نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۵

اخبار

توسط مسئول فیزیک بهداشت،اقدامات و راهکارهای استفاده شده برای حفاظت کارکنان رادیولوژی در برابر پرتوها تشریح شد

تمامی مراکز رادیولوژی اصفهان تحت کنترل سازمان انرژی اتمی هستند و به صورت دوره ای مورد بازدید بازرسان ذی صلاح این سازمان قرار می گیرند

    هم اکنون در بهداشت ودرمان اصفهان کارشناسان رادیولوژی در واحدهای پلی کلینیک تخصصی توحید با انجام رادیوگرافی های عمومی،ماموگرافی،OPG و سونوگرافی به بیماران خدمات ارائه می نمایند. همچنین در پلی کلینیک شاهین شهر گرافی های اندامی، دندانی و سونوگرافی انجام می گیرد و علاوه بر این بهداشت کاران دهان و دندان نیز به گرفتن عکسهای پری اپیکال و بایت وینگ مشغول انجام وظیفه می باشند. اگر چه کاربرد پرتوهای یونساز در تشخیص بیماری ها مؤثر است اما از دیدگاه حفاظت در برابر پرتوها ، منشاء خطرات بالقوه ای هستند. لذا توجه به حفاظت این کارشناسان در برابر پرتوها برای جلوگیری از آسیب دیدگی امری ضروری است با توجه به اهمیت موضوع با سرکار خانم مریم اجاقی کارشناس رادیولوژِی و مسئول فیزیک بهداشت رادیولوژی اصفهان به گفتگو نشستیم تا از اقدامات و راهکارهای استفاده شده برای حفاظت کارکنان رادیولوژی در برابر پرتوها با خبر شویم.

    در ابتدای این گفتگو اجاقی با بیان اینکه تمامی مراکز رادیولوژی اصفهان تحت کنترل سازمان انرژی اتمی  هستند و به صورت دوره ای مورد بازدید بازرسان ذی صلاح این سازمان قرار می گیرند، گفت: طی دو سال گذشته با همکاری مسئول فیزیک بهداشت و مهندسی پزشکی تمامی دستگاههای رادیولوژی توحید موفق به اخد کار با پرتو از سازمان انرژی اتمی شد. ضمناً تمامی پرتوکاران نیز که قبلاً مجوز کار با پرتو را نداشتند موفق به دریافت این مجوز و تعیین گروه گردیدند. ایشان با بیان اینکه کارکنان لازم است به طور مستمر در جلسات بازآموزی شرکت کنند افزود: از پیش نیازهای دریافت مجوز فوق الذکر گذراندن دوره آموزشی حفاظت در برابر اشعه می باشد.که با هماهنگی های صورت گرفته با شرکتهای برگزار کننده تعدادی از همکاران به تهران اعزام و برخی در اصفهان این دوره ها را طی کردند.

    مسئول فیزیک بهداشت در ادامه اظهار داشت به طور مستمر با شرکتهای دزیمتری مکاتباتی داریم و پرتوکاران مراکز رادیولوژی مداوم و هر دو ماه یکبار مورد دزیمتری با فیلم بچ فردی قرار می گیرند و نتیجه آن ضمن ثبت در پرونده ویژه هر شخص به اطلاع آنها نیز می رسد. اگر میزان پرتوگیری بیش از حد مجاز باشد علل بررسی و علت آن شناخته و مشکل رفع گردد.

    اجاقی همچنین با اعلام اینکه وظیفه قرائت میزان پرتوگیری اخیراً به شرکت دوزیمتری که در اصفهان شعبه دارد،سپرده شده است ، یادآور شد این امر موجب سهولت و افزایش سرعت خواندن فیلم ها شده است. این کارشناس محترم در ارتباط با اندازه گیری پرتوهای محیطی گفت:در پلی کلینیک توحید یک دستگاه دزیمتری محیطی دیجیتال موجود می باشد که به صورت دوره ای میزان پرتوهای پراکنده محیط اندازه گیری و ثبت می شود. همچنین در صورت تشخیص و در موارد لزوم از واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز جهت دزیمتری درخواست انجام ان صورت می گیرد.

    ایشان در ارتباط با نظارت پزشکی در حفاظت کارکنان افزود:پرتوکاران گروه الف هر شش ماه یکبار و گروه ب هر سال یکبار تحت معاینات و آزمایشات دوره ای قرار می گیرند که با نظارت پزشک طب کار اجازه ادامه و یا منع ادامه کار با پرتو برای آنها صادر می گردد..ضمن اینکه نتایج آزمایشات در پرونده های پرتوکاری افراد ثبت می گردد. 

گفتگو:سید رضا بنی هاشمی

۱۵ آبان ۱۳۹۷ ۰۸:۰۶
تعداد بازدید : ۱,۷۳۰
کد خبر : ۳,۹۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید