نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۰۳
 

اخبار

برگزاری کلاس آموزشی گاستریت بهداشت ودرمان صنعت نفت آبادان

گاهی گاستریت با درمان‌های نگهدارنده مانند ‌آنتی اسیدها و حذف عوامل مساعد کننده برطرف می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان –  کلاس آموزشی گاستریت در بخش داخلی بیمارستان امام خمینی ره برگزار شد. در این جلسه آموزشی درون بخشی که برگزاری آنها از الزامات اعتباربخشی بوده و برای افزایش دانش حرفه ای پرستاران شاغل در بخش داخلی برگزار می گردد،دکتر مهدی ثلاثی متخصص داخلی شاغل در بیمارستان امام خمینی ره نیز حضور داشت . تمام پرستاران بخش داخلی و پرستار کنترل عفونت در بیمارستان در این کلاس حضور داشتند. ابتدا پرستار بخش داخلی الهه راشدی سخنران جلسه بود وبه کلیاتی از شرح بیماری و نکات قابل توجه در آن،زخم های معده و پپتیک اولسرها و علایم آنها اشاره کرد.الهه راشدی به تعریفی خلاصه از این بیماریها و مراقبت های لازم پرستاری در آنها اشاره کرد و در ادامه دکتر ثلاثی به تکمیل آن اطلاعات و روند درمان آن و وجود عامل هلیکوباکتر در ایجاد بیماری پرداخت. او گفت:در گاستریت ممکن است تخریب واضح مخاط معده وجود داشته باشد و یا مخاط معده کاملا طبیعی به نظر رسد و این دو حالت ممکن است به صورت کاملا مجزا در گاستریت بروز کند.  در اغلب موارد درد شکم، ممکن است گاستریت مقصر شناخته شود ولی ارتباطی بین علائم بیماری و گاستریت به مقدار ناچیزی اثبات شده یعنی بدین گونه نیست که شدت گاستریت با میزان علائمی که بروز می‌کند باهم متناسب باشند، به عنوان مثال می‌توان به داروهای ضدالتهابی که سردسته همه آن‌ها آسپرین می باشد، اشاره کرد.                                
وی در ادامه افزود: داروهای ضد التهاب می‌توانند هم آسیب گاستریت و هم علائم آن را ایجاد نمایند ولی هیچیک از آن دو پیشگیری کننده دیگری نیست یعنی به گونه ای نیست که در ابتدا آسیبی به وجود آید و سپس علایمش بروز کند.
دکترثلاثی در ادامه گفت: در صورت گرفتن تاریخچه دقیق بیماری می‌توان تشخیص گاستریت را مطرح کرد، با وجود این آندوسکوپی همراه با بیوپسی، بهترین راه تشخیص بیماری است. وی درخصوص اشکال مختلف پدید آمدن این بیماری افزود: یک دسته عمده از این بیماری‌ها، بیماری خونریزی معده است که در این نوع گاستریت، ارتشاح سلول‌های التهابی در قسمت زیرمخاطی معده همراه با قرمز شدن سطحی مخاط معده که در آندوسکوپی مشاهده می‌شود بروز می‌کند و چنانچه موضعی باشد برخلاف زخم، قرمزی‌هایی به صورت بریدگی‌های سطحی به وجود می‌آید که به قسمت‌های عمیق تر مخاط، گسترش پیدا نکرده و موجب سوراخ شدن جداره معده و یا خونریزی شدید آن نمی شود.
                  
او در ادامه گفت: بیماری مخاطی مربوط به استرس عبارت است از وارد آمدن آسیب اروزیو حاد به معده در اکثر حالات شدید جراحی یا طبی که موجب
اختلال در جریان خون مخاطی یا سایر عناصر دفاعی در معده می‌شود، اسید معده انتشار پیدا کرده و به اطراف مخاط برده می‌شود.گاهی اوقات می‌توان گاستریت را به عوامل ومشکلات دیگری مانند مصرف مواد قلیایی و به ندرت عفونت باکتریال  نسبت داد.  در اکثر موارد، گاستریت اروزیو کاملا خفیف بوده و یا حتی قابل تشخیص نمی‌باشد به طوری که تنها دل درد خفیفی را در بیمار ایجاد کرده به طوری که زیاد جدی نمی‌باشد و می‌توان به راحتی به درمان آن پرداخت.
واضافه کردکه یکی از عوارض گاستریت، خونریزی از زخم‌های سطحی ای می باشد که در مخاط معده وجود دارد و بیماری با درمان‌های نگهدارنده و حذف عوامل مساعد کننده مانند ‌آنتی اسیدها یا محرک‌های گیرنده
که عمل ترشح اسید معده را بر عهده دارند برطرف می‌شود.

گاستریت1

۲۰ دی ۱۳۹۷ ۱۳:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۶۳۸
کد خبر : ۴,۲۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید