نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۲۹

اخبار

ماجرای یک روز با کارکنان سکو و یک دنیا عشق!

درست است که صدای تاسیسات، موتورخانه و عملیات، در ۲۴ ساعت در سکو و ماجرای تلاش جوانان صنعت نفت ایران در میان آب، آهن، گرما و رطوبت تمامی ندارد، اما این آرامش خاطر، تلاش بی‎وقفه و آمیخته با عشق نشان از امنیت خاطری دارد که در صورت بروز حادثه کسانی هستند تا بهترین خدمات را ارائه دهند.

شاید بهتر باشد برای درک ذره‌ای از کار جوانان و مردانی که روی سکو کار می‌کنند، اوضاع را اندکی ملموس کنیم. برای نمونه خوب است زندگی و کار در پایتخت یا شهرهای روی خشکی، شرایط عادی، متعادل و قابل تغییر را با روزمره مردانی که روی آب و آهن، متفاوت از میلیون‎ها فرد دیگر در شرایط غیرعادی، غیر قابل تغییر و حساس کار می‎کنند، مقایسه کنیم.

گاز و میعانات گازی تولیدی در سکوی SPQ۱ در فاز یک میدان گازی مشترک پارس جنوبی، پس از آبگیری یا نم‌زدایی کامل با یک خط لوله ۳۲ اینچ به پالایشگاه در خشکی منتقل می‌شود.

زمانی که از عسلویه بر فراز دریا پرواز می‌کنید سکوهای مختلف گازی میدان پارس جنوبی در جای جای آب‌های نیلگون خلیج فارس به چشم می‌خورد، سکوهایی که که گرمای خانه و آرامش خاطر شهروندان در سرمای زمستان و چرخش چرخ صنایع همگی را باید مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان این صنعت دانست.

پس از حضور در عسلویه، هماهنگی برای سفر با بالگرد به سمت سکوی گازی SPQ۱ انجام شد تا ساعتی را مهمان کارکنان روی آب و آهن بوده و از نزدیک شاهد شرایط کاری آنان باشیم. این سکو تنها سکوی مسکونی میدان پارس جنوبی است که ۱۲۰ کیلومتر از خشکی فاصله دارد.

توجه به سلامت جسم و روان و مسائل درمانی کارکنان و بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در سالیان اخیر همواره جزو اولویت‌های صنعت نفت بوده است، همسو با این هدف سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در بهمن‌ماه سال ۹۵  سکوی SPQ۱ را به سامانه پزشکی از راه دور (تله‌مدیسیسن) مجهز کرد که برای نخستین بار در کشور رخ داد. دستگاه تله مدیسین در سکوی ۱ SPQ در بهمن‌ماه ماه ۹۵ با حضور محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، دکتر حبیب‌الله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان، عباسعلی جعفری نسب، مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت افتتاح و راه‌اندازی شد.

در بدو ورود به سکو و هنگام پیاده شدن از بالگرد روی هلی پد، نخستین  موضوعی که جلب توجه می‌کرد رعایت سفت و سخت اصول ایمنی و حضور همکاران واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) بود.

بهمن طاهرپور، رئیس سکوی SPQ۱ که به همراه همکارانش پذیرایی و مهمانوازی گرمی از ما داشت درباره بخش‌ها و واحدهای مختلف سکو توضیح می‌داد، یکی از جذابیت‎های طبیعی چشم‌نواز سکوی SPQ۱ همنشینی ماهی‎ها و پرندگان در کنار پایه‌های آهنی بود، نگهداری از گل و گیاه در سکو نشان‌دهنده جلوه‌ای از دوستی با طبیعت کارکنان بود.

وی با سعه‌صدر در اتاق خود با ما به گفت‌وگو می‌نشیند و درباره فعالیت‌های شرکت نفت و گاز پارس در زمینه توسعه فازهای میدان پارس جنوبی می‌گوید: توسعه و برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در قالب ۲۴ فاز تعریف و تاکنون ۲۲ فاز آن فعال شده است، دو فاز ۱۱ و ۱۳ نیز تا پایان امسال نیز عملیاتی می‌شوند و می‎توان گفت برای افزایش ظرفیت برداشت گاز از این میدان تاکنون گام‎های بزرگی برداشته شده که بخش عمده آن در سال‌های اخیر به دست جوانان همین مرز و بوم انجام شده است، وی در میان توضیحات فنی از روزهای سختی گفت که اکنون دیگر برای وی و همکارانش به خاطره بدل شده است.

رئیس سکوی گازی SPQ۱ در ادامه با اشاره به لزوم حضور همکاران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در این محیط صنعتی، تصریح می‌کند: با توجه به راه‌اندازی سکوهای جدید در فازهای در حال توسعه پارس جنوبی، افزایش خدمات پزشکی و رسیدگی به موارد اورژانسی ملموس است، از این رو حضور همکاران این سازمان سبب ایجاد اطمینان خاطر کارکنان در هر ساعتی از شبانه‌روز می‎شود.

دکتر محمد تلطف و پرستار علیرضا تقدس از همکاران بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر هستند که در این سکو به‌صورت اقماری حضور دارند.

دکتر تلطف با سابقه ۱۴ سال حضور و فعالیت در سکو، اهمیت حضور پزشک در سکوها را کاهش زمان ارائه خدمات عنوان می‌کند و می‌گوید: انتظار کارکنان این است که با توجه به سختی کار، محیط و تحمل شرایط دوری از خانواده امنیت و سلامت روحی و روانی آنان تامین شود.

وی ادامه می‌دهد: به‌طور میانگین ماهانه ۳۰۰ نفر ویزیت می‎شوند و خوشبختانه در چند ماه گذشته فقط ۲ مورد اعزام صورت گرفته است و بیشترین مراجعه‎ها در فصول گرم سال به‌دلیل گرمازدگی است.

سکوی گازی SPQ۱ از امضای  قرارداد با بیمارستان کیش برای پشتیبانی در شرایط اورژانسی خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به فعالیت شبانه‌روزی فرودگاه جزیره کیش، با هماهنگی ریاست بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر برای ارائه خدمات مناسب با بیمارستان کیش قراردادی امضا شده است تا در صورت نیاز، بیماران به آن منطقه اعزام شوند.

وی با تاکید بر اهمیت راه‎اندازی سامانه پزشکی از راه دور می‌گوید: از مزایای راه‌اندازی سامانه پزشکی از راه دور، بهره‎مندی از مشاوره تخصصی لازم در موارد اورژانسی است که تاثیر قابل توجهی در حفظ جان بیمار تا زمان انتقال به مراکز درمانی به دنبال دارد. هدف، رفاه حال بیمارانی است که برای مداوای خود ناچار به مراجعه مراکز درمانی داخل شهر بوده یا اعزام آنان با سختی‎ها و مشکلات زیادی همراه است.

تلطف اظهار می‌کند: با توجه به محدودیت‎های حضور پزشک در دریا، خدمات افزون بر کارکنان سکو به کارکنان دیگر شناورها یا قایق‎های ماهیگیری که دچار سانحه شده‎اند، ارائه می‌شود.

ارتباط و اعتماد متقابل در خانواده بزرگ صنعت نفت

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز در جریان بازدید از سامانه پزشکی از راه دور در سکوی گازی SPQ۱ ، ضمن قدردانی از تلاش و زحمات کارکنان در این شرایط سخت، اظهار می‌کند: همه بر حرکت عظیم کارکنان صنعت نفت در بخش‌های مختلف واقف هستند و امیدوارم بتوانیم با ارائه خدمات مناسب قوت قلبی برای شما عزیزان باشیم.

وی ادامه می‌دهد: حفظ سلامت کارکنان و خانواده‎های آنان از وظایف اصلی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است و مهم‌ترین نقش سازمان پشتیبانی عملیات نفت به شمار می‌آید که خوشبختانه در چهار سال حضور خود در این سازمان، با همکاری واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت‎ها و رعایت اصول و نکات ایمنی شاهد حوادث اندکی بودیم.

دکتر سمیع با تاکید بر نقش مدیریت بحران این سازمان و آمادگی در حوادث می‌گوید: پوشش حوادث صنعتی یکی از محورهای اصلی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به شمار می‌آید و در سال‌های اخیر همواره شاهد آمادگی و سرعت عمل این سازمان در ارائه خدمات حین وقوع حوادث مختلف در مناطق عملیاتی بودیم.

وی می‌افزاید: اساس کار سازمان مقدم دانستن موضوع پیشگیری بر درمان است و باید با استفاده از امکانات و تجهیزات و ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به‌منظور ایجاد رضایتمندی در خانواده بزرگ صنعت نفت، گام‌های موثری برداشته شود.

دکتر سمیع با اشاره به اعتماد کارکنان صنعت نفت به مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت تصریح می‌کند: با توجه به این‎که در امکان دریافت خدمات از بسیاری مراکز خصوصی و دولتی در اقصی نقاط کشور برای کارکنان صنعت نفت فراهم شده، اما انتخاب اول آنها مراکز سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که این ارتباط دوسویه است.

وی به آمادگی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای هرگونه همکاری در حوزه‎های مختلف اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر تاکنون در ارائه خدمات در این منطقه خوش درخشیده است.

مدیرعامل سازمان بهداشت و در مان صنعت نفت، همچنین در حاشیه بازدید از سکوی گازی SPQ۱ تحویل دستگاه اتوبوس - آمبولانس به منطقه عسلویه خبر می‌دهد و می‌افزاید: این دستگاه اتوبوس آمبولانس بیمارستانی دارای تجهیزات و ویژگی‎های تخصصی متعددی مانند تخت عمل سوختگی و ICU، تخت احیای بیمار (CPU)، سیستم اکسیژن سانترال، سیستم هواساز خاص بیمارستانی مجهز به تصفیه و ضدعفونی هوا، ژنراتور برق ویژه و مجهز و دارای تجهیزات پیشرفته پزشکی و.... است که امکان جابه‎جایی ۶ مصدوم و بیمار سوختگی را دارد.

این بازدید به همت مجتبی علی آبادی مدیرمنابع انسانی شرکت نفت و گاز پارس و امیر قائم پناه مدیر منابع انسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برنامه ریزی و اجرایی شد .

نفیسه هوشیار

۷ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۳۴
تعداد بازدید : ۱,۸۳۲
کد خبر : ۳,۷۵۲

نظرات بینندگان

زمانی غلام
۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
1

باسلام وعرض ادب اززحمات شما همکاران محترم وگرامی واحد روابط عمومی سازمان کمال تشکررا دارم گزارش فوق العاده جالبی بودازتلاش وزحمات همکاران شاغل درسکوهای نفتی هم سپاسگزارم خداقوت به همه شمابزرگواران


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید