نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۳۰

اخبار

"به بهانه گرامیداشت دوم مردادماه روز ملی فیزیوتراپی "

گفتگو با پیشکسوتان عرصه فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

نقش فیزیوتراپی در پیشگیری، درمان و توانبخشی بیماران مبتلا به مشکلات سیستم اسکلتی-عضلانی و حرکتی کاملا اثبات شده و همکاران فیزیوتراپیست نهایت تلاش را در جهت انجام وظایف حرفه ای و خدمت رسانی شایسته به خانواده صنعت نفت انجام می دهند.

فیزیوتراپیست احمد موذن زاده، کارشناس ارشد فیزیوتراپی و رییس انجمن فیزیوتراپی استان فارس و عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز است.وی در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی در خصوص چگونگی روند فعالیت و ارائه خدمات واحد فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، امکانات و تجهیزات بکار رفته در این واحد، چنین عنوان کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس شامل دو بخش فیزیوتراپی در درمانگاه های مرکزی واقع در خیابان ارم و مرکز درمانی امام علی (ع) واقع در خیابان شبان و همچنین در درمانگاه مرودشت در حال خدمات رسانی به کارکنان و مراجعان است.

مسئول بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس گفت: در این بخش ها شانزده فیزیوتراپیست در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی فیزیوتراپی مشغول به ارایه خدمات درمانی به بیماران شاغل و کانونی صنعت نفت هستند.

موذن زاده اضافه کرد: امکانات، تجهیزات و خدمات تخصصی ارایه شده در بخش های فیزیوتراپی ذکر شده مبتنی بر آخرین دست آوردهای حرفه ای و علمی مبتنی بر شواهد است و میزان رضایتمندی بخش های ذکر شده بر اساس پایش های صورت گرفته، حدود ۹۸٪ می باشد.

این مسئول افزود: از جمله خدمات ارایه شده فیزیوتراپی می توان به لیزرهای پرتوان، مگنت،شاک ویو،کشش الکتریکی، درمان های دستی و سوزن خشک اشاره کرد و آمار متوسط بیماران مراجعه کننده به این سه بخش روزانه متجاوز از دویست بیمار می باشد.

به گفته وی، نقش فیزیوتراپی در پیشگیری، درمان و توانبخشی بیماران مبتلا به مشکلات سیستم اسکلتی-عضلانی و حرکتی کاملا اثبات شده و همکاران فیزیوتراپیست نهایت تلاش را در جهت انجام وظایف حرفه ای و خدمت رسانی شایسته به خانواده صنعت نفت انجام می دهند.

توانایی فیزیوتراپیست در علم و تجربه و دستان توانمندش نهفته است

نادر پرگالی، کارشناس فیزیوتراپی، مسئول فنی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس و دارای دو دوره نمونه استانی و یک دوره نمونه برتر استانی در فارس از سوی سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه ضمن تبریک این روز به همکاران پرتلاش این عرصه عنوان کرد: در سال های اخیر در پی استقلال این رشته، پیشرفت های زیادی در عرصه سخت افزاری و درمان بیماران حاصل شده است که تحت عنوان روش های درمانی نوین فیزیوتراپی از آن یاد می شود.

مسئول فنی واحد فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس در این خصوص افزود: کاربرد لیزرهای پرتوان و کم توان، مگنت تراپی، شاک ویو،طب سوزن خشک،منیپولاسیون ستون مهرها و مفاصل،تیپینگ و موارد دیگر از جمله لوازم وتکنیک هایی هستند که در جهت بهبودی بیماران وارد عرصه درمان فیزیوتراپی شده اند.

وی ادامه داد: من قصد توضیح در مورد این روش های درمانی و اثرات آنها را ندارم چرا که بارها راجع به این مهم، توضیحات مکفی داده شده که نمی توان کتمان کرد این ابزارها و روش ها وسعت و تنوع خدمات فیزیوتراپی و توانایی فیزیوتراپیست ها را در کمک به آحاد جامعه و بهبودی بیماران بسیار افزایش داده است.

پرگالی گفت: من میخواهم این مطلب را یاد آوری کنم که نباید فراموش کرد توانایی و ارجحیت فیزیوتراپیست در علم وتجربه او و در دستان توانمندش نهفته است و سال های زیادی است که فیزیوتراپیست ها با تلاش و از خود گذشتگی، با کار عملی و درمان های دستی بیماران را درمان کرده اند.

مسئول فنی واحد فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس بیان کرد: به دنبال تورم موجود در کشور، هزینه کلینیک های فیزیوتراپی شامل چند برابر شدن قیمت دستگاه ها، افزایش اجاره بها و قیمت ساختمان کلینیک های درمانی و هزینه لوازم مصرفی بطور چشمگیری افزایش یافته است؛ در نتیجه به ناچار هزینه خدمات فیزیوتراپی هم افزایش یافته، خصوصا که روش های درمانی جدید دارای هزینه های بیشتری هستند.

وی تاکید کرد: از همکاران تقاضا دارم این که تا حد امکان  از تحمیل هزینه ای خدمات نوین که نسبتا گران هستند به بیماران  خودداری کنند.

پرگالی افزود: بر اساس تحقیقات سال های گذشته ام که اکثرا در مجامع علمی مطرح شده و یا به صورت مقالاتی در ژورنال های معتبر به چاپ رسیده است در بسیاری مواقع می توان از درمان های جایگزین استفاده نمود؛ برای مثال بر اساس تحقیقات می توان در برخی موارد از اولتراسوند  به جای لیزر استفاده کرد و نتایج مشابهی را در درمان کسب نمود یا در گرفتگی های عضلانی از تکنیک های دستی می توان به جای طب سوزن خشک استفاده نمود.

این مسئول ابراز کرد: در کل توصیه من این است که می شود در همان مراحل اولیه و شروع درمان به سراغ درمان های گران نرفت و در ابتدا فیزیوتراپیست از دست های توانمندش در جهت بهبودی بیماران استفاده کند.

وی در پایان اظهار کرد: هدف من از بیان این مطالب در وهله اول این است که به جایی نرسیم که فقط ابزارها مورد استفاده درمان بشود و در نتیجه آن نقش و توانایی فیزیوتراپیست کم رنگ شده و افرادی بدون صلاحیت اقدام به درمان فیزیوتراپی کنند و از طرف دیگر درمان فیزیوتراپی تبدیل به یک درمان لوکس و لاکچری بشود و اکثریت افراد جامعه از نعمت خدمات این روش درمان بی بهره شوند.

*با تلاش انجمن‌های فیزیوتراپی در سراسر کشور، در دوم مردادماه سال ۷۸ فیزیوتراپ‌ها توانستند، استقلال حرفه ای خود را به دست بیاورند و به این خاطر در ایران این روز به عنوان روز فیزیوتراپی اعلام شده است.

۲ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۰۶
تعداد بازدید : ۴۲,۸۶۸
کد خبر : ۵,۵۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید