نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۱۶

اخبار

مصاحبه با پزشک خانواده و مسئول پایش حوزه سلامت خانواده بمناسبت روز جهانی پزشک خانواده

دکتر توکلی گفت : هر تیم پزشک خانواده اصل پیشگیری بهتر از درمان را مد نظر قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور، به مناسبت روز جهانی پزشک خانواده مصاحبه ای با دکتر توکلی انجام شد که در ذیل می خوانید.
پزشکی خانواده نوعی طبابت است که در آن پزشکان خانواده به صورت مستقیم با خانواده ها در تماس هستند. این پزشکان مراقبت های اولیه را برعهده دارند و پزشک سلامت نگر هستند، یعنی علاوه بر درمان بیماری ، به بهداشت جسم و روان افراد تحت پوشش خود نیز توجه دارند. آنها عموما در صورت بیماری یا حوادث ناگوار با خانواده ها هستند و به صورت همزمان خدمات مشاوره ای و درمانی برای خانواده ها انجام می دهند. این پزشکان به دلیل شناخت دقیق اشخاص تحت طبابت خود و آشنایی با تاریخچه بیماری آن ها قادرند زودتر به دلیل کسالت آن ها پی برده و بیماران را درمان کنند. پزشکان خانواده در صورت صلاحدید، بیماران را به پزشکان متخصص ارجاع میدهند و پزشک متخصص نتیجه معاینات ، نوع بیماری و اقدامات درمانی و پیشگیری های لازم را به پزشک خانواده اعلام  میکند.
پزشک خانواده باید اشراف کامل بر جمعیت تحت پوشش خود داشته باشد و سازمان بهداشت جهانی 5 معیار پزشک 5 ستاره را عنوان می کند که شامل :
1-    Care provider  : فراهم کننده مراقبت درمانی
2-    Decision maker : تصمیم گیرنده
3-    Communicator :  برقرار کننده ارتباط
4-    Community Leader:  رهبر اجتماعی
5-    Team member : عضو تیم
در این موارد تنها به مهارت علمی و درمانی پزشکان اکتفا نکرده و فاکتورهای مدیریتی و اجتماعی نیز در تعریف یک پزشک پنج ستاره لحاظ شده است که این قضیه به دلیل نوع شغل خاص پزشکان و سرکار داشتن آن ها با سطوح مختلف مشکلات فردی و اجتماعی است.
در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب طرح پزشک خانواده با همکاری 4 تیم ( شامل 4 پزشک خانواده و 2 نفر مراقب بهداشتی) در حال ارائه خدمات درمانی و پیشگیری به حدود 10000 جمعیت تحت پوشش می باشد و از سال 1400 در قالب نرم افزار سینا این مراقبت ها به صورت هوشمند به خانواده های تحت پوشش انجام می گیرد. هر تیم پزشک خانواده اصل پیشگیری بهتر از درمان را مد نظر قرار داده ومراقبت های ادغام یافته گروه های سنی مختلف و بیماری های خاصی مثل فشارخون، دیابت، هیپر لیپدمی و چاقی را انجام می دهد. انشالله بتوانیم در این مرکز پزشک خانوده را به معنای واقعی اجرا کنیم.

روز پزشک1

۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۵۱
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۵۲۰
کد خبر : ۱۱,۰۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید