نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۴۳
 

اخبار

56درصد جمعیت بالای18سال اضافه وزن یا چاقی دارند

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : 56 درصد جمعیت بالای 18 سال تحت پوشش پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

دکتر عباس بزرگی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اضافه کرد : در سال های اخیر با تغییر در نوع مواد غذایی و مصرف بی رویه برخی مواد غذایی پرکالری و همچنین کم تحرکی شاهد افزایش اضافه وزن و چاقی در جمعیت کشور هستیم.

دکتربزرگی همچنین گفت : برای سنجش تناسب وزن باید با استفاده از محاسبه توده بدنی وزن را بر اندازه قد تقسیم کرد که اگر این شاخص زیر18.5باشد فرد لاغر ، تا 25 استاندارد ، بین 25تا 30 دارای اضافه وزن و بالای 30 به معنای چاقی فرد است.

وی در ادامه آمار مبتلایان به چربی خون در جمعیت بالای 18 سال را 18درصد ، مبتلایان به فشار خون را 16درصد و همچنین آمار جمعیت بالای 18سال مبتلا به دیابت را حدود 8 درصد اعلام کرد.

***18درصد جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده چربی خون دارند

دکتربزرگی گفت : بر اساس پیمایش بررسی عوامل خطر غیرواگیر ، 18درصد جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده به چربی خون و کلسترول بالا مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه کلسترول نرمال کمتر از 200 میلی گرم بر دسی لیتر است ، یادآور شد : چربی بالای خون یکی از عوامل خطرزا برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی است .

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : کلسترول بالای خون به خودی خود علامتی ندارد و حتی اگر میزان آن در خون بسیار بالا باشد علائم خاصی ندارد به همین دلیل تمامی افراد باید به صورت منظم میزان چربی خون خود را مورد سنجش قرار دهند.

***شناسایی یکهزار و 974 فرد مبتلا به فشار خون بالا

دکتر بزرگی اظهار داشت : 16 درصد از جمعیت 12 هزار و 154 نفر بالای 18 سال تحت پوشش پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران دارای فشار خون بالا هستند.

وی با بیان اینکه یکهزار و 21 نفر از این تعداد خانم و 953 نفر مرد می باشد ، گفت : فشارخون بالا در واقع همان نیروی خون است که بر رگ ها وارد می شود ، قلب خون را به درون رگ ها پمپ می کند و به این ترتیب خون در تمام بدن حمل می شود.
وی ادامه داد : افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند باید برای کنترل این بیماری مصرف نمک را کاهش داده ، فعالیت بدنی منظم داشته و دخانیات مصرف نکنند.

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود : بیماران مبتلا به فشارخون بالا باید روزانه از مواد غذایی موجود از جمله نان و غلات ، میوه ها ، سبزیجات ،‌ شیر و لبنیات و پروتئین ها به مقدار توصیه شده از سوی پزشک مربوطه مصرف کنند.

دکتر بزرگی افزود: توصیه می شود افراد مصرف غذاهای کنسروی و غذاهای آماده که در خارج از منزل تهیه می شوند را محدود کرده و غذاهایی با حداقل چربی ترانس و اشباع را برای مصرف انتخاب و از غذاهای سرخ شده ، گوشت های پرچرب ، کیک ها ، کلوچه ها و شیرینی خامه ای که چربی بالا دارند ، پرهیز کنند.

***100درصد خانواده های صنعت نفت گچساران زیر پوشش پزشک خانواده قرار دارند

دکتر بزرگی جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را14هزار و645 نفر اعلام کرد و گفت : از این تعداد7هزار و500نفر خانم و7هزار و112نفر مرد می باشد.

وی ادامه داد : 10هزار و 805نفر از آمار مذکور مربوط به کارکنان شاغل و افراد تحت تکلف آنها و 3هزار و 750نفر مربوط به کارکنان بازنشسته صنعت نفت گچساران می باشد.

وی بیشترین آمار جمعیتی تحت پوشش پزشک خانواده را مربوط به رده ی سنی 18سال به بالا با12هزار و154نفر و کمترین را مربوط به جمعیت سنی0تا7سال با یکهزار و 13 نفر اعلام کرد.

***بیش از 52هزار مراجعه به تیم پزشک خانواده صورت گرفت

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : در سال گذشته 52هزار و 623نفربار مراجعه به تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران صورت گرفته است.

دکتر بزرگی افزود : 32هزار و 443نفر بار از این مراجعات مربوط به شاغلین و 20هزار و 180نفر بار مربوط به بازنشسته گان و خانواده ی آنها بوده است.

***مشارکت 6 پزشک عمومی در طرح پزشک خانواده‌

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : در طرح پزشک خانواده 6 پزشک عمومی مشارکت دارند و مردم از بین آنها پزشک خانواده خود را انتخاب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد : طرح پزشک خانواده از سال82در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شروع به کار کرده است.

***ثبت اطلاعات مراجعه کنندگان در نرم افزار راه یاوران

دکتر بزرگی با بیان اینکه به منظور برنامه ریزی مطلوب ، اطلاعات مراجعه کنندگان در نرم افزار راه یاوران ثبت می شود اظهار داشت : در آینده نزدیک نرم افزار سخن جایگزین نرم افزار فعلی خواهد شد.وی تصریح کرد : در حال حاضر در برخی از مناطق سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از نرم افزار سخن استفاده می شود.
 

۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۲,۰۲۷
کد خبر : ۵,۱۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید