نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۳۹

اخبار

کارگاه آموزشی مدیریت استرس در بهداشت ودرمان صنعت نفت آبادان

اگر نتوانیم استرس را بخوبی کنترل و مدیریت کنیم به سلامتی و عملکرد ما در زندگی و محیط کار لطمه می خورد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان –   کارگاه آموزشی مدیریت استرس با توجه به تقویم پیشنهادی روابط عمومی و الزام اعتباربخشی برای کلیه کارکنان و بویژه پرستاران اورژانس ، کارکنان پذیرش پلی کلینیک و حراست برگزارشد.سخنران جلسه آموزشی دکتر مریم آذرکیش کارشناس مرکز مشاوره بود.وی با اشاره به تعریف استرس، به راه های مقابله با آن عنوان یک ضرورت ومهارت اساسی مورد نیاز در زندگی شخصی و محیط کار، پرداخت.

استرس چیست؟ استرس همان احساس ناخوشایندی و ناراحت کننده ای است که در نتیجه کنترل نداشتن بر شرایط در ما ایجاد می‌شود و اگر نتوانیم آن را مدیریت و کنترل کنیم می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی و شغل ما به همراه داشته باشد.

به طور کلی استرس به شرایطی گفته می‌شود که یک شخص احساس می‌کند خواسته‌هایش و یا مطالبات کاری که از او خواسته شده، بیشتر از منابع فردی و کاری است که در اختیار دارد. یعنی ما زمانی استرس را تجربه می‌کنیم که باور کنیم زمان، منابع یا دانش کمی برای مدیریت کردن شرایط داریم؛ در واقع استرس زمانی در ما ایجاد می‌شود که احساس کنیم کنترل امور از دستمان خارج است.

تقریبا در شرایط کنونی همه ما بنوعی استرس را در زندگی خود تجربه می‌کنیم؛ چه استرس‌های مقطعی مرتبط به یک پروژه یا مشکلات در زندگی و چه استرس مربوط به فشار کاری زیاد. استرس نه‌تنها باعث ایجاد احساس ناخوشایند در ما می‌شود، بلکه روی سلامتی و عملکرد ما نیز تأثیر می‌گذارد؛ اما اگر از ابزار و تکنیک‌های مناسب استفاده کنیم می‌توانیم استرس را کنترل کنیم. هر شخصی نسبت به استرس به طور متفاوت واکنش نشان می‌دهد، با این حال یک سری نشانه‌های عمومی و یکسان وجود دارند که ممکن است در افراد مختلف دیده شوند، چون  سردردهای مکرر، دست و پاهای سرد و عرق کرده، سوزش‌های مکرر سر دل، معده درد و احساس تهوع، حمله‌های عصبی، خواب بیش از اندازه یا بدخوابی، مشکل در تمرکز کردن، رفتارهای وسواسی یا اجباری، جامعه‌ گریزی و انزوا، خستگی دائمی، تحریک‌پذیری و عصبانیت، چاقی یا لاغری بیش از اندازه، احساس دست‌پاچه بودن.

از جمله عواقب استرس تأثیر منفی بر عملکرد و مانع از بهره وری مفید در کار؛ همچنین تأثیر جدی بر شغل، سلامتی و ارتباطات بین فردی است. از طرفی استرس طولانی مدت می‌تواند شرایطی مانند فرسودگی شغلی، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، افسردگی، فشار خون بالا و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به همراه داشته باشد. بنابراین خیلی مهم است که آن را جدی بگیریم.

استرس را میتوان از سه روش مدیریت کرد. روشهایی عملگرا مانند مدیریت زمان/ روش هایی احساس گرا مثل تفکرات مثبت و منطقی و سوم روش هایی مبتنی بر پذیرش همانند استفاده از تکنیک های ریلکسیشن و مدیتیشن.

۲۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۶:۳۴
تعداد بازدید : ۹۰۲
کد خبر : ۴,۱۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید