نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۹:۳۴
 

اخبار

دیابت ، قاتل خاموش

دکتر مدرس موسوی : 12.5 درصد از جمعیت تحت پوشش صنعت نفت اهواز به بیماری دیابت مبتلا می باشند.

 

۱۴ نوامبر، 23ابان روز جهانی دیابت ، روزی برای آگاهی‌رسانی درباره بیماری دیابت که به "قاتل خاموش" نیز شهرت دارد ، است. سازمان ملل در سال ۲۰۰۶، این روز را که مصادف با تولد سِر فردریک بَنتینگ (Sir Frederick Banting)، یکی از کاشفان انسولین است، به عنوان روز جهانی دیابت معرفی کرد. هدف سازمان ملل از معرفی این روز، افزایش آگاهی درباره این بیماری و همچنین ترغیب کشورهای عضو این سازمان برای تدوین قوانینی در راستای پیشگیری، درمان و رسیدگی بیشتر به این بیماری شیرین بوده است که می‌تواند منجر به تلخی‌های فراوانی در زندگی فرد مبتلا شود.
تعداد بیماران دیابتی 20 تا 79 ساله که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۶۳ میلیون نفر اعلام شده بود اما طبق گزارش فدراسیون بین المللی دیابت، تعداد بیماران دیابتی در سال 2021 به ۵۳۷ میلیون نفر رسیده است.
تعداد مرگ های ناشی از دیابت یا عوارض ناشی از آن نیز از ۴.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۶.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است. به عبارت دیگر هر پنج ثانیه یک نفر به دلیل دیابت یا عوارض آن جان خود را از دست می دهد. پیش بینی می شود تا سال 2045 تعداد بیماران بزرگسال از مرز 784 میلیون نفر عبور کند.
در کشور ما بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می برند.

به مناسبت گرامیداشت هفته ی ملی دیابت با خانم دکتر مدرس موسوی ، مسئول پزشکی خانواده گفتگویی داشته ایم که در زیر می خوانید:

دکتر مدرس موسوی گفت : در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز از کل جمعیت تحت پوشش،  12.5 درصد مبتلا به بیماری دیابت می باشند که از این میان 9.7 درصد بازنشستگان و 2.8 درصد را شاغلین صنعت نفت تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه غربالگری بیماران مبتلا به دیابت توسط تیم پزشکی خانواده و در مراکز سلامت خانواده انجام   می گردد گفت : ارزیابی اولیه و شروع درمان دیابت در مراکز سلامت خانواده انجام می شود و در صورت وجود عوارض ناشی از دیابت و یا نیاز به بررسی های بیشتر بیماران به کلینیک دیابت بیمارستان بزرگ نفت ارجاع داده می شوند.

وی با اشاره به استمرار خدمات کلینیک دیابت در ایام شیوع بیماری کرونا تاکنون گفت : از زمان شیوع بیماری کووید 19کلینیک دیابت همچون گذشته فعالیت ها و اقدامات خود را ادامه داده است و علاوه بر ویزیت بیماران ، ارائه آموزش های مناسب به ایشان ، غربالگری مراجعین به کلینیک های تخصصی را نیز انجام می دهد. به علاوه معاینه پای دیابتی نیز یک روز در هفته در بیمارستان بزرگ نفت اهواز انجام می شود.
 
وی تصریح کرد : تشکیل پرونده برای بیماران جدید و ارجاع به کلینیک های قلب ، چشم و ارولوژی در فواصل زمانی مشخص نیز از جمله دیگر اقدامات متخصصین این کلینیک می باشد.

مسئول پزشکی خانواده در خصوص ثبت اطلاعات بیماران دیابتی در سامانه های کشوری گفت : به علاوه از خرداد ماه 1399 و با توجه به ابلاغ وزارت بهداشت و درمان ، کلیه بیماران دیابتی از جمله بیماران دریافت کننده ی انسولین و بیماران مصرف کننده ی داروهای خوراکی این بیماری ، در سامانه مدیریت بیماری های نادر ثبت شده و پس از هربار مراجعه به کلینیک دیابت کلیه اقدامات انجام شده برای ایشان در سامانه درج می گردد.
 
وی اظهار داشت :  دیابت از آنجا به "قاتل خاموش" شهرت دارد که در صورت عدم کنترل قند خون در افراد دیابتی، می‌تواند عواقبی تلخ و دردناک مثل از دست دادن بینایی، مشکلات کلیوی ، سکته قلبی و مغزی و حتی مرگ را در پی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه شعار ملی هفته دیابت امسال را  «مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه» تعیین شده است ، گفت : با توجه به عوارض بلندمدتی که دیابت می‌تواند برای فرد مبتلا، خانواده‌ها و تیم درمانی ایجاد کند، شناخت و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری مزمن اهمیت بسیار زیادی دارد.
دکتر مدرس موسوی : در پایان از زحمات و خدمات همکاران شاغل در کلینیک دیابت ، آقای دکتر حمادی متخصص داخلی ، خانم دکتر هژبری پزشک عمومی و خانم غلامی پرستار این کلینیک تقدیر و تشکر کرد.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۳۱
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۹
کد خبر : ۱۰,۰۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید