نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۴۹
 

اخبار

دکتر وحید مالکی در گفت‌و‌گو با دانش‌نفت تشریح کرد؛ خدمات متنوع بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق کشور به خانواده صنعت نفت

مرکز بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق کشور یکی دیگر از مجموعه های پزشکی زیر نظر سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که خدمت رسانی به جمعیت 32 هزار نفری کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های آن‌ها را در وسعتی بیش از 700 هزار کیلومتر مربع بر عهده دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت ، مرکز بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق کشور یکی دیگر از مجموعه های پزشکی زیر نظر سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که خدمت رسانی به جمعیت 32 هزار نفری کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های آن‌ها را در وسعتی بیش از 700 هزار کیلومتر مربع بر عهده دارد. هرچند گستردگی استان‌های زیر پوشش کار را سخت و دشوار می‌کند، اما مدیران و کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق تمام تلاش خود را برای ارایه مطلوب خدمات بهداشتی و درمانی به کار گرفته اند. در حال حاضر بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق دارای 17 مرکز بهداشتی و درمانی و طب صنعتی برای ارائه خدمات درمانی مستقیم و بیش از 300 مرکز طرف قرارداد برای درمان غیر مستقیم است. برای آشنایی بیشتر با فعالیتهای این مرکز، با دکتر وحید مالکی، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالشرق کشور به گفتگو نشستیم.
 
جناب دکتر، در ابتدا تاریخچه ای از فعالیت بیمارستان تخصصی صنعت نفت در مشهد از ابتدا تاکنون ارائه بفرمائید؟

بهداشت ودرمان صنعت نفت شمال شرق در سال 1362 بصورت یک درمانگاه عمومی کوچک در خیابان پاستور مشهد افتتاح گردید و با گذشت 7 سال از فعالیت به جهت نیاز به توسعه امکانات درمانی و فضای فیزیکی ساختمان فعلی واقع در بلوار سازمان آب در سال 1369 خریداری و درمانگاه بصورت پلی کلینیک به محل جدید منتقل گردید.
 
در حال حاضر چند درمانگاه زیر نظر این بیمارستان در حال فعالیت می باشند و هر کدام از درمانگاه های زیر نظر شما چه خدماتی به خانواده های صنعت نفت ارایه می دهند؟

در حال حاضر بهداشت و درمان شمالشرق با شش استان تحت پوشش شامل؛ خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، و کرمان  و 9 درمانگاه تابعه به شرح ذیل مشغول انجام خدمات می باشد. پلی کلینیک تخصصی مشهد شامل بخشهای؛ کلینیک عمومی، کلینیک تخصصی، پزشک خانواده، اورژانس شبانه روزی، دندانپزشکی، رادیولوژی و سونوگرافی، فیزیوتراپی، مرکز طب کار، کلینیک روان شناسی و مشاوره خانواده، آزمایشگاه، داروخانه، شنوایی سنجی، مامایی و واکسیناسیون می باشد.

همچنین بیمارستان تازه تاسیس سرخس که در حال حاضر در فاز یک خدماتی مشابه درمانگاه های زیر مجموعه (پلی کلینیک مشهد) ارائه می نماید و در فاز بعدی درصورت جذب نیروهای لازم بصورت بیمارستان سی و دو تخت خوابه ارائه خدمت خواهد نمود. درمانگاه عمومی صنعت نفت بجنورد خدماتی مانند؛  پزشک خانواده، دندانپزشکی، داروخانه، اورژانس، طب کار، کلینیک مشاوره و روان شناسی و درمانگاه طب صنعتی پتروشیمی خراسان خدمات ارائه می دهد. درمانگاه عمومی صنعت نفت شاهرود نیز خدمات پزشک خانواده، دندانپزشکی، طب کار ، کلینیک مشاوره و روان شناسی و مرکز هماهنگی شهر سمنان ارائه خدمات می دهد و درمانگاه عمومی زاهدان خدماتی همچون؛ پزشک خانواده، دندانپزشکی، طب کار، روان شناسی و مشاوره را به بیماران ارائه می دهد. درمانگاه عمومی کرمان نیز خدمات؛ پزشک خانواده، دندانپزشکی، طب کار ، مامایی، کلینیک مشاوره و روان شناسی و همچنین مرکز درمانی واقع در سایت خطوط لوله مخابرات جنوب شرق ارائه خدمات می نماید.

درمانگاه عمومی تربت حیدریه در بخش های پزشک خانواده ، دندانپزشکی، طب کار ، کلینیک مشاوره به بیماران خدمات رائه می نماید و در  مرکز طب صنعتی خانگیران هم در بخش های اورژانس، طب کار، دندانپزشکی، آزمایشگاه و رادیولوژی به بیماران رسیدگی می کند. همچنین  مرکز خدمات پرستاری و تله مدیسین چابهار،  مرکز خدمات پرستاری و تله مدیسین خطوط انتقال گاز فاروج، مرکز خدمات پرستاری خطوط لوله انتقال گاز رضوی و مرکز خدمات پرستاری تلمبه خانه امام تقی (ع) نیز به بیماران خدمات مورد نیازشان را ارائه می نماید.
 
در این بیمارستان و در بخش روانشناسی و دندانپزشکی چه اقدامات ویژه ای انجام می شود و در مجموع چند یونیت فعال در بخش دندانپزشکی دارید؟

درحال حاضر در کلینیک دندانپزشکی مشهد تعداد 11 یونیت فعال وجود دارد که کلیه خدمات دندانپزشکی عمومی و درمانهای تخصصی به مراجعین ارائه می گردد. همچنین واحد دندانپزشکی مشهد به عنوان واحد پیشرو در اقدامات پیشگیرانه اقدام به انجام طرح بهداشت سلامت دهان و دندان نموده که این امر تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی های دندانی و درمانهای هزینه بر در سازمان داشته است . در کلینیک مشاوره مشهد نیز خدماتی مانند؛ روان درمانی فردی، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی ، گروه درمانی، مشاوره کودک، مشاوره نوجوان، مشاوره اعتیاد، آموزشهای ارتباطات موثر و مهارتهای زندگی، انجام طرحهای پژوهشی روان شناختی بنابه نیاز جمعیت طبی تحت پوشش، برگزاری سمینارهای آموزشی، انجام کلیه خدمات مددکاری اجتماعی، انجام کلیه آزمونهای روان شناسی (تست هوش، تست شخصیت، تحصیلی و ازدواج ) ارائه می شود. بصورت میانگین در کلیه مناطق تابعه تعداد بصورت میانگین 1500 نفر مراجعه کننده وجود دارد که هر مراجعه کننده بطور متوسط دو خدمت در روز دریافت می کند؛ بنابراین تعداد متوسط 3000 خدمت در روز در بهداشت ودرمان شمالشرق به جمعیت تحت پوشش ارائه می گردد.
 
روزانه و به طور متوسط به چند بیمار در درمانگاه های زیر نظر شما و چند بیمار در بیمارستان صنعت نفت خدمات ارایه می شود؟

خدمات سلامت طب کار در مناطق مشهد، پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد خانگیران، پتروشیمی خراسان، شاهرود، زاهدان، کرمان، بجنورد و کلیه خدمات معاینات سلامت کار شامل: ادیومتری، اسپیرومتری، نوار قلب، کلیه آزمایشات مرتبط با طب صنعتی ، معاینه پزشک طب کار ، تشکیل پرونده سلامت شغلی، ارائه نتایج معاینات به شرکتهای تابعه و پیگیری درمان های متناسب انجام می شود. بنابه مسئولیت اجتماعی سازمان درقبال جامعه درمناطق محروم تحت پوشش مانند سرخس خدمات به جمعیت بومی نیز ارائه می گردد و درسایر مناطق نیز درصورت مراجعه بیماران آزاد پذیرش می گردد. جمعیت طبی تحت پوشش بهداشت ودرمان صنعت نفت شمالشرق بالغ بر سی هزار نفر می باشد .

آخرین آمار پذیرش بیماران شامل؛172 /285 نفر مراجعه کننده شرکتی در شش ماهه اول سال، 762/12 نفر مراجعه کننده آزاد در شش ماهه اول سال است که جمعا تعداد 934/297  نفر در شش ماهه اول سال 1396 پذیرش گردیده اند .
 
در بخش پزشک زنان و خانواده های صنعت نفت چه فعالیتهایی در بیمارستان صورت می گیرد؟

 در بخش پزشک زنان و خانواده ضمن اجرای کلیه برنامه های ابلاغی از ستاد سازمان  بصورت همه روزه متخصص زنان و زایمان کلیه خدمات تخصصی بیماران زنان ومامایی  را ارائه می نماید و دراین بخش همچنین سایر بخشهای دیگر اقدام راهبردی سازمان بحث سلامت محور با اولویت اقدامات پیشگیرانه می باشد.
 
شایع ترین بیماری ها در این منطقه چیست و چه اقداماتی برای درمان آنها صورت پذیرفته است؟

شایع ترین بیماریها درمنطقه به ترتیب اولویت بیماریهای قلبی و عروقی و ریزفاکتورهای آن شامل؛ چربی، قند و فشارخون می باشد که با پیگیریهای انجام شده و فالوآپ بیماران و همچنین انجام فعالیتهای پیشگیرانه این قبیل بیماریها به مراتب کنترل شده تر از میانگین کشوری می باشد. همچنین در مناطقی مانند سرخس و مناطق شرق کشور که بیماریهای همچون سالک و مالاریا شایع می باشد اقدامات آموزشی و پیشگیرانه مفیدی جهت کارکنان خدوم صنعت نفت انجام گردیده است در مرحله بعدی به علت مراجعه کارکنان صنعت نفت با مواد زیان آور شیمیایی و همچنین بیماریهایی مربوط به ارگونومی می باشد .
 
فعالیت‌هایی که بیمارستان زیر نظر شما را نسبت به سایر بیمارستان‌های صنعت نفت متمایز می‌کند را بفرمائید؟

با توجه به سیستم ارجاع و پزشکی خانواده در سطح صنعت نفت که از این جهت صنعت نفت پیشرو در سطح کشور می باشد و همچنین انجام آزمایشات طب صنعتی بصورت مداخله گرایانه نتایج بسیار اثربخشی در پیشگیری و کنترل بیماریها و افزایش امید به زندگی در کارکنان صنعت نفت دراین منطقه و کلیه مناطق تحت پوشش سازمان ایجاد نموده است (براساس نتایج طرح پژوهشی انجام شده دالی)

چالش های بیمارستان تحت مسوولیت جنابعالی چیست و راهکارهای حل آن را چگونه ارزیابی می کنید؟ انتظار شما از تدبیر پردازان صنعت نفت و ریاست محترم سازمان چیست؟

به جهت نیاز به ارائه پکیج کامل خدمات درمانی با کیفیت که به شدت مورد تقاضای جمعیت تحت پوشش می باشد نیاز به فضای فیزیکی متناسب با خدمات قابل ارائه به شدت محسوس می باشد که در حال حاضر شهرهای مشهد، بجنورد و زاهدان این امکان را در حد مطلوب دارا نمی باشد. عمده چالش بعدی، کمبود شدید نیروی انسانی تخصصی درکلیه حرفه های پزشکی و پیراپزشکی بخصوص در مناطق محروم مثل سرخس و زاهدان می باشد که درکنار این مشکل عدم امکان پرداخت حقوق و مزایای مناسب در مناطق محروم (درمقایسه با وزارت بهداشت) امکان نگه داشت نیرو را در مناطق با چالش مواجه نموده است.
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۲,۰۴۸
کد خبر : ۲,۶۹۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید