نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۰:۲۵
 

اخبار

«دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون»

اهدای خون ، یکی از روش‌های نوع دوستی است که گاهی یک زندگی را نجات می‌دهد و گاهی لبخندی می‌نشاند . نهم مرداد ماه هر سال بعنوان روز ملی اهدای خون در تقویم نام گذاری شده و فرصتی مناسب برای فرهنگ سازی درباره این کار انسان‌دوستانه و همچنین بیان فواید آن است . شعار امسال روز ملی اهدای خون « دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون» اعلام شده است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ اهدای خون اقدامی بشردوستانه است که نه تنها برای فرد سالم ضرری ندارد ، بلکه مفید نیز هست ، گاهی برای دستگیری از دردمندان جامعه باید عضوی یا چند قطره خون اهداء کرد ، همین چند قطره خون گاهی جانی را از مرگ رهانیده یا تن بی رمق و رنجوری را جانی دوباره می‌بخشد و رضایت خداوند را نیز به دنبال دارد .

1

خداوند در قرآن کریم کلام زیبایی دارد که در آن می فرماید: « ... هر کس ، انسانی را از مرگ رهایی بخشد ، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است » (مائده/۳۲)
وقتی از نعمت سلامتی برخوردار هستیم ، باید از آن مواظبت کنیم و خدا را سپاسگزار باشیم ، سپاس تنها به زبان نیست بلکه به عمل باید باشد ، بهترین عمل آن است که کسانی را که از این نعمت محروم هستند ، دریابیم و با آنها نعمتمان را تقسیم کنیم و این صدقه‌ای است که برای سلامتی خود اهداء می کنیم .
از اهدای خون با عنوان اهدای زندگی ، امید ، عشق و محبت و برادری ، یاد می‌کنند ، این اقدام انسانی در شمار کمک‌های نوع دوستانه‌ قرار دارد که جان را حیاتی دوباره می بخشد ، درد و رنج را از بیمار می‌کاهد ، سلامتی را به او هدیه می‌کند و نشاط و شادی را به اطرافیانش ارزانی می‌دارد .
در ایران سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به مراکز اهدای خون کشور مراجعه می‌کنند که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر موفق به اهدای خون می‌شوند و بیش از ۵۲ درصد از این اهداکنندگان ، اهداکننده مستمر (اهداکنندگانی که حداقل دوبار در سال خون اهدا می کنند) هستند .
سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۲۰ را سال اهداکنندگان داوطلب اعلام کرده و این در حالی است که در ایران از سال ها پیش از این اعلام ، ایرانیان نوع دوست به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی خون خود را برای کمک به بیماران نیازمند خون اهدا می کنند و در حال حاضر هم شاخص اهدای خون در ایران ۲۷ نفر به ازای هزار نفر جمعیت است که شاخص بسیار خوبی محسوب می شود و مشابه کشورهای توسعه یافته است .
کیفیت خون در ایران از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و ایران از نظر کیفیت خون در رتبه نخست منطقه EMRO (کشورهای مدیترانه شرقی) قرار دارد و در دنیا هم از رتبه خوبی برخوردار است .
همچنین ایران در زمینه ذخیره سازی نمونه های خون بند ناف هم از موقعیت خوبی برخوردار است و در حال حاضر چهار هزار نمونه خون بند ناف در بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ذخیره شده است و نمونه های موفقی از پیوند سلول های بنیادی نیز در این خصوص انجام شده است .
سازمان انتقال خون ایران در مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا ، تهیه و تأمین خون و فرآورده های خونی سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند ، به خصوص مبتلایان به تالاسمی ، هموفیلی و لوسمی تاسیس شد . 
شرایط لازم برای انتقال خون
- فرد اهداکننده خون باید حداقل هموگلوبین خون 12.5 گرم در دسی‌لیتر داشته باشد ، ناشتا نبوده و دچار ضعف یا خستگی مفرط نباشد .
- داشتن سن بین 18 تا 65 سال ، حداقل وزن 50 کیلوگرم ، داشتن تعداد نبض بین 50 تا 100 ضربه در دقیقه و دارا بودن فشار خون بین 90 تا 180 میلی متر جیوه 
- حداقل فاصله بین دو اهداء فرد ، هشت هفته کامل بوده و درجه حرارت بدن نیز نباید بیشتر از 37.5 درجه سانتی‌گراد باشد .
- بیشترین تعداد اهدای خون برای مردان، چهار بار در سال و برای زنان، سه بار در سال است .
فواید اهدای خون
خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد ، همچون چک‌آپ پزشکی عمل می‌کند ، به کالری‌سوزی و دفع آهن از بدن کمک می‌کند .

شعار امسال روز ملی اهدای خون « دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون» اعلام شده است.

 
۹ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۶۲۶
کد خبر : ۵,۵۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید