنترل شرایط روحی ورزشکاران خود روان‌شناسان اختصاصی دارند.
مهم‌ترین هدف از ثبت این روز در تقویم، تاکید بر لزوم بهره‌مندی اقشار جامعه از خدمات حرفه‌های یاورانه از جمله علم روان‌شناسی و کاربردهای آن در زندگی است. 
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۳۴
کد خبر : ۱۵,۳۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید