نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۵۶
 

اخبار

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت:

260 مرکز بهداشتی و درمانی نفت آماده ارائه خدمت به کارکنان است/آغاز معاینات دوره‎ای بازنشستگان جنوب

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از فعالیت 260 مرکز بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات به شاغلان، بازنشستگان و خانواده های آنها در سراسر کشور خبر داد.

دکتر حبیب الله سمیع در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر به فعالیت های موثر این سازمان در طول سال های گذشته اشاره کرد و گفت: فعالیت های بهداشت و درمان در نفت قدمتی به اندازه تاریخچه صنعت نفت دارد که از مسجدسلیمان آغاز شد و به شهرهایی مانند آبادان و گچساران رسید.

دکتر سمیع افزود: با گسترش فعالیت‎های صنعت نفت پس از انقلاب، ماموریت های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز گسترش پیدا کرد؛ بر این اساس می توان گفت 90 درصد خدمات در حوزه بهداشت و درمان نفت مربوط به سال های پس از انقلاب است.

وی با اشاره به تاسیس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 1377 به عنوان یک شرکت مستقل زیر نظر شرکت نفت و ایجاد مراکز ارائه دهنده خدماتی در سراسر کشور، گفت: این سازمان با 1500 مرکز، قرارداد امضا کرده است که از این تعداد 330 مرکز، بیمارستان های دولتی و خصوصی است که آماده ارائه خدمات به همکاران شاغل، بازنشسته و خانواده های آنهاست.  

دکتر سمیع ادامه داد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت هم اکنون 9 بیمارستان ملکی در سطح کشور دارد. 2 بیمارستان فوق تخصصی در تهران و اهواز، 7 بیمارستان تخصصی در امیدیه، گچساران، آبادان، ماهشهر، بوشهر و خارگ و یک دی کلینیک تخصصی در شیراز، 24 پلی کلینیک، 69 مرکز بهداشتی درمانی خانواده، 89 مرکز طب صنعتی و 79 مرکز پزشکیاری در سطح کشور فعال هستند که خدمات ارائه می دهند. در مجموع حدود 260 مرکز در سطح کشور خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهند.

ارجحت پیشگیری بر درمان؛ سر لوحه اولویت های بهداشتی و درمانی

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با تاکید بر اینکه این سازمان خود را متولی سلامت خانواده صنعت نفت می داند نه متولی درمان، اظهار کرد: بر همین اساس تاکید ویژه ای بر حوزه پیشگیری داریم؛ مراکز بهداشتی درمانی خانواده 17 بسته خدمتی را ارائه می دهند و معاینات دوره ای که طب صنعتی انجام می دهد در حوزه پیشگیری فعال هستند. همچنین در سال های اخیر در حوزه دندانپزشکی نیز برنامه پیشگیری در حال اجرایی شدن است.

به گفته دکتر سمیع، سیاست سازمان بهداشت و درمان با توجه به ابلاغیه وزیر نفت، تمرکز فعالیت در مناطق عملیاتی است و در سایر شهرهای بزرگ اولویت خرید خدمت است.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  گفت: این سازمان تلاش کرده تا همزمان با آغاز اجرای هر پروژه گازی در عسلویه، یک درمانگاه راه اندازی و نیاز مناطق عملیاتی به خدمات بهداشتی درمانی را مرتفع کند.

دکتر سمیع یکی از افتخارات دولت های یازدهم و دوازدهم را توسعه گازرسانی خواند و افزود: به دلیل ایجاد ایستگاه های تقویت فشار گاز، شرکت ملی گاز تقاضای مراکز پزشکیاری برای کارکنان داشت؛ پس از بررسی مشخص شد 84 تا 90 مرکز قابلیت استقرار پزشکیار دارد که پزشکیار مستقر شد و در مراکز کوچکتر برای افراد مستقر در هر شیفت آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات را داشتیم.

به گفته مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، توسعه خدمات این سازمان در مراکز عملیاتی که قرار است در حاکمیت دولت باقی بماند، اولویت دارد.

راه اندازی اتوبوس آمبولانس سازمان بهداشت و درمان در عسلویه

دکتر سمیع از راه اندازی اتوبوس آمبولانس سازمان بهداشت و درمان نفت در عسلویه خبر داد و گفت: این اتوبوس به طور عادی آمادگی انتقال 12 مصدوم به صورت همزمان را دارد که با توجه به نیاز سازمان، ظرفیت 6 نفر، به علاوه یک یونیت سوختگی در آن ایجاد شد.

وی با اشاره به تجهیز کلینیک آزادی، گفت: این مرکز، خدمات سرپایی تخصصی ارائه می دهد که برای خانواده های ساکن غرب تهران بسیار مناسب است و در نتیجه مراجعه حضوری به بیمارستان نفت تهران در مرکز شهر کاهش می یابد و فقط برای خدمات بستری به بیمارستان نفت مراجعه می شود.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان نفت به دلایل متعدد دیگر پاسخگوی نیاز کارکنان و خانواده های آنها نیست، افزود: ساخت بیمارستان میرداماد همچنان اولویت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است و البته مشکلی در مورد سند آن وجود دارد که به زودی حل می شود و پس از آن عملیات اجرایی آغاز خواهد شد؛ مشاور پروژه نیز مشخص شده است و آمادگی شروع اجرای پروژه را داریم.

بهداشت و درمان صنعت نفت، سازمان الگو

به گفته دکتر سمیع در بحث پیشگیری، پزشکی خانواده و طب صنعتی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به عنوان یک الگوی کشوری در وزارت بهداشت مطرح است و اقدام های این سازمان از حالت شعاری به یک الگوی عملی مناسب تبدیل شده است.

دکتر سمیع گفت: اگر اقدام های مناسبی برای ترویج سبک زندگی درست انجام شود می توان تا حد زیادی از بیماری های خطرناک پیشگیری کرد. در این مسیر برای خانواده ها پرونده پزشکی ایجاد و بیماری های غیر واگیردار شناسایی شده است؛ برای مثال مبتلایان به دیابت شناسایی شده اند و پرونده پزشکی خانواده تشکیل، آزمایش ها انجام و درمان های لازم برای کنترل ارائه شده است. برنامه ای طراحی شده که مراجعه های بعدی و دوره ای را نیز شامل می شود؛ درصد بالایی از مبتلایان به دیابت کنترل شده اند و این شرایط مطلوبی نسبت به آمار کشوری دارد.

وی با اشاره به انجام معاینات دوره ای شاغلان به طور منظم توسط تیم طب صنعتی و ارائه گزارش کامل و مستمر به هیئت مدیره چهار شرکت اصلی، افزود: در این گزارش ها آمار بیماری های کارکنان اعلام و برنامه ها و درخواست های بهداشت و درمان برای تامین سلامت کارکنان تشریح می شود.

بومی سازی سند تغذیه وزارت بهداشت

به گفته دکتر سمیع، سند ملی تغذیه وزارت بهداشت برای نفت بومی سازی شده است و این سند متناسب با شرایط نفت تدوین و به شرکت ها ابلاغ شده است. این برنامه به هیئت مدیره شرکت ها اعلام شده تا آن را به امور کارکنان و واحد خدمات اعلام کنند که بر اساس آن برنامه غذایی رستوران ها تنظیم می شود.

وی افزود: همچنین با همکاری امور ورزش وزارت نفت برای کارکنان شناسنامه سلامت طراحی شده که بر اساس معاینات دوره ای، ورزش‎هایی طراحی و پیشنهاد می شود؛ این ورزش ها متناسب با شرایط جسمی کارکنان است و برای ورزش نیز نسخه می دهیم که این برنامه با شرایط افراد نیز متفاوت است.

دکتر سمیع با اشاره به اینکه در حوزه منابع انسانی سعی و تلاش ما این است همه همکاران سازمان تکریم شوند؛ اظهار کرد: تکریم همکاران یعنی تکریم بیماران و مراجعان و ارائه خدمات مناسب تر به مراجعان و جلب رضایت آنها

وی با بیان اینکه برای همکاران مدت موقت پوشش بیمه تکمیلی با همکاری بیمه دانا ایجاد شده است، افزود: در این زمینه جلساتی با حضور معاون عملیات غیرصنعتی شرکت نفت برگزار شد. بیمه دانا نیز موظف شده با بیمارستان های نفت قرارداد منعقد کند تا با اخذ 20 درصد فرانشیز در آینده نزدیک امکان ارائه خدمات برای کارکنان و خانواده های آنها فراهم شود.

برنامه پیشگیری از سرطان در دستور کار بهداشت و درمان نفت

دکتر سمیع با اشاره به اینکه از خدمات مجرب ترین کادر تخصصی که عمدتا اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند در بیمارستان های نفت استفاده می شود، افزود: در آینده نزدیک برنامه پیشگیری از سرطان در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود کشور و شرایط تحریم یکی از دغدغه های سازمان بهداشت و درمان نفت، تداوم خدمات بهداشتی و درمانی  است. اولویت ما این است بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم خدمات بهداشت و درمان از تحریم ها متاثر شوند و نیاز های درمانی مراجعین تامین شود.

دکتر سمیع با بیان اینکه در طول 4 سال گذشته در دوره ای که تحریم وجود نداشت برای بیمارستان تهران و اهواز تجهیزات مدرن و تخصصی خریداری شد که جز اقدام های کلیدی و مهم این سازمان است، اظهار کرد: بیمارستان جدید آغاجاری که در سال 96 به بهره برداری رسید یکی از مدرن ترین بیمارستان های منطقه است که تجهیز شده است و خدمات خوبی را در آن منطقه به خانواده صنعت نفت و مردم بومی منطقه ارائه می دهد.

به گفته وی توافقی با صندوق های بازنشستگی نفت نیز منعقد شده است تا معاینات دوره ای را برای بازنشستگان آغاز کنیم که ارائه این خدمات از مناطق نفتخیز جنوب آغاز خواهد شد.

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۳۳
تعداد بازدید : ۸۷۹
کد خبر : ۴,۴۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید