نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۴۶
 

اخبار

دکتر نقیه: اصل عمده جهت کنترل بیماری ایدز، پیشگیری است. امروزه پیشرفت های زیادی در درمان ایدز شده و طول عمر بیماران افزایش پیدا کرده است

به منظورافزایش آگاهی وآموزش مردم جهان اول دسامبر روز جهانی ایدز نام گرفته است. هر ساله برای این روز شعار خاصی در نظر گرفته می شود و امسال سی امین سالگرد این بیماری است ودراین رابطهknow your status ذکرشده که نشانگر هدف گذاری بهداشت جهانی در جهت فهمیدن هر شخص از موقعیت خود در رابطه با آلودگی به (HIV)است.

 به مناسبت روز جهانی  ایدز و هفته اطلاع رسانی این بیماری با دکترمسیح نقیه متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری شاغل در بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان گفتگوی مختصری انجام دادیم که در ذیل به استحضار خوانندگان محترم میرساند"

دکتر نقیه عامل بیماری ایدزAcquired Immunodeficiency syndrome (AIDS) را ویروس  Human Immunodeficiency Virus (HIV)  از خانواده روتا ویروس ها دانست و گفت از سال 1988میلادی، اول دسامبر(10 آذرماه) به منظورافزایش آگاهی وآموزش مردم جهان ، روز جهانی ایدز نام گرفته است. هر ساله برای این روز شعار خاصی در نظر گرفته می شود و امسال سی امین سالگرد این بیماری است ودراین رابطهknow your status  ذکرشده که نشانگر هدف گذاری بهداشت جهانی در جهت فهمیدن هر شخص از موقعیت خود در رابطه با آلودگی به (HIV)است. و سیاست گذاری درجهت گسترش و تسهیل انجام تست های (HIV) در بین جوامع علیرغم موانع موجود است. نامبرده راههای عمده انتقال ویروس (HIV) را از طریق تماس جنسی  بدون پیشگیری با فرد آلوده ، استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک با یک فرد آلوده و انتقال ویروس از مادر به نوزاد دانست و افزود  این ویروس از راه هایی مثل هوا یا غذا منتقل نمی شود.  ایشان همچنین  فاصله زمانی ورود ویروس تا بروز علائم بیماری را بسته به ایمنی افراد دانست و این زمان را از مدت زمان کوتاه تا حدود 10-12 سال ذکر کرد.

    دکتر نقیه در ارتباط با درمان این بیماری نیز توضیح داد: هرچند اصل عمده جهت کنترل این بیماری پیشگیری است ولی امروزه درمبحث درمان ایدز پیشرفت های بسیار شایانی صورت گرفته است وطول عمر این افراد در صورت تشخیص و درمان به موقع افزایش زیادی یافته است. در مورد انتقال ویروس از مادر به نوزاد با درمان های موجود ، پیشگیری موثری در جهت عدم انتقال از مادر به نوزاد را شاهد هستیم. البته با توجه به مقاومت های ویروسی که در این بیماری وجود دارد درمان این بیماری هنوز کامل نمی باشد.

این متخصص محترم معمول ترین راه تشخیص آلودگی به ویروس را یافتن آنتی بادی ضد ویروس (HIV) در خون بیماران دانست و اضافه کرد: در صورت تماس جنسی با افراد مشکوک یا فرورفتگی سوزن به بدن لازم است فرد هرچه سریعتر به مراکز بیماری های عفونی و واگیردار مراجعه یا با یک پزشک متخصص بیماری های عفونی مشورت نماید، که جهت وی مجموعه اقداماتی نظیر ارزیابی ریسک، تست های اولیه و دارو درمانی اولیه انجام شود. 

گفتگو: سید رضا بنی هاشمی

 
۵ آذر ۱۳۹۷ ۰۷:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۱۵۷
کد خبر : ۴,۰۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید