نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۵۸

اخبار

با اجرای طرح سلامت دهان و دندان در سطح کشور انجام شد

کاهش ۲۰ درصدی نیاز به درمان های تخصصی دندانپزشکی

دکتر دقایقی : بعد گذشت بیش از یک سال با اجرای طرح سلامت دهان و دندان ۲۰ درصد نیاز به درمان های تخصصی وسیع شامل درمان ریشه ، جراحی لثه ،پروتزهای دندانی و ایمپلنت کاهش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ؛ دکتر دقایقی مسئول دندانپزشکی سازمان بعد از برگزاری گردهمایی دو روزه ی مسوولان دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت در مشهد هدف از این گردهمایی را  به روز رسانی و افزایش بهره وری برنامه های بخش دندانپزشکی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در کشور عنوان کرد و گفت : نتایج اجرای طرح سلامت دهان و دندان، تعیین شاخص های DMFT و CPITN، ارتقای آموزش تیم سلامت دهان و دندان و ارزشیابی و ارزیابی عملکرد مراکز برگزار شده است.

به گفته وی طرح سلامت دهان و دندان با رویکرد سلامت محور و بر اساس سیاستهای کلان مدیرعامل سازمان و مدیر سلامت و همگام با وزارت بهداشت و درمان از ابتدای سال ۱۳۹۵ به عنوان یک برنامه شامل تهیه  بانک اطلاعاتی دهان ودندان با معاینات سالیانه کل جمعیت تحت پوشش و ارائه خدمات دندانپزشکی پیشگیری شامل  و مداخلات درمانی در درمانهای سطح یک و دو بطوری که جلوگیری از نیازهای درمانهای وسیع تر نماید در سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت به اجرا در آمد.

دکتر دقایقی اظهار داشت : بعد گذشت بیش از یک سال از اجرای طرح شاهد کاهش بیماریهای دهان و دندان و کاهش نیاز به درمانهای وسیعتر دندانپزشکی شامل  درمان ریشه،جراحی لثه،کاهش نیاز به درمانهای پروتزهای دندانی و ایمپلنت در مناطق مختلف در سطح کشور مشاهده می شود.

وی ادامه داد : در برخی مناطق زمان انتظار بیماران از یک ماه به یک روز کاهش یافته و میزان نیاز به درمان ریشه ۲۰ درصد نسبت به قبل از اجرای طرح کاهش یافته است که این میزان کاهش در این خدمت تخصصی به طبع باعث کاهش در دیگر درمانهای دندانپزشکی تخصصی مانند جراحی لثه ،پروتزهای دندانی و ایمپلنت را نیز به همراه خواهد داشت .

دکتر دقایقی در ارزیابی اجرای طرح سلامت دهان و دندان در مناطق سازمان خاطرنشان کرد: بیشترین آمار تحت پوشش قرار گرفتن طرح سلامت دهان و دندان در منطقه شمال شرق با پوشش 92 درصدی محقق شده است.

وی بیان کرد : اجرای این طرح در منطقه شمال شرق در گستردگی 6 استان انجام شده و مراحل اجرای آن  شامل تهیه بانک اطلاعات، معاینات دوره ای با فراخون  از طریق پزشک خانواده و طب صنعتی، انجام خدمات دندانپزشکی پیشگیری، تعیین نیازها و انجام مداخلات درمانی بوده است.

این مقام مسوول تصریح کرد : نتایج اجرای طرح سلامت در منطقه شمال شرق، نشان می دهد که بعد از گذشت حدود دو سال از اجرای طرح، در نیمه دوم سال 96 با کاهش بیماری های دهان و دندان روبه رو شدیم.

مسئول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت اظهار داشت: در دیگر مناطق شامل گچساران، مسجد سلیمان، مرکزی و لرستان، بوشهرو عسلویه ، شمال غرب و اصفهان ، شمال ، تبریز ،کرمانشاه ،فارس در حدود 50تا 89 درصد و در دیگر مناطق شامل اهواز ،هرمزگان ،ماهشهر تهران آبادان آغاجاری  پوشش 30تا 50  درصدی را در  جمعیت طبی تحت پوشش طرح داشته ایم.

وی گفت: همچنین در خصوص ارزش ریالی خدمات دندانپزشکی انجام شده در کل مناطق نسبت به هزینه های بخش دندانپزشکی در سال 96 مثبت 16 درصد بوده که بیشترین میزان ارزش ریالی خدمات نسبت به هزینه های بخش دندانپزشکی با مثبت 29 درصد به تهران اختصاص دارد.

دکتر دقایقی افزود: بیشترین نسبت جمعیت به دندانپزشک در منطقه آغاجاری (به ازای هر3701 نفر یک دندانپزشک) و کمترین نسبت جمعیت به دندانپزشک در منطقه گچساران ( به ازای هر 1036 نفر یک دندانپزشک) است. که در راستای رفع مشکل آغاجاری و کاهش این نسبت برنامه ریزی شده است.

به گفته وی، در مجموع با اجرای درست طرح سلامت دهان و دندان و ارائه خدمات پیشگیری و مداخلات درمانی به کل جمعیت طبی تحت پوشش در هر منطقه در سال آینده شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی بیماری های دهان و دندان طی سال خواهیم بود.

مسئول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت درباره چشم انداز و برنامه های عملیاتی سال 97 اظهار داشت:تعیین شناسنامه مراکز دندانپزشکی و افزایش مشارکت جمعیت تحت پوشش در اجرای طرح سلامت و ارزیابی کنترل کیفی خدمات دندانپزشکی با استفاده از نرم افزار نظرسنجی VOICE و نظرسنجی روابط عمومی ها، برنامه های آموزشی برای تیم سلامت دهان و دندان و استفاده از برنامه های مدون آموزشی با امتیاز برای دندانپزشکان و ارایه مقالات آموزشی از جمله برنامه های بخش دندانپزشکی سازمان در سالجاری  میباشد

خبرنگار : نفیسه هوشیار
۵ خرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۷۵۶
کد خبر : ۳,۱۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید