نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۵۴

اخبار

پیشگیری از وبا با رعایت بهداشت ومصرف آب سالم

مهمترین راه انتقال بیماری وبا آب وغذای آلوده است و بهترین راه پیشگیری رعایت بهداشت دست ها، عدم مصرف سبزیجات و غذاهایی که خوب تمیز و طبخ نشده اند واستفاده ازآب آشامیدنی سالم است.

 دکتر مرجان همتیان متخصص عفونی بیمارستان نفت تهران با بیان این مطلب در دوره آموزشی التور که  برای پزشکان و پرستاران  این بیمارستان برگزارشده بود با بیان این مطلب افزود: وبا بیماری عفونی واگیر دار است که دراثر باکتری "ویبرو کلرا" و با اسهال آبکی وتهوع واستفراغ بروز می کند. اسهال شدید و موکوسی و به اصطلاح  لعاب برنجی از نشانه های این بیماری است  و در صورت عدم درمان به موقع، منجربه از دست دادن آب والکترولیت و مرگ فرد ، ظرف چند ساعت می شود.
 وی توضیح داد: هرجا که  رعایت بهداشت، پایین باشد بیماری وبا شیوع پیدا می کند، ایمنی  بعد از ابتلا به وبا دایمی نیست و رعایت بهداشت در ابتلای دوباره پس از بهبود بیماری بسیار اهمیت دارد.
  دکتر همتیان  با بیان اینکه اسهال سفید نشانه وبا است و  برای درمان  این بیماری نیاز به آنتی بیوتیک  است تاکید کرد: در صورت  ابتلا، مراجعه سریع به اولین مرکز درمانی و استفاده از “ORS”  و سوپ، دوغ و آب تمیز توصیه می شود.
  این متخصص عفونی تصریح کرد:  آزیترومایسین دارویی است که به درمان وبا کمک می کند اما سفکسیم هیچ جایگاهی  دردرمان وبا ندارد و آمپی سیلین  اگرچه اسهال فرد مبتلا را تشدید می کند اما می تواند برای درمان ازآن استفاده کرد.
 وی تاکید کرد: باکتری وبا برای رشد و تکثیر نیاز به محیط قلیایی دارد ودرمحیط اسیدی از بین می رود، به همین دلیل اولین سد بدن در برابر وبا اسید معده است ، علاوه برآن استفاده از آبلیمو آب را  در مقابل وبا پاکسازی می کند که برای این منظوربا یک قاشق (حدود 5 میلی لیتر)، آب لیمو یک لیتر آب، ضد عفونی می شود. همچنین  با  توجه به اینکه آب، ناقل بیماری است از دیگر روش های سالم سازی آب، این است که آب سه دقیقه جوشانده شود.
 دکتر همتیان یادآور شد: برای از بین بردن  باکتری وبا خشکی و گرما لازم است، این باکتری در محیط مرطوب 5 هفته  زنده می ماند.
  باکتری وبا با فریز کردن و یخ زدن از بین نمی رود. ماهی وصدف آب های آلوده اگر خوب نپزد، فرد مصرف کننده را دچار  این بیماری می کند وگفته می شود  افراد با گروه خونی O به وبا حساس ترهستند.

وبا
وبا
وبا
وبا  
وبا

۱ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۵۲
تعداد بازدید : ۲,۲۸۲
کد خبر : ۵,۴۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید