نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۰۲

اخبار

به بهانه گرامیداشت روز جهانی تغذیه با شیر مادر:

شیردهی مادر بر ضریب هوشی و روان نوزاد تاثیر بسزایی دارد

کارشناس مامایی واحد بهداشت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان معتقد است، شیر مادر تنها یک ماده غذایی نیست؛ بلکه برای سلامتی نوزاد بسیار مفید است و حتی روی ضریب هوشی و روان نوزاد تاثیر بسزای دارد.

به گزارش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، هدف از برگزاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر بالا بردن آگاهی همگانی درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی برای بهبود سطح سلامت کودکان در سراسر جهان است.

به گفته کارشناسان پرتلاش عرصه مامایی، در جهانی که پر از نابرابری، بحران و فقر است تغذیه با شیر مادر پایه‌ای برای سلامتی مادام العمر برای نوزادان و مادران است.

سازمان بهداشت جهانی و یونیسف نیز در این خصوص تلاش می‌کند بر اهمیت کمک کردن به مادران برای شیردهی نوزادان خود در ساعت‌ اول زندگی تاکید کنند.

تماس پوستی مادر و نوزاد و مکیدن پستان مادر بسیار مهم است زیرا به تولید شیر کمک می‌کند.

افزون بر این شیری که در دو سه روز اول پس از زایمان تولید می‌شود و کلستروم نامیده می‌شود، نخستین واکسن نوزاد به شمار می‌آید که سرشار از مواد مغذی و آنتی‌بادی است و سلامت کودکان را تضمین می‌کند.

تغذیه با شیر مادر بهترین راه برای تامین موادغذایی مورد نیاز نوزادان است.

سازمان بهداشت جهانی به مادران توصیه می‌کند که از یک ساعت پس از تولد تا ۶ ماهگی منحصرا از شیر مادر برای تغذیه نوزادشان استفاده کنند و تا دو سالگی حتی بیش از آن شیردهی را به همراه مکمل‌های غذای نوزاد ادامه دهند.

 

*************


معصومه رجایی در آستانه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به خبرنگار ما گفت: با توجه به تغییر شیوه زندگی و کاهش فعالیت بدنی ،کودکان بیش از بیش در معرض چاقی و دیابت در بزرگسالی  قرار دارندکه تغذیه با شیر مادر در دو سال اول زندگی از خطر ابتلا به چاقی و دیابت پیشگیری می کند .

وی افزود: ترکیب شیر مادر با توجه به سن و جنسیت نوزاد برای رفع نیازهای وی تغییر می کند یعنی ترکیب شیرکودک 7 ماهه با ترکیب شیر کودک 9 ماهه با هم فرق دارند.

کارشناس مامایی واحد بهداشت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: شیر مادر سرشار از 90درصد آب،6 درصد لاکتوز (شکر شیر)، آنزیم ها، چربی، ویتامین ها (از جمله ویتامینC ،K ، E، A و نیاسین)، پروتئین مفید شیر کازئین و Whey است و از مزایای قابل توجهی برخوردار می باشد.

به گفته وی، از مزایای تغذیه با شیر مادر می توان به مواردی نظیرِ دارای مواد مغذی کامل با توجه به نیازسنی  شیرخوار، سهل الهضم بودن، افزایش ایمنی شیر خوار ) کلستروم یا آغوز که در هفته اول ترشح میشود سرشار از آنتی بادی ،گلبول های سفید ، ملین،فاکتورهای رشد و ویتامین   A میباشد که باعث ایمنی شیرخوار در مقابل عفونت ها وآلرژی میشود)، پیوند عاطفی بین مادر و وکودک (باعث تکامل ارتباطی و روانی نوزاد میشود)، تازه و در دسترس بودن اشاره کرد.

رجایی توضیح داد: تغذیه با شیر مادر به ایجاد رابطه عاشقانه ی صمیمی میان مادر و شیر خوار کمک شایانی کند و تماس نزدیک بین مادر و کودک باعث امنیت روانی بیشتر کودک می شود.

این کارشناس مامایی اضافه کرد: برخی مطالعات نشان داده کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند دارای روحیه ای شاد و ملایم تری هستند و بهتر با استرس وخشم کنار می آیند و همچنین در بزرگسالی کمتر دچار حملات شدید اضطرابی و عصبانیت می شوند.

وی همچنین از تاثیرات شیردهی بر مادر گفت و ابراز کرد: شیر دهی پس از زایمان باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شود که به بهبود سریع اندازه و شکل رحم کمک می کند در نتیجه خونریزی پس از زایمان کمتر و ایجاد کم خونی در مادر کاهش پیدا می کند، خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را کاهش میدهد (کاهش میزان استروژن)،کاهش ابتلا به پوکی استخوان، کاهش ابتلا به دیابت نوع 2، سطح چربی ،فشار خون ،انسولین،گلوکز کاهش پیدا میکند در نتیجه باعث تقویت سیستم قلبی و عروقی می شود، کاهش وزن و برگشت راحت به وزن قبل از بارداری و افزایش قدرت ایمنی مادر در نتیجه ابتلا به عفونت ها از جمله عفونت های مثانه کاهش پیدا می کند از موارد تاثیرات شیردهی بر مادر است.

بنا بر این گزارش؛ سال هااست که نقش اساسی تغذیه با شیر مادر در رشد وسلامت کودکان و همچنین سلامت مادران شناخته شده است  و به تنهائی درشش ماه اول تولد برای شیرخوار کافی است و در شش ماه دوم تولدانرژی لازم پنجاه درصد از شیر مادر وپنجاه درصد از تغذیه تکمیلی تامین می شود .

آموزش به مادران هنر است که به مادران گفته شود همه مادران قادر به شیر دادن هستند و باید این باور به مادران تفهیم گردداز طرف دیگر حمایت جامعه از زنان و حمایت خانواده از مادران اهمیت ویژه دارد.

نکته مهم دیگر آموزش کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی است که بتوانند پاسخ گوی مادران به گونه صحیح باشند چون اگر نا آگاهانه به سوال مادری پاسخ داده شود بد آموزی  مصیبت وار خواهد بود در دو تا سه هفته اول تولد مهمترین زمان سوال برانگیز مادران خواهد بود .

*همه ساله از 10 مردادماه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، آغاز و به مدت یک هفته در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

 

به بهانه گرامیداشت روز جهانی تغذیه با شیر مادر: 1

۹ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۰۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۱۰۱
کد خبر : ۵,۵۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید