نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۱۳

اخبار

هفته اطلاع رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث/آموزش برای پیشگیری از سوانح و حوادث

ایجاد نگرش مطلوب و رفتارهای مناسب برای پیشگیری از حوادث در فرهنگ ایمنی مهم تلقی می‌شود . به‌عبارت دیگر آموزش موازین و اصول ایمنی باید جزء لاینفک فرهنگ و آموزش و پرورش عمومي کشور تلقی گردد .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ بدیهی است که برای پیشگیری از حوادث ، بدون سازماندهی و تشکیلات لازم اقدام چشم‌گیر و اساسی صورت نمی‌پذیرد و هر سازماندهی صحیح نیز خود نیازمند بررسی و پژوهش به‌منظور برنامه‌ریزی مناسب می‌باشد . بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدامات در برنامه‌ریزی پیشگیری از حوادث ، انجام تحقیقات و پژوهش پیرامون سوانح و حوادث است . تحقیقات و بررسی‌های مختلف در خصوص پیشگیری از بروز حوادث و سوانح نشان می‌دهد که بخشی از برنامه‌های آمادگی برای مقابله با سوانح و حوادث ، برخورداری از دانش و اطلاعات کافی درباره شرایط پیدایش بروز حوادث و راه‌های برخورد با آنها است .
آگاهی و عبرت از نتایج وقوع حوادث تلخ باید منجر به عکس‌العمل مناسب در جهت حذف زمینه بروز آنها گردد . اگر نسبت به پیشگیری از حوادث احتمالی آینده اقدامی صورت نگیرد ، حوادثی که خسارت مادی و جسمانی ناچیز بر جای گذاشته ، بی‌اهمیت تلقی شود ، در هنگام بروز مجدد همان حادثه خسارت جسمی و مادی وسیع‌تری به‌بار می‌آید ، لذا بلافاصله حتی بعد از هر حادثه کوچک باید پیرامون آن توجه و تعمق کافی نموده و در جهت ارائه راه‌حل و پیشگیری از بروز حادثه تلاش لازم را مبذول داشت .
 به‌طور کلی ۴ محور اساسی در پیشگیری و مراقبت از حوادث مورد توجه قرار می‌گیرند .
ایجاد فرهنگ ایمنی در جامعه
بررسی‌های پراکنده در خصوص علل حوادث و سوانح نشان می‌دهد که مفهوم حوادث برای غالب مردم چیزی است خدا خواسته ، اتفاقی و اجتناب‌ ناپذیر ، در حالی‌که بررسی‌های علمی مختلف نشان داده است که توزیع حوادث مطابق خصوصیات زمان ، مکان و شخص می‌باشد و کاملاً قابل پیش‌بینی است . بنابراین ایجاد نگرش مطلوب و رفتارهای مناسب برای پیشگیری از حوادث در فرهنگ ایمنی مهم تلقی می‌شود . 
الزام به رعایت قوانین و مقررات بهداشتی و ایمنی
در این راستا سازمان‌دهی مناسب مانند پیشگیری از تردد اتومبیل‌های فرسوده و مستهلک ، رعایت قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی و عبور و مرور ، کنترل وسایل ایاب و ذهاب و سرویس‌های حمل و نقل دانش‌آموزان در مدارس و اردوهای تابستانی ، راه‌حل دومی است که در سایه توسعه همکاری‌های بین بخشی پدید می‌آید .
رعایت استانداردهای فنی و بهداشتی و نکات‌ ایمنی
در طراحی و احداث ساختمان‌ها و تولید ماشین‌آلات و ابزار کار و ایجاد محیط سالم و آموزشگاه‌ها ، اصلاح نقشه تیپ مدارس با توجه به آئین‌نامه بهداشت محیط آموزشگاه‌ها موکداً توصیه می‌شود . در احداث مدارس مسائلی از قبیل محل آن، مساحت زمین مدارس ، تعداد طبقات ساختمان ، سرویس‌های بهداشتی ، اتاق خدمات بهداشتی و کمک‌های اولیه ، نور ، رطوبت ، حرارت و دما ، صدا و وضع آب آشامیدنی و چگونگی سیستم جمع‌آوری و دفع زباله و فاضلاب و وجود درب‌های خروجی اضطراری ، داشتن حفاظ برای تراس‌ها و پله‌ها ، وجود کپسول‌های ضد حریق بر اساس استانداردهای بهداشتی موجود ، ضروری‌ترین اصول آمادگی مدارس برای تعلیم و تربیت کودکان جامعه است .
این آموزش می‌تواند موارد زیر را شامل گردد :
-  آموزش اصول ایمنی در برنامه درسی دانش‌آموزان، در پایه‌های مختلف تحصیلی .
 - آموزش اصول ایمنی و کمک‌های اولیه در فرصت‌های ممکنه به صورت فیلم ، داستان ، نمایش ، از طریق رسانه‌های همگانی و گروهی در خانه و مدرسه .
 - آموزش اصول ایمنی به اولیاء مدرسه و والدین دانش‌آموزان .
ضرورت اجراء آموزش پیشگیری از حوادث برای کودکان و نوجوانان که آینده‌ساز کشور هستند ، یکی از محورهای کلیدی فراگرد کلی توسعه اجتماعی است . مدارس به‌عنوان مهم‌ترین منابع توسعه اجتماعی و اقتصادی می‌بایست بهره‌گیری از مشارکت سازمان‌ها و نهادها و مردم را در زمینه تأمین سلامت کودکان ، پیشگیری و کنترل حوادث را سرلوحهٔ آموزش و پرورش عمومی قرار دهند و با توجه به راه‌های پیشگیری از حوادث نسبت به ارتقاء کیفیت بهداشتی عرصه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کشور بیش از گذشته وارد عمل شوند و این امر را به‌عنوان یک مسئولیت شرعی و اجتماعی تلقی نمایند .
۱۳ الی ۱۹ مرداد ماه مصادف با 4-10آگوست هفته اطلاع رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث نامگذاری شده است .
 
 
۱۵ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۹۷۶
کد خبر : ۵,۵۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید