نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۰

اخبار

به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان همایش ' سلامت بانوان ' برگزار شد

اولین همایش سلامت بانوان با همکاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت ، این همایش روز یکشنبه 30 مهر در سالن شهید بهشتی وزارت نفت با حضور مریم مقدسی مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده ، دکتر خدیجه گودرزی مشاور مدیرعامل شرکت نفت در امور زنان و خانواده ، دکتر مریم جنابی مشاور مدیرعامل در امور بانوان و خانواده سازمان ، دکتر روشنک مرادی سرپرست مدیریت درمان ،دکتر کوروش هاشمی ‌اصل رییس سلامت خانواده ، دکتر غلامرضا پیوندی سرپرست مدیریت بهداشت و HSE  و جمعی از بانوان شاغل در صنعت نفت برگزار شد .

در ابتدای این همایش دکتر کوروش هاشمی، رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به عملکرد واحد بهداشت خانواده، بیماری‌های غیرواگیر را عامل 82درصد از مرگ‌ومیرهای کشور عنوان کرد و گفت: سرطان‌ها با شیوع 16درصدی در جایگاه دوم قرار دارند. وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، مهم‌ترین علت افزایش سرطان را نامناسب بودن شیوه‌ی زندگی دانسته و مواردی همچون کاهش مصرف میوه، فعالیت بدنی کم، افزایش وزن، کلسترول بالا و مصرف سیگار را از جمله مهم‌ترین مصادیق نادرست بودن شیوه‌ی زندگی منجر به بروز سرطان اعلام کرده است.

دکتر هاشمی تاکید کرد: مهم‌ترین رویکرد در استراتژی پیشگیری از سرطان، ارتقای سواد سلامت، خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی است و مطالعات نشان داده که با اتخاذ همین راهکارها سرطان تا 40درصد قابل پیشگیری می‌شود.

رئیس سلامت خانواده به مطالعات انجام شده در سال 1400 اشاره کرد و گفت: از منظر اقتصادی میانگین هزینه‌ی تشخیص زودهنگام سرطان سینه در هر نفر حدود 240 هزارتومان بوده در حالی که، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم درمان این سرطان بالغ بر 500 میلیون تومان برآورد شده است.

سپس مهندس سیما شجاعی، رئیس بهداشت شغلی و HSE وزارت نفت به بیان اهمیت بهداشت حرفه‌ای (شغلی) در سلامت شاغلین پرداخت و عوامل زیان‌آور محیط کار را عنوان کرد. وی ارگونومی و عوامل زیان‌آور روانی را از جمله استرس‌های شغلی و زیان‌آور سلامت زنان در محیط کاری اداری نام برد.

در ادامه این همایش، دکتر سمیه سروش، عضو شورای تخصصی سلامت زنان به تعریف سلامت روان پرداخته و برقراری تعادل میان کار و زندگی را از جمله شاهکارهای زندگی زنان شاغل عنوان کرد. این روانشناس، خودمراقبتی را از جمله مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت زنان شاغل نام برد و گفت: خودآگاهی، برنامه‌ریزی روزانه و مدیریت زمان، حفظ تعادل میان نقش‌های مختلف، تعادل میان ابعاد متعدد شخصیتی و حفظ هویت زنانه، ذهن آگاهی، مهارت‌های ارتباط بین فردی، مدیریت پرخاشگری، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی و مهارت حل مسئله از جمله عوامل خودمراقبتی هستند.

دکتر سروش، فرهنگ‌سازی در جامعه، آموزش به خانواده و اصلاح و ایجاد قوانین شغلی را به عنوان سرفصل‌های ایجاد آرامش روانی در زنان شاغل مطرح کرد.

سخنران بعدی این همایش الناز شهرابی، متخصص تغذیه بود که نحوه‌ی محاسبه‌ی BMI بدن را آموزش داده و علل چاقی را نام برد. وی همچنین به انواع رژیم‌ها و داروهای لاغری اشاره کرده و عوارض هر کدام را تشریح کرد.

در انتهای همایش، دکتر مژگان غلامی، متخصص زنان به سرطان‌های شایع زنان پرداخته و با طرح هزینه‌های روانی و مالی درمان آنها بر اهمیت انجام معاینات دوره‌ای تاکید کرده و گفت: با توجه به همه‌ی این موارد پیشگیری مقدم بر درمان است.

در حاشیه‌ی این همایش دکتر خدیجه گودرزی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور زنان و خانواده با تاکید بر اهمیت سلامت جسمی و روانی بانوان شاغل، توجه به این موضوع را از رسالت‌های امور زنان و خانواده عنوان کرده و گفت: در این راستا با همکاری سازمان بهداشت و درمان اقدام به تهیه‌ی بسته‌ی خودمراقبتی کرده‌ایم که با توجه به موافقت مدیرعامل به زودی جهت اجرا در سطح شرکت ملی نفت ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین به وجود زنان متخصص شاغل در نفت اشاره کرده و ادامه داد: در راستای ارتقای جایگاه شغلی بانوان متخصص اقدام به راه‌اندازی شبکه‌ی راهبردی زنان متخصص کرده‌ایم و تاکنون سه نشست تخصصی با استفاده از توان و دانش آنها برگزار کرده‌ایم که با استقبال مدیران و کارشناسان روبرو شده است. گودرزی از بانوان متخصص علاقه‌مند به حضور در این شبکه‌ی راهبردی خواست با مراجعه به سایت zanan.nioc.ir اقدام به ثبت‌نام نمایند تا در نشست‌های تخصصی آتی از آنها دعوت به عمل آید.

وی همچنین از حمایت‌های مدیرعامل از حوزه‌ی زنان و خانواده قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد با پیگیری مدیران و همراهی بانوان شاغل بتوان با رفع چالش‌های این حوزه از جمله اجرای اسناد و قوانین بالادستی مانند قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و اصلاح قوانین مبتنی بر جنسیت، گام موثری در خدمت به زنان شاغل صنعت نفت و خانواده‌های کارکنان برداشت.

در حاشیه‌ی این همایش غرفه‌های: پرستاری، تغذیه، مامایی، بهداشت حرفه‌ای و سلامت روان با حضور کارشناسان برپا شده و پاسخگوی سوالات مراجعان بودند.



۳۰ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۰۳
تعداد بازدید : ۳,۵۶۷
کد خبر : ۱۴,۰۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید