نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۳۱

اخبار

آشنایی با درمانگاه های عملیاتی آغاجاری (1): این قسمت درمانگاه پارسی کلاستر

میدان نفتی پارسی کلاستر در سال ۱۳۴۳ کشف و در سال ۱۳۴۵ بهره‌برداری از آن آغاز گردید و هم‌ اکنون در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌ برداری نفت و گاز آغاجاری قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری با توجه به اهمیت مناطق عملیاتی در تولید نفت و نقش بهداشت و درمان در سلامت کارکنان این مناطق ، بر آن شدیم تا طی یکسری گزارشات خبری به معرفی مراکز درمانی این مناطق بپردازیم.

به همین مناسبت و در اولین گام از یکی از پزشکیاران پرسابقه و مسئولیت پذیر به نام بابک صالحی کمک گرفتیم تا بتوانیم به معرفی منطقه نفتی پارسی کلاستر و درمانگاه عملیاتی امام حسین ع مستقر در این مجتمع  بپردازیم که حاصل این همکاری به شرح ذیل تقدیم خوانندگان محترم می شود:

میدان نفتی پارسی کلاستر از میدان‌های مهم نفتی ایران می‌ باشد که در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامهرمز و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شرقی اهواز قرار دارد.

این میدان با طول ۳۶ کیلومتر و عرض ۷ کیلومتر از غرب به میدان نفتی پرنج و میدان نفتی کرنج، از شمال به میدان نفتی ماماتین ، از جنوب به میدان نفتی آغاجاری و از شرق به کوه بنگستان محدود شده است.

خبر

این میدان مهم نفتی در سال ۱۳۴۳ کشف  و در سال ۱۳۴۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم‌اکنون دارای ۴۹ حلقه چاه می باشد و با ذخیره در جای ۱۰٫۹ میلیارد بشکه نفت خام ، از میادین تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خيز جنوب و در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌ برداری نفت و گاز آغاجاری قرار دارد.

منطقه پارسی کلاستر مجموعه ای متشکل از چندین منطقه یا ناحیه می باشد.

کارکنان این مجتمع تا پیش از انقلاب اسلامی و با توجه به صعب العبور بودن منطقه و نبودن هیچگونه امکانات اولیه حتی راه عبوری و منطقه کوهستانی  با مشکلات بسیار زیادی در منطقه دست و پنجه نرم می کردند.

بهداشت و درمان صنعت نفت همانند سایر مناطق عملیاتی در تمام مواقع دوشادوش تلاشگران نفت در منطقه حضور داشته و به علت فقدان راه مناسب زمینی ، از طریق بالگرد اقدام به درمان و نجات بیماران  می کرد.
درسال ۱۳۶۲ با توجه به افت فشار چاه های نفت ، متولیان امر تصمیم به تزریق گاز در چاه های منطقه به خاطر افزایش فشار داخلی چاه ها گرفتند و در منطقه کرنج و پارسی کلاستر با ساختن کارخانجات تقویت فشار گاز و تزریق گاز و همچنین شرکت های بهره برداری در منطقه  شامل cs 100 و 400 و 700  و بهره برداری دره نی ، بهره برداری کلاستر را احداث نموده که با حداکثر توان بطور شبانه‌روز مشغول فعالیت می باشند و در امر بهره برداری و افزایش تولید نفت چه پیش از تحریم های ظالمانه غرب و چه پس از تحریم ها همچنان مقاوم و پایدار بطور شبانه‌روز در حال تلاش و تولید می باشند.

خبر

حضور گسترده کارخانجات و تعداد زیاد نیروی رسمی و غیررسمی در شیفت های مختلف باعث شد تا بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری با کادر پزشکی قوی شامل پزشک ، پرستار ، آمبولانس تایپ بی و حداکثر امکانات و تجهیزات پزشکی و داروهای مورد نیاز در مجتمع حضور داشته و با تامین امکانات و شرایط سلامت ، همیشه یک پای ثابت در امر پشتیبانی از تولید و بهره‌برداری از نفت و تقویت و تزریق گاز در منطقه بوده است
درمانگاه عملیاتی  امام حسین علیه السلام پارسی کلاستر باداشتن تجهیزات مدرن از جمله دستگاه DCشوک دستگاه نوار قلب  12لید که معمولا در بخش ccuاستفاده می شود و همچنین دارای دستگاه DCشوک پرتابل ، دستگاه تنفس مصنوعی پرتابل ، دستگاه ساکشن پرتابل ، کیف احیا متشکل از کلیه تجهیزات و داروهای اورژانسی جهت احیا بیمار یا کمک رسانی در شرایط سخت می باشد و به صورت شبانه روزی مشغول خدمت رسانی به کارکنان شریف این مجتمع و حتی روستاها و عشایر منطقه و گاهی به عشایر عبوری وخانواده های آنها در شرایط خاص می باشد
 فاصله این درمانگاه عملیاتی تا محل استقرار ستاد بهداشت و درمان در شهرستان امیدیه حدود 80 کیلومتر می باشد که طی این مسافت به علت کوهستانی بودن مسیر و خطر ریزش مداوم کوه گاهی تا دوساعت نیز طول می کشد.
همچنین نزدیک ترین مرکز درمانی به این درمانگاه  در بخش جایزان می باشد که در حالت عادی تا رسیدن به آنجا حدود ۴۵ دقیقه زمان می برد.
وسعت خدمات رسانی درمانگاه عملیاتی پارسی در شعاع حدود چهل کیلومتر می باشد که تقریبا تا کارخانه CS 100و بهره برداری  دره نی حدود ۴۰ دقیقه راه می باشد که بسیار پر پیچ و خم و کوهستانی و صعب العبور می باشد و این مسیرها در زمستان بسیار سخت و نامناسب بوده و گاهی در هنگام بارندگی به علت آب گرفتگی یا آب بردگی جاده کاملا ارتباط قطع شده و یا بسختی انجام می شود.
شرکت فعال در تمامی مانورهای برگزار شده ،  حضور فعال و مستمر در تمامی جلسات ایمنی و همچنین نقش مربی و مدرس در کلیه کلاس های آموزش کمکهای اولیه برای کارکنان این مجتمع از دیگر فعالیت های این درمانگاه عملیاتی می باشد.

کادر درمانی این درمانگاه همواره تلاش داشته تا با کارکنان و شاغلین قسمت های مختلف  کارخانجات پارسی کلاستر رابطه بسیار نزدیک و صمیمی برقرار کرده  و سعی شده در تمام مواقع به عنوان یک واحد جدایی ناپذیر از واحد های مختلف نفت در پارسی کلاستر حضور موثر داشته باشند.
همچنین با تلاش و پیگیری های مداوم مدیریت بهداشت و درمان ، درمانگاه پارسی بطور کامل بهسازی شده و سعی گردید بهترین فضا جهت خدمات رسانی در مواقع ضروری به بیماران و مصدومان فراهم گردد.

خبر

۲۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۱۷
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۹۴۹
کد خبر : ۵,۳۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید