نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۲۴

اخبار

افتخارآفرینی پرستاران با ایثار و فداکاری در تمامی عرصه‌های حساس

روز پرستار نماد و نشانه‌ای ناب از شریف‌ترین مشاغل در جامعه بشری است و بعد از گذشت دوسال از پاندمی کرونا نقش بی نظیر این قشر بسیار پر رنگ بوده است.

دکتر بهرام دهقان در آستانه ولادت باسعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار ضمن قدردانی از خدمات این قشر ، خدمات این گروه را در پاندمی کرونا را کم نظیر عنوان کرد و گفت : شیفت های فشرده و طولانی مدت، حجم کاری خیلی زیاد، مواجهه مداوم با بیماران بدحال  و رویارویی با خانواده هایی که بیمارشان را از دست می دهند و ... فقط گوشه ای از سختی های کار کادر پرستاران در این مدت بوده است و حالا بعد از گذشت دوسال از پاندمی کرونا نقش بسیار حساس، بزرگ و ایثارگرانه پرستاران بیش از پیش برای جامعه روشن و برجسته شده است.

وی افزود: تردیدی نیست که تلاش‌های خالصانه و مجاهدت گونه پرستاران گرانقدر ، کارنامه درخشانی را در این دوسال رقم زده و زبانزد بوده است .

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز تصریح کرد :  پرستاری علاوه بر دانش نیاز به ویژگی های منحصر به فرد از جمله دلسوزی ،  همدری و خستگی ناپذیری را دارد که همکاران پرستار بیمارستان صنعت نفت اهواز  عاشقانه ، خالصانه و با ایثار پای کار ایستادن و یار و  همراه و  همدرد  بیماران و جامعه بودند.

دکتر دهقان بیان کرد : اگر خالصانه و عاشقانه وارد این حرفه نشوید ، نمی توانید دوام بیاورید، پرستاران در تمامی پیک های مختلف بیمارستان خدمات را به خوبی و با کیفیت ارائه کردند.

وی نقش پرستاران را در مدیریت بیماری بی بدلیل دانست و گفت : در هیچ یک از شرایط پرستاران  به اجباری وارد بخش کرونا نشدند و همه با اصرار شخص برای  خدمت رسانی بوده که برگ زرینی در تاریخه سابقه خدماتشان است.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز  اظهار داشت :  علاوه بر پرستاران ، دیگر کادر درمان هم نقش مهم و اساسی داشتند و بیمارستان صنعت نفت اهواز بعد از بیمارستان رازی بالاترین میزان مراجعات در بخش بستری و سرپایی کووید 19 را داشته و خوشبختانه خدمات با کیفیت ارائه شده است.

دکتر دهقان افزود : بیش از 5000 هزار مورد بستری در بیمارستان نفت اهواز ثبت شده که بیش از 50 درصد آن در شش ماهه نخست امسال بوده که بیش از موارد بستری سال گذشته است و البته بخش عمده بیماران هم بصورت سرپایی و دریافت رمدیسیور تحت درمان قرار می گرفتند.

وی از جذب 70  نفر نیرو خبر داد که در گروه پزشکی و پرستاری بوده و  همچنین خریداری امکانات و تجهیزات در این دوسال اخیر پاندمی کرونا که در اختیار بیماران قرار گرفته است  از جمله : خرید بیش از 120 تخت بیمارستانی که شامل  80 تخت عمومی ، 20 تخت بخش ویژه  و 20 بخش تخت ویزه اعصاب روان بوده است.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز خاطر نشان کرد : تجهیزات آزمایشگاهی  کاملا  تجدید و نو شدند و  مجوز نصب سی تی اسکن 16 اسلایس در حال نهایی شدن است، همچنین دو دستگاه اکو کاردیوگرافی مبله،  دو دستگاه سونوگرافی مبله و دو دستگاه اکو و سونو پروتابل در اختیار بیمارستان قرار گرفته است.

دکتر دهقان

سعه صدر  و فروتنی از ویژگی های برجسته پرستاران است

شیرین چنگیزی مدیر خدمات پرستاری بیمارستان صنعت نفت اهواز تنوع وظیفه در شغل پرستاری را زیاد عنوان کرد و گفت : یک پرستار نقش های مختلفی را باید در امر درمان داشته باشد ، لازم است که یکسری صفات ذاتی در وجود شخص باشد و بعضی صفات در طول مسیر کاری به صورت اکتسابی فرا گرفته می شود.

وی بیان کرد:  یک پرستار  نقش مراقبتی ، نقش درمانی ، نقش آموزشی ، نقش محافظتی ، نقش حمایتی و  نقش هماهنگ‌کننده دارد ، پس باید به اصول اخلاقی در حرفه خود معتقد باشد.

چنگیزی تصریح کرد : یک پرستار باید از از نظر علمی و  مهارتی  به‌روز باشد ، رازداری ،سعه صدر ، مسئولیت‌پذیری، اعتدال ، فروتنی،امانتداری ، مردم‌داری و  صداقت در کلام ، انتقادپذیری ، نوآوری و خلاقیت از صفات برجسته پرستاران  است.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان صنعت نفت اهواز اظهار داشت : پرستار باید مهارت‌های ارتباطی و تفکر تحلیلی و قدرت حل مسئله را داشته باشد چرا که در حرفه پرستاری چالش‌هایی ناخواسته زیادی  پیش می آید .

وی گفت :  بحث کیفیت خدمات سلامت برای ما مهم است ، پس باید در کار اهداف مطلوب را در نظر بگیریم و برای رسیدن به اهداف با یکسری صفات ذاتی و اکتسابی را به خدمت بگیریم که از مهمترین آن، مسئولیت‌پذیری و هنر مهارت ارتباطی است.

چنگیزی  در ادامه گوشه ای از عملکرد واحد خدمات پرستاری در بیمارستان بزرگ نفت اهواز را تشریح کرد و افزود : افزایش ۳۰۰ درصدی تخت های ICU کووید ( افزایش تخت های ICU  از ۱۰ تخت به ۴۰ تخت فعال ) ، تربیت و پرورش نیروهای ICU  کار ، اورژانس کار و ccu کار  با ایجاد مهارت عملی و تئوری در کلاسهای متعدد با حفظ پروتکل های ( جهت توانمند سازی نیروها ) ، گسترش خدمات و تغییر کاربردی و ادغام چندین بخش و در نهایت ایجاد ۷ بخش کووید با ۱۶۴ تخت بستری ،ایجاد ۲۰۴ عدد تخت کووید( بخش ویژه / بخش عادی / اورژانس تنفسی و مسجد با ۲۵ تخت جهت فقط تزریق رمدسیور ) ، جدا سازی اورژانس تنفسی از اورژانس حاد ،انجام تمامی تست های PCR توسط واحد پرستاری در اورژانس تنفسی و دریافت پاسخ تست و اعلام به گیرنده گان خدمت در عصر همان روز توسط آزمایشگاه نفت ، انجام واکسیناسیون بیش از ۸۰ هزار نفت از جمعیت شهر اهواز ( شرکتی و غیر شرکتی ) با همکاری و محوریت واحد پرستاری و طب صنعتی ، ایجاد تیم تنفسی و نظارت کامل بر روند اکسیژناسیون ، خلوص اکسیژن ، غلظت اکسیژن و سلامت و کارکرد موثر وسایل ساپورت تنفسی ، ایجاد بخش NIV با ۲۰ تخت با امکانات کامل بخش ویژه ، پیگیری مستمر و مجدانه جهت البسه یکبار مصرف / ماسک و البسه UR و دیگر وسایل حفاظت فردی…. از جمله این خدمات بوده  و لازم به ذکر است که بیش از ۶۰ درصد بخشهای ویژه و بیش از ۳۰ درصد بخش های عادی کووید  به بیماران غیر شرکتی اختصاص داشت است.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان صنعت نفت اهواز  گفت :   بعد از دو سال که از پاندمی کرونا می گذرد ، واقعا فکر می‌کنم نمره عملکرد گروه پرستاری عالی بوده است ، عملکردی که طی سالیان سال و در یک قرن گذشته بی‌سابقه بود، عملکردی که بدون هیچگونه چشم داشتی نیروها خود را در معرض خطر قرار دادند.

 وی ادامه داد :  یکی از نعمت های بزرگی که خداوند به انسان بخشیده، نعمت جان و حیات است، مدافعان سلامت با در معرض خطر قرار دادن جانشان ایثار کردند، مرگ را به سخره گرفتند و صرفا به واسطه حس مسئولیت پذیری، حس نوع‌دوستی و بشر دوستی که در وجودشان موج میزد.

چنگیزی تصریح کرد :  من ایمان دارم که تاریخ بهترین قضاوت کننده است، مردم بهترین قضاوت کننده ها هستند و مدافعان سلامت فاتحان قله های فخر تاریخ هستند، بحران محاسنی هم داشت، باعث شناخت و پرورش نیروهای جوان و مستعد شد و باعث قوی‌تر شدن نیروها شد ، در یک کلام عملکرد حوزه پرستاری در این بحران بی نظیر بود.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان صنعت نفت اهواز   خاطر نشان کرد : بزرگترین آرزویی که دارم رفع موانع و مشکلات صنفی پرستاران است و حفظ منزلت پرستار و شغل پرستاری در کشور و همچنین ایجاد حس امنیت شغلی است تا بتوانیم نیروهای توانمند را حفظ کنیم و به راحتی از دست ندهیم.

چنگیزی

نفیسه هوشیار
۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۲۲:۱۶
تعداد بازدید : ۹,۱۵۴
کد خبر : ۱۰,۰۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید