نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۵۴
 

اخبار

مشکلات اقتصادی سد راه فرزند آوری

مشکلات اقتصادی ، نداشتن پشتوانه مالی و عدم برخورداری از حداقل امکانات سدراه والدین برای فرزندآوری است که به نوعی باعث می شود زنگ خطر پیری در جامعه به صدا درآید.

به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ سرمایه اصلی هر کشوری را جمعیت جوان و پویای آن تشکیل می دهد . از این رو جوامع در معرض سالخوردگی جمعیت ، مدام در تلاشند تا با ارایه راهکار و بسته های تشویقی و حمایتی ، زوجین را تشویق به زاد و ولد کنند . در این میان در ایران پس از آن که اجرای سیاست کنترل جمعیت ، زنگ خطر سالخوردگی را به صدا درآورد ، تلاش های مهمی در جهت پیشگیری از این معضل صورت گرفت . در همین زمینه مقام معظم رهبری در 30 اردیبهشت 1393 خورشیدی سیاست‌ های کلی جمعیت را با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته به تمامی نهادها و دستگاه های مربوط ابلاغ کردند.در همین زمینه متخصص زنان و زایمان کلینیک تخصصی زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت : نگرش به فرزندآوری مثبت نیست و این موضوع از مشکلات اقتصادی و معیشتی زوج ها و تمایل خانواده ها برای فراهم کردن رفاه بیشتر برای فرزندان کمتر سرچشمه می گیرد.

دکترمهرانگیر گرجی زاده با بیان اینکه40درصد مراجعه کنندگان به وی تک فرزندی هستند تصریح کرد : اکثریت خانواده ها به داشتن فرزند بیشتر تمایل دارند اما به دلایل اقتصادی از این امر اجتناب می کنند که در این میان حمایت دولت را می طلبد.

وی اضافه کرد : تعداد زیادی از مادرانی که فرزند دوم را باردار و شرایط بارداری آنها نیز آیده آل است اصرار به سقط جنین خود دارند و علت آن را نداشتن شرایط کاری و مخارج سنگین زندگی می دانند.

این متخصص زنان و زایمان شاغل در بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران افزود : به شدت با موضوع سقط جنین مخالف است و مادران بسیاری را از این کار منصرف کرده است.

دکتر گرجی زاده با اشاره به حمایت برنامه های دیگر کشورها از فرزندآوری گفت : در کشوری های اروپایی که نرخ فرزند آوری کم بود سیاست های رفاهی برای مادرانی که تازه باردار شده اند در نظر گرفته شده به گونه ای که به والدین تسهیلاتی پرداخت همچنین کودک تا سن 7سالگی از طریق دولت حمایت می شود.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوعی به نام ناباروری به صورت دائم(قطعی) وجود ندارد گفت : اگر زوج فعال از نظر جنسی ، از هیچ روش جلوگیری استفاده نکنند ، معمولا در حدود 90درصد موارد طی یکسال بارداری اتفاق می افتد.

دکترگرجی زاده روش های تنظیم خانواده را به دو صورت موقت و دائم عنوان کرد و گفت : انجام وازکتومی (بستن لوله باروری مردان) و ( توبکتومی ) قطع مجاری رحم به منظور پیشگیری از بارداری زنان( از روش های دائم تنظیم خانواده است و درصد باروری بعد از این عمل ها بسیار کم می باشد.

وی قرص های جلوگیری از بارداری، IUD ، پچ های جلوگیری کننده از بارداری(چسب های پوستی) ، کپسول های قابل کاشت در بازو و دیافراگم های دهانه ی رحم و آمپول های پروژسترونی جلوگیری کننده از بارداری (دپوپروورا) را از جمله روش های موقت در تنظیم خانواده دانست.

*اقتصاد و فرهنگ اهرم های تنظیم خانواده*

سوپروایزر مامائی کلینیک تخصصی زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت : تنظیم خانواده دارای  2 اهرم اقتصادی و فرهنگی است و اهرم دیگری به نام سلامتی را تحت پوشش خود قرار می دهد.

آفاق رحمانی افزود : تنظیم خانواده به معنای بهینه سازی جمعیت خانوارها با توجه به امکانات سلامتی و رفاهی است.

رحمانی بیان کرد : پزشکان زنان، ماماها و سفیران سلامت با ایجاد پوشش حمایتی در خانواده هایی که از نظر غنای فرهنگی ضعیف و اوضاع اقتصادی مناسب ندارند و سلامتی آنها تحت تاثیر این دوعامل آزرده شده است می توانند به موفقیت این خانواده ها در فرزنداوری کمک کنند.

سوپروایزر مامائی کلینیک تخصصی زنان و زایمان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزاری کلاس های اموزشی ، در اختیار قرار دادن سرویس های سلامت و بهداشت به صورت رایگان ، پایگاه های سلامت خانواده و در دسترس بودن این پایگاه ها به صورت رایگان در دوران بارداری و بعد از زایمان ، ایجاد کارگروه بین مادران و مروجین رشته مامایی ، آموزش چهره به چهره ، استفاده از فیلم های آموزشی، پمفلت و کتابچه های رایگان را از جمله پوشش های حمایتی ذکر کرد .

رحمانی با بیان اینکه تنظیم خانواده الزاما" کاهش تعداد فرزندآوری نیست بلکه بهینه سازی فرزندآوری محسوب می شود ادامه داد : چه بسا یک مادر دارای شرایط مطلوب فرزندآوری باشد ولی به علت کمی آموزش و فقر اطلاعاتی زمانی که مناسب بارداری نیست اقدام به فرزند آوری نماید.

وی اظهار داشت : بهینه سازی فرزندآوری در قالب تنظیم خانواده به این صورت مورد اجرا قرار می گیرد که تک تک مادران بدانند با چه اندوخته علمی در چه دوره زمانی و تحت چه شرایطی می توانند بهترین دوره بارداری و زایمان را تجربه کنند.

رحمانی تنظیم خانواده را موهبتی در جهت نظم بخشیدن و ارتقاء سطح سلامت خانواده در راستای فرآیند فرزندآوری دانست.

وی ادامه داد : تمامی مادران قبل از اقدام به فرزندآوری و یا فاصله گذاری بین بارداری ها با ماماهای بهداشت خانواده محل سکونت خود مشاوره کنند تا در صورتی که شرایط مادران برای اقدام به فرزندآوری مناسب باشد با پایان دادن به دوره جلوگیری از بارداری ، مراحل فرزندآوری تحت تعلیمات مامای مشاور آغاز گردد.

رحمانی همچنین با اشاره به اینکه مادران قبل از بارداری باید از نظر جسمی و فکری بالغ باشند افزود : سلامت جسم، محیط خانوادگی امن، استطاعت مالی مکفی جهت رشد فرزند از دیگر شرایطی است که مادران باید دارا باشند.

*کاهش تولد و فرزندآوری*

مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت : در حالی که آمار تولد نوزادان این بیمارستان در 3ماهه نخست سال 97 ، 33 نفر بوده این میزان در مدت مشابه سال جاری به 22 کاهش یافت.

فرزوان نارکی ادامه داد : سال گذشته 119 مورد نوزاد در بیمارستان بعثت صنعت نفت متولد شد که تعداد نوزادان دختر در مقایسه با نوزادان پسر ، 5 مورد بیشتر بوده است.

*سلامت باروری*

مسئول بهداشت خانواده بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت : سلامت باروری به معنای حفظ فاصله بین دو بارداری است به گونه ای که هیچ آسیبی به مادر و فرزند وارد نشود.

جمیله حمیداوی عنوان کرد : مادران زمانی که فرزند در سن شیردهی(زیر 2سال) دارند و یا به تازگی سقط جنین داشته(حداقل3ماه از سقط گذشته باشد) اقدام به بارداری نکنند.

وی فراخوان زنان در سن باروری ، آموزش و آگاهی بخشی، تشکیل پرونده پیش از بارداری و حفظ موازین بهداشتی ، بررسی بیماری های غیرواگیر و واگیر و درمان قبل از اقدام به بارداری، انجام آزمایشات لازم قبل از بارداری، پیگیری سرطان های شایع زنان قبل از بارداری، انجام سونوگرافی های لگنی، تجویز مکمل یدوفولیک اسید 3ماه قبل از بارداری و آگاهی بخشی جهت مراجعه به موقع و در اولین فرصت بعد از مثبت شدن تست بارداری را از نکات مهم سلامت بارداری برشمرد.

 
زینب محمدی خبرنگار بهداشت ودرمان صنعت نفت گچساران

۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۵:۱۳
تعداد بازدید : ۲,۴۶۱
کد خبر : ۵,۴۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید