نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۰۹

اخبار

خدمات 90 درصدی به بومیان منطقه/خدمات رسانی تا شعاع 150 کیلومتر

از ابتدای ورود صنعت نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی در منطقه بوشهر و خارگ، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز ورود پیدا کرد و با رشد صنعت نفت خدمات این بخش گسترده‌تر شد. به گونه ای که علاوه بر خدمات رسانی به نیروهای این صنعت به مرور زمان به سمت مسئولیت اجتماعی پیش رفت به طوری که اکنون تنها بیمارستان منطقه جم و خارگ برای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است.
برای آگاهی از این روند گفت و گویی با سعید گران پی، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:
•    لطفا در ابتدا شرحی از خدمات ارائه شده بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ در ایام کرونا ارائه دهید؟
در این دوران توانستیم تمام امکانات خود را بسیج کنیم تا بتوانیم به کارکنان صنعت نفت، خانواده های آنها و بومیان منطقه خدمات رسانیم کنیم و هیچگونه تبعیضی میان آنها قائل نشدیم و توانستیم علاوه بر ظرفیت بیمارستان توحید جم، سالن آمفی تئاتر بیمارستان را نیز به بخش تبدیل کنیم و تعداد تخت های بستری را از 65 به 105 تخت افزایش دادیم. خوشبختانه در زمینه تجهیزات مصرفی و داروها نیز مشکلی نداشتیم.   
•    چند درصد از امکانات بیمارستان توحید جم در اختیار بومیان منطقه قرار دارد؟
حدود 90 درصد خدمات بستری و نزدیک به 60 درصد خدمات سرپایی در بیمارستان توحید جم به بومیان منطقه اختصاص دارد.
•    در زمینه کرونا چه خدماتی به کارکنان و بومیان ارائه شده است؟ 
در مناطق عملیاتی دو نقاهتگاه و مرکز قرنطینه هرکدام به ظرفیت 100 تخت ایجاد شد، ضمن آنکه دو مرکز نیز در منطقه ویژه اقتصادی و پتروشیمی در نظر گرفته شد.  در بیمارستان بیشتر خدمات درمانی ارائه می شد که یک بخش را برای موارد مشکوک و بیمارانی که دوران نقاهت خود را سپری می کردند در نظر گرفته شد و حدود 60 تخت به آن اختصاص داده شد.
•    در زمینه بیمارستان صنعت نفت خارگ بفرمایید که چه خدماتی در این منطقه ارائه می شود؟
جزیره خارگ یک نقطه استراتژیک و راهبردی است که باید به آن رسیدگی شود اما متاسفانه این امر به دلایل مختلف صورت نگرفته است. بیمارستان خلیج فارس صنعت نفت این منطقه تنها بیمارستانی است که علاوه بر نیروهای رسمی، غیر رسمی شاغل در صنایع نفت، پتروشیمی و پایانه های نفتی به بومیان منطقه و خانواده‌های آنها نیز خدمات ارائه می‌دهد.
بهداشت و درمان صنعت نفت سعی کرده تا تمام امکاناتی که در بیمارستان توحید جم وجود دارد برای منطقه خارگ نیز دیده شود، اما خدمات رسانی به دلیل موقعیت جفرافیایی سخت است و تجهیزات در مدت کوتاهی از بین می رود و نیاز به نگهداری بیشتری دارند ضمن آنکه دسترسی ها نیز سخت است و همکاران ما در اوج کرونا با چنگ و دندان جنگیدند و  یک شهید نیز  دادیم.
با وجود این محدودیت ها توانستیم در اوج کرونا برای بیمارستان صنعت نفت خارگ یک سی اسکن نصب و راه‌اندازی کنیم، همچنین توانستیم از طریق شورای راهبردی و کمک هایی که از شرکت های مختلف داریم تجهیزاتی را برای بیمارستان تهیه کنیم.
در منطقه بوشهر بیمارستان های  شهید سلیمانی برای نیروهای دریایی سپاه، نبی اکرم در عسلویه، بیمارستان امام خمینی در کنگان و امیرالمومنین در دیر به همراه بیمارستان صنعت نفت با شورای راهبردی کار کارشناسی انجام دادیم و همه بیمارستان ها را سرکشی کردیم و در راستای مسئولیت های اجتماعی نفت مسائل و مشکلات آنها را اولویت بندی کردیم و خریدهایی نیز با هماهنگی آنها انجام دادیم که این خریدها به دستشان رسیده و بیمارستان ها نیز تجهیز شده اند، مثلا دستگاه سی تی اسکن بیمارستان کنگان در اوج کرونا خراب شد و توانستیم مبلغی را تهیه و آنرا راه اندازی کنیم.
همچنین توانستیم دستگاه سی اسکن بیمارستان‎های دیر و شهید قاسم سلیمانی را از طریق شورای راهبردی تامین اعتبار کنیم و آنها نیز تجهیز خواهند شد، به عبارتی دیگر می‌توان گفت برخی تجهیزات این بیمارستان ها را سازمان بهداشت و درمان صنع نفت بوشهر و خارگ تامین کرده اند.
•    لطفا در زمینه واکسیناسیون بفرمایید که چه فرایندی را طی کرده و در چه مرحله ای قرار دارد؟
با توجه به اینکه شعار امسال پشتیبانی و رفع موانع تولید است، همسو با این شعار توانستیم یکی از موانع تولید در منطقه را که کرونا بود، مدیریت کنیم، در این ایام برخی از کارکنان برای مدتی از چرخه تولید خارج می‌شدند برای مانع زدایی از این روند تیرماه امسال واکسیناسیون را آغاز کردیم، در گام نخست یک هزار و 100 نفر کارکنان سکوهای نفتی را خارج از دستورعمل ها  واکسن زدیم.
در ادامه رایزنی هایی از سوی مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور صورت گفت و توانستیم صنعت نفت را از شرط سنی خارج و از شهریور ماه امسال واکسیناسیون را بدون شرط سنی ادامه دادیم.
هشت مرکز واکسیناسیون در منطقه عسلویه، کنگان ایجاد کردیم و دو مرکز نیز در شهر جم برای خانواده های کارکنان در نظر گرفتیم و ظرف 2 ماه توانستیم  واکسن نوبت اول افراد بالای 70 سال را تزریق کنیم و اکنون 75 درصد از افراد تحت پوشش این منطقه دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند. در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و شبکه های بهداشت منطقه عسلویه، کنگان و جم و فرمانداران منطقه، مسئولین پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی بخصوص شورای راهبردی پتروشیمی نیز همکاری خوبی با ما داشتند و توانستیم یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین مراکز واکسیناسیون در پتروشیمی ها را ایجاد کنیم، روزهای نخست روزانه 1700 نفر واکسن دریافت می کردند.
زمانیکه 70 درصد واکسیناسیون انجام شد از تعداد مراجعه کنندگان و بیماران کاهش یافت و تعداد نفرات مشکوک نیز بسیار کم شده است و امیدواریم به سمت محو شدن این ویروس برویم.
•    آیا در این دوران عمل های جراحی و کلینک های تخصصی نیز تغییر وضعیت دادند؟
کنسل کردن جراحی های الکتیو (عمل هایی که انجام آن را میتوان از قبل برنامه ریزی کرد) را داشتیم تا تجمع در بیمارستان انجام نشود در قسمت کلینیک نیز چیدمان را به گونه ای تغییر دادیم تا حداقل تجمع انجام شود و تعداد درمانگاه های سرپایی را کم کردیم و به گونه ای آنها را مدیریت کردیم که تداخلی میان متخصصان دیگر بوجود نیاید ما این برنامه‌ریزی را برای دوران پیک کرونا و خروج از آن تغییر دهیم. این روند برای کارکنان ما نیز خسته کننده بود و آنها از بیماری کرونا مصون نبودند.
•    چه همکاری هایی با اداره اچ اس ای در صنعت نفت داشتید؟
اداره HSE یکی از واحدهایی است که  از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز همکاری خوبی با ما داشته و ارتباط ما با کارکنان در مناطق عملیاتی از طریق این اداره انجام می شود و جلسات مشترکی داشتیم و مدیرعامل پارس جنوبی به عنوان مدیر بحران جلسات منظم و متعددی را با تمام مسئولان منطقه انجام داده اند و مصوباتی داشتند که شامل ایجاد مراکز قرنطینه و نقاهتگاه بود .
در این دوران آزمایشگاه PCR در منطقه شیرین نو احداث شد و اکنون به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد، تنها مرکزی است که تا شعاع 150 کیلومتری منطقه خدمت رسانی می‌کند و راهبری آن با بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر است.
ضمن آنکه ارتباط تنگاتنگی با HSE  ارشد منطقه بوشهر و خارگ داریم و در شرکت پارس جنوبی و اچ‌اس‌ای پتروشیمی‌ها نیز ایجاد مراکز واکسیناسیون را پیگیری کردند و در زمینه تجهیز نیز کمک رسانی کردند و کار بقدری خوب پیشرفت که بعد از سه ماه برخی از این مراکز به دلیل تعداد مراجعات کم تعطیل شدند و در دو مرکز باقی مانده تنها لکه گیری و تزریق دوز دوم و برخی مواقع دوز سوم را انجام می دهیم.
•    چه برنامه های توسعه ای در دستور کار دارید؟
در سال 1398 طرح اولیه توسعه بیمارستان توحید جم به مدت 6 ماه پیشرفت اما بنا به دلایلی ادامه پیدا نکرد، در سفری که مهندس اوجی مقام عالی وزارت به این منطقه داشتند قول همکاری با این پروژه را دادند و در حال پیگیری هستند تا به زودی این کار ادامه پیدا کند.
ضمن آنکه روی طرح 5 تا 10 ساله نیز کار می‌کنیم، زیرا بیمارستان توحید جم طبق نقشه جامع شهرستان تنها بیمارستان این منطقه خواهد بود و 10 سال آینده بیمارستان دیگری نیز به این منطقه اضافه نخواهد شد، لذا نیاز به طرح جامعی برای اضافه کردن تخت های بستری و ام آرآی داریم. اکنون سی تی اسکن تهیه شده است و ظرف چند ماه آینده نصب می شود.
حدود 6 ماه است که طرحی از سوی وزارت نفت تصویب شده است و بودجه ای برای آن در نظر گرفته شده تا وسایل تشخیص درمان فوق تخصصی را خریداری کنیم. یکی از دلایل اصلی این کار به دلیل اعزام های بیشماری است که شهرهای اطراف و مراکز استان صورت می‌گیرد، با تجهیز شدن بیمارستان دیگر این اعزام‌ها را نخواهیم داشت.
این نگاه را داریم هر خدماتی که کارکنان رسمی دریافت می کنند به مردم بومی منطقه نیز تسری پیدا کند و مجوز آن را اخذ کرده ایم و اخیرا نیز مجوز جذب فوق تخصص های گوارش و غدد را گرفته ایم که به زودی وارد منطقه خواهند شد و کارهای ارجاعی را بجای اینکه اعزام کنیم در همین منطقه انجام خواهیم داد و تا قبل از سال نیز لوازم مورد نیاز فوق تخصصی تشخیصی و درمانی نصب خواهد شد و می توانیم این قول را بدهیم تا پایان سال یک بیمارستان فوق تخصصی خواهیم داشت.
•    آیا در جذب پزشکان متخصص مشکلی ندارید؟
در بیمارستان 12 رشته تخصصی را پوشش می دهیم، از نظر مسائل پزشکی تابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هستیم و سال 1393 تفاهم نامه‌ای بین وزارتخانه‌های تعاون کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت نفت امضا و برخی از مفاد آن اجرا شد تا بدین وسیله  مجوز جذب نیروهای طرحی را داشته باشیم. دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نهایت همکاری را داشت اما وزارت بهداشت برای جذب نیروی متخصص محدودیت ایجاد کرد به همین دلیل ما نمی توانیم از حضور متخصصان طرحی یا حتی نیروهای پرستاری بهره مند شویم و باید با آنها قرارداد بسته شود.
باید گفت که قراردادهای پیمانکاری محدودیت‌هایی دارد بزرگ شدن شرکت های پیمانکاری و نیروهای متخصصی که می آید تبعاتی برای ما دارند که برایمان رنج آور است.  برای رفع این مشکل یکی از کارهایی که می توان انجام داد این است که تفاهمنامه مجددی میان وزارتخانه های کار، بهداشت و نفت بسته شود ، زیرا سازمان تامین اجتماعی در این منطقه خدماتی ارائه نمی دهد، به همین دلیل و وزرات بهداشت با ما همکاری داشته باشند و نیروهای طرحی در اختیار ما قرار گیرند، تا بتوانیم هزینه های تامین نیرو را تا حدی تعدیل کنیم.
خدمت رسانی بهتر نیاز به همکاری بین بخشی دارد و نمی شود که وزارت نفت به تنهایی عهده دار این بخش باشد. مردم نیز انتظاراتی دارند و یکی از مسائلی که در کمک های اجتماعی نمود پیدا می کند بحث بهداشت و درمان است که مسئولان آنرا ببیند و از طریق نمایندگان مطرح وزیر، امام جمعه، نماینده ولی فقیه و ... کمک های خوبی صورت گرفته است.
•    اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی را در ایام کرونا چگونه تامین کرده اید؟
در ددوران کرونا یکی از مشکلات ما اکسیژن بود که یک بیماری کرونایی 5 تا 7 برابر یک فرد سالم اکسیژن مصرف می کند با نظر فنی و مثبت مدیرعامل بهداشت و درمان صنعت نفت توانست مخزن اکسیژن 30 تنی را نصب کنیم زیرا اکسیژن مایع بهتر از دستگاه اکسیژن ساز است. پتروشیمی ها یکی از منابع مهم تامین اکسیژن در کشور هستند.
•    بزرگترین مشکل در منطقه بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ چیست؟
مشکل بزرگی در زمینه نوع قراردادهای کارکنان است زیرا در منطقه با انواع قراردادها و پیمان‌ها مواجه هستیم و تبعیض هایی نیز وجود دارد یکی از آنها پایین بودن حقوق دریافتی نیروهای فعال ماست، درخواست می کنم تا مسئولان به به این مسئله رسیدگی کنند.  ضمن آنکه در زمینه نیروهای پیمانکاری مشکل داریم زیرا برخی از آنها به توافقات خود عمل نمی کنند‌.
•    در پایان اگر مطلبی باقی مانده که از این طرق می خواهید انعکاس دهید؟
پیشنهاد می کنم بهداشت و درمان صنعت نفت نیز مانند دیگر بخشهای صنعت نفت مثل آتش نشان ها در مسیر تولید دیده شوند.  اهمیت این در ایام همه گیری کرونا در این منطقه بود از این رو می توان بهداشت ودرمان را در پروسه تولید دید و برای آن نقشه راه تعریف کرد. سلامت روان در دوران کرونا آسیب دید و اینجاست که بهداشت و درمان در ادامه بهتر تولیدات فراروده های نفتی کمک کننده است واگر بهداشت درمان در پروسه درمان قرارگیرند بسیاری از کاستی ها محقق خواهد شد.
بهداشت و درمان مقوله صرفه ای از نظر مالی و اقتصادی نیست و باید نگاه سرمایه گذاری به آن داشت. همانطور که تعمیرات، نقلیه ،اداری و ... در پروسه تولید نقش دارند باید بهداشت  و درمان را نیز به آن اضافه کرد. درمانگاه یک بخش جدای خدماتی نباشد و جز آن مجموعه باشد.


۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۸,۰۴۴
کد خبر : ۱۰,۰۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید