نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۲۹
 

اخبار

پزشکی خانواده ؛ امیدها و آرزوها/ پیشگیری هدف اصلی پزشکی خانواده است

تیم پزشکی خانواده شامل ( پزشک،کارشناس پرستاری و مامایی) هستند که برای انجام مراقبت‌های سلامتی،تشخیص و درمان بیماری‌های افراد در هر سن و جنسی آموزش دیده اند. آن‌ها در صورت نیاز می‌توانند مشاور خوبی برای بیماران برای پیگیری، تشخیص و درمان به وسیله متخصصان باشند. تیم پزشکی خانواده نقش سلامت محوری دارد و هدف اصلی آن پیشگیری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت ؛ دکتر مدرس موسوی  که از سال 95 مسئول تیم پزشکی خانواده و مسئول درمانگاه های بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز است، پزشکی خانواده را یک برنامه جامع و مدون در سازمان معرفی کرد و گفت :  پزشکی خانواده از سال ١٣٧٧ درصنعت نفت شروع شد و پیشرفت بسیار خوبی  در طی این سالها داشته ، از آنجایی که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت رویکرد سلامت محور داشته و پیشگیری از بیماری ها را مقدم بر درمان می داند ، نقش پزشکی خانواده بسیار پر رنگ، محوری و حایز اهمیت است.

وی با تاکید بر تحت پوشش قراردادن جمعیت از زمان جنین تا پیری افزود : اجرای خدمات پیشگیرانه پزشک خانواده نقش بسیار موثری در سلامت جامعه تحت پوشش دارد.

مسئول تیم پزشکی خانواده  بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر بیان کرد : پزشک خانواده با شناخت افراد جمعیت تحت پوشش خود برای سلامت آنها برنامه ریزی کرده و با دقت پیگیر و مراقب وضعیت سلامت شان است.

دکتر مدرس موسوی با اشاره به میزان مراجعات در 11 درمانگاه فعال در اهواز عنوان کرد: میزان مراجعات در ماه حدود 35 الی 37 هزار نفر است که حدود  70 درصد آن به پزشکی خانواده مربوط  می شود.

وی با اهمیت برشمردن طرح پزشکی خانواده در تامین سلامتی خانواده بزرگ صنعت نفت گفت: باید شرایطی فراهم شود تا  پزشکان و پرستاران خانواده ارتباطی دو سویه با خانواده ها داشته باشند و نظارت بر اجرای صحیح این طرح  میتواند به پیشبرد برنامه پزشکی خانواده کمک شایانی کند.

مسئول تیم پزشکی خانواده  بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر با تاکید بر اینکه پزشک خانواده با اقدامات مراقبتی سبب کاهش هزینه های درمانی  خواهد شد ، ادامه داد : 25 درصد افراد تحت پوشش در این مرکز اضافه وزن دارند و بعد از آن طبق غربالگری ها چربی خون و دیابت در رتبه های بعدی قرار داد.

دکتر مدرس موسوی اظهار داشت : از آنجایی که بیماران تحت نظر پزشکان خانواده قرار گرفته و با غربالگری فعال و یا غیر فعال از نظر مسائل طبی ارزیابی می شوند مشکلات آنها شناسایی شده و تحت آموزش ، مراقبت و درمان قرار میگیرند و در صورت لزوم به واحد های تخصصی تر ارجاع داده می شوند.

وی تصریح کرد:  انتظار ما مراجعه افراد در زمان بیماری نیست بلکه با اطلاع رسانی ، برگزاری کلاس های آموزشی و برنامه های متنوع  باید فرهنگ سازی شود تا افراد طی فراخوان ها برای غربالگری مراجعه کنند.

مسئول تیم پزشکی خانواده  بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر ادامه داد: بیماری های مزمن غیر واگیردار از جمله علت های اصلی فوت هستند که باتوجه به دستورالعمل ها و انجام  غربالگری ها میتوان از پیشرفت بیماری و کاهش عمر  جلوگیری کرد.

دکتر مدرس موسوی خاطر نشان کرد : مهمترین، هدف تیم پزشکی خانواده تامین سلامتی جسمی و روانی جمعیت تحت پوشش می باشد که  محقق شدن این اهداف منجر به شناسایی بیماری ها قبل از بروز و در نتیجه با اجرای درست این طرح نیاز به خدمات وقت گیر ، پر هزینه و تخصصی به مراتب کاهش می یابد.

وی در پایان ضمن قدردانی از فعالیت های صورت گرفته تیم پزشکی خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر نقطه قوت خدمات ارائه شده را کار تیمی  و گروهی عنوان کرد.  

۲۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۳:۲۳
تعداد بازدید : ۴۲,۵۸۳
کد خبر : ۴,۱۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید