نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۲۷
 

اخبار

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس:سالانه 72 هزار نفر از خدمات بهداشتی درمانی صنعت نفت شیراز و هرمزگان بهره‌مند می‌شوند

بهداشت و درمان صنعت نفت در استان فارس و هرمزگان فعالیت‌های گسترده‌ای را به منظور رفاه و راحتی کارکنان خود و بومیان منطقه انجام داده است که در این خصوص می‌توان به شناسایی بیماری‌های خاص و درمان بیماری‌های مزمن اشاره کرد.

دکتر مهرداد امیرآبادی رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در این‌باره می‌گوید: جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت در منطقه فارس 60 هزار نفر است که از این تعداد 43 هزار نفر جمعیت فعال تحت پوشش صنعت نفت و 6 هزار نفر بومیانی هستند که در این مناطق پوشش داده می‌شود. حدود 12 هزار نفر هم اعزام شده از مناطق دیگر میباشند که همراه با 9200 نفر افراد تحت پوشش در استان هرمزگان در مجموع 72 هزار نفر از شهروندان تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی ما قرار دارند.بنا بر آمار، سالیانه 72 هزار نفر از شهروندان و کارکنان تحت پوشش صنعت نفت و بومیان مناطق محروم در شهرهای استان فارس و هرمزگان از خدمات بهداشتی و درمانی صنعت نفت استفاده می‌کنند.

این مقام مسئول در خصوص مراکز بهداشتی و درمانی در شیراز که به کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت خدمت عرضه می‌کند، گفت: یکی از مراکز درمانی تحت پوشش صنعت نفت در شیراز پلی‌کلینیک تخصصی و فوق تخصصی مرکزی ارم است که به 25 هزار نفر از جمعیت تحت پوشش خدمت ارائه می‌دهد. از دیگر مراکزی که در استان فارس به کارکنان تحت پوشش صنعت نفت خدمات بهداشتی و درمانی عرضه می‌کند درمانگاه امام علی است که 12 هزار نفر در این مرکز پرونده دارند و بازنشستگان این صنعت هم می‌توانند به صورت آزاد از این مجموعه استفاده کنند. همچنین در درمانگاه مرودشت 3 هزار پرونده وجود دارد. مراکز طب صنعتی فعال در استان فارس شامل پتروشیمی شیراز، پالایشگاه شیراز، پالایشگاه گاز پارسیان، کمپ S1، کمپ آغار، پالایشگاه لاوان، کمپ ایثار، کمپ تابناک و کمپ دالان و تلمبه‌خانه حسنی است که در این آخرین مرکز  خدمات پزشکی در سطح پزشکیاری ارائه می‌شود.

دکتر امیرآبادی در مورد مراکزی که معاینات دوره‌ای انجام می‌دهند نیز گفت: در این مناطق عملیاتی به جز پتروشیمی و پالایشگاه شیراز به بومیان منطقه نیز ارائه خدمت صورت می‌گیرد. در مناطقی مانند پلی‌کلینیک ارم، امام علی و مرودشت ساختار مراجعات به صورت پزشکی خانواده است و ما خدمات پیشگیرانه، معاینات دوره‌ای به‌ویژه درمان بیماری‌های مزمن خانوادگی مانند دیابت، فشار خون، چربی خون، اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و... را بررسی می‌کنیم و تاکنون همه بیماری‌های خاص را شناسایی کرده‌ایم. علاوه بر خدمات روتین پزشکی خدمات خاص مربوط به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود و باید عنوان کنم که بیشترین مراجعات مربوط به بیماری‌های مزمن غیر واگیر مانند بیماری‌های سالمندان، قلبی عروقی، دیابت و... می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه درطبقه آخر پلی‌کلینیک ارم یک مرکز ویژه جراحی وبستری بیماران به شکل دی کلینیک ساخته شده است، گفت: در این طبقه 27 تخت بستری در نظر گرفته شده است که خدمات گوناگونی در رشته‌های جراحی مانند بیماری‌های زنان، ارتوپدی، جراحی عمومی، گوش و حلق و بینی مغز و اعصاب، جراحی پلاستیک و چشم پزشکی به بیماران داده می‌شود و همه عمل‌های جراحی تخصصی و فوق تخصصی که نیاز به ICU  نداشته باشند در این دی ‌کلینیک انجام می‌شود. همچنین برخی عمل‌های فوق تخصصی مانند پیوند قرنیه، کاشت حلزون، جراحی‌های تخصصی زانو و شانه در این مرکز انجام شده است. در همه این رشته‌ها موردهای اورژانس و «آنکالی» (فعالیت 24 ساعته بیمارستان و جراح در موارد مدنظر) اگر بیمار مراجعه کند می‌توانیم خدمات مورد نظر را ارائه کنیم.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان  در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد تخصصی در واحدهای فوق تخصصی قند، گوارش، جراحی گوش، چشم پزشکی در قسمت قرنیه و شبکیه و طب ورزشی، طب سالمندان و حتی بخش شیمی درمانی فعال هستیم. همچنین از لحاظ فعالیت‌های پاراکلینیک نیز کلیه فعالیت‌ها مانند قسمت‌های داروخانه، آزمایشگاه، فیزویوتراپی، اپتومتری، ادیومتری و... در پلی‌کلینیک ارم و امام علی انجام می‌شود.

 شیراز نخستین واحد مجهز به HSE در بهداشت و درمان صنعت نفت

این مقام مسئول در مورد واحد HSE این مرکز گفت: در قسمت سلامت کار و  HSE ما نخستین منطقه در واحد بهداشت و درمان صنعت نفت در کشور هستیم که مجهز به مدیریت سیستم HSE شدیم و در این قسمت پیشرو بودیم. همچنین در بخش معاینات طب صنعتی و گروه بهداشت و آموزش در بخش‌های بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای فعالیت بالایی داریم و به مناطق تحت پوشش خدمات می‌دهیم. راه‌اندازی برنامه تله‌مدیسین یکی دیگر از کارهای با اهمیت در این حوزه است زیرا سه مرکز شامل پالایشگاه گاز پارسیان، پالایشگاه لاوان و تلمبه‌خانه حسنی به مرکزیت پلی‌کلینیک ارم با تله‌مدیسین با ما در ارتباط هستند و اگر مشکلی پیش بیاید با ما تماس می‌گیرند و پزشک آنها را راهنمایی می‌کند تا فعالیت‌های لازم را انجام دهند.
 
نشریه بین‌المللی با عنوان طب کار و محیط زیست منتشر می‌کنیم

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در خصوص نشریه پزشکی بین‌المللی این مجموعه عنوان کرد: از دیگر فعالیت‌هایی که بهداشت و درمان صنعت نفت شیراز انجام می‌دهد انتشار نشریه بین‌المللی به صورت فصلنامه با عنوان طب کار و محیط زیست است. این نشریه به زبان انگلیسی در سطح گسترده منتشر می‌شود و جزو نشریات معتبر بین‌المللی است و در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس مستقر است. با توجه به اینکه مرکزیت پژوهش سازمان بهداشت و درمان کل ایران در فارس است، مقالاتی که از خارج از کشور می‌آیند پس از بررسی داوران و نظردهی چاپ می‌شود. این نشریه به صورت آنلاین و الکترونیکی در خارج از کشور پخش می‌شود. تیراژ نشریه 500 عدد است که بیشتر در داخل مراکز علمی و دانشگاهی توزیع می‌گردد اما برای خارج از کشور از طریق اینترنت فرستاده می‌شود و هر کس علاقمند باشد می‌تواند استفاده کند.
 
مراجعه بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر به بهداشت و درمان صنعت نفت استان فارس

این مقام مسئول در خصوص تعداد بیمارانی که سالیانه به مراکز تحت پوشش بهداشت و درمان مراجعه می‌کنند گفت: تعداد مراجعات به بهداشت و درمان صنعت نفت استان فارس در سال گذشته 1 میلیون و 211 هزار و 689 نفر بوده است.

دکتر امیرآبادی در خصوص وضعیت مراکز تحت پوشش بهداشت و درمان هرمزگان نیز گفت: در هرمزگان یک درمانگاه فجر وجود دارد که 4500 نفر را تحت پوشش قرار داده است و درمانگاه دیگری به نام امام رضا  در شهرک مروارید قرار گرفته است که 4600 نفر بیمار را به صورت سالیانه پوشش می‌دهد. مناطق عملیاتی ما در هرمزگان شامل پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه سرخون و قشم و دو مرکز هم در قطب‌آباد و مهرآوران داریم که به صورت پزشکیاری اداره می‌شود.

وی در مورد امکاناتی که در منطقه هرمزگان وجود دارد گفت: این امکانات شامل درمانگاه‌های ویژه خانواده است که در شهرک‌های فجر و مروارید بندرعباس ارائه می‌شود. همچنین در شرکت پالایش نفت و شرکت پالایش سرخون در بندرعباس مرکز سلامت کار داریم و در مهرآوران و تنگه نی، سه مرکز به صورت پزشکیاری اداره می‌شود که از امکانات شرکتی ما محسوب می‌شود. در بندر لنگه، میناب، کیش و قشم هم پزشک معتمد وجود دارد و با 26 مرکز در شهرهای مختلف در استان هرمزگان قرارداد داریم که غیر شرکتی هستند و به کارکنان صنعت نفت خدمات مورد نظرشان را ارائه می‌کنند. البته هزینه درمانی که از کارمندان و بازنشستگان صنعت نفت دریافت می‌شود متفاوت و تابع قوانین وزارت نفت است.
 
شایع‌ترین بیماری‌های منطقه هرمزگان

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در مورد شایع‌ترین بیماری‌های منطقه هرمزگان گفت: در منطقه هرمزگان شایع‌ترین بیماری‌ها شامل فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات چربی، حوادث و مشکلات شغلی و بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا است.

این مقام مسئول در مورد مجوزهایی که برای ادامه فعالیت در مراکز بهداشت و درمان این مناطق باید از وزارت بهداشت کسب کنند؛ گفت: در مورد کسب مجوزها از وزارت بهداشت تنها درمانگاه امام علی احتیاج به مجوز داردکه با رییس دانشگاه مذاکرات نهایی صورت گرفته است تنها مراحل اداری این پروژه باقی مانده و در این مورد باید بگویم که مشکلی وجود ندارد.

دکتر امیرآبادی در مورد قدمت ساختمان‌های پلی‌کلینک‌ها و مراکز بهداشتی این مرکز نیز گفت: پلی‌کلینیک ارم قدیمی بوده و حدود 20 سال است به بیماران صنعت نفت خدمات ارائه می‌دهد. مرکز پلی‌کلینیک امام علی نیز در 2 سال گذشته راه‌اندازی شده است. پلی‌کلینیک مرو دشت هم با توجه به اینکه ساختمان آن قدیمی شده بود ساختمان جدیدی جایگزین آن شد و مرکز را به آنجا انتقال دادیم.
 
مراکز دندانپزشکی فعال

این مقام مسئول در خصوص مرکز دندانپزشکی فعال در این مناطق بیان کرد: مرکزیت دندانپزشکی ما در درمانگاه امام علی است که در آن خدمات دندانپزشکی به صورت عمومی و تخصصی و جراحی لثه انجام می‌شود. برای بعضی از کارها مانند ارتودنسی با برخی مراکز طرف قرارداد هستیم. البته با جراح فک و صورت هم قرارداد داریم که این جراح فعالیت‌هایش را در پلی‌کلینیک ارم انجام می‌دهد. در بندرعباس هم تعداد دندانپزشکان در پلی‌کلینیک امام رضا یک نفر است که برای اینکه بتوانیم مجوز یک دندانپزشک دیگر هم بگیریم در حال مذاکره هستیم. همچنین مراجعان دندانپزشکی ما در شیراز سال گذشته 51 هزار و  508 نفر بوده است.
 
مراکز مشاوره و روانی تحت پوشش صنعت نفت

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در مورد مراکز مشاوره و روانی که تحت پوشش صنعت نفت است خاطرنشان کرد: یک مرکز مشاوره روانی به نام مرکز پژهان داریم که در این مرکز متخصصان روانشناس و کارشناس‌های ارشد روانشناسی حاضر هستند و به بیماران مشاوره‌های لازم را می‌دهند و آمار مراجعات سال گذشته این مرکز حدود 976 نفر بوده است. البته در مراکز عملیاتی اگر نیاز به سخنرانی در جلسات داشته باشند به آنجا هم مراجعه می‌کنند ولی مرکز اصلی در شیراز است. یک تیم سلامت روان هم داریم که جلساتش دائم برگزار می‌شود و برای کارهایی که باید در روزهای متفاوت مانند برگزاری نمایشگاه و مشاوره رایگانو هفته سلامت روان انجام شود برنامه‌ریزی‌ های لازم انجام می‌شود. البته یک تیم روانپزشک از تهران به هرمزگان می‌آید اما در شیراز به کلیه کارکنان خدمت ارائه می‌شود.

توانایی بستن قرارداد با دیگر سازمان‌ها برای طب صنعتی را داریم

این مقام مسئول در خصوص وضعیت معاینات طب صنعتی این دو شهر عنوان کرد: تمام معاینات طب صنعتی در شیراز انجام می‌شود و جالب این است که یک مرکز طب صنعتی ما در سازمان بهداشت و درمان به تایید دانشگاه هم رسیده است یعنی نه تنها برای مناطق عملیاتی و کارکنان خودمان می‌توانیم طب صنعتی انجام دهیم بلکه می‌توانیم برای سازمان‌های دیگری که مناطق عملیاتی دارند نیزاین کار را انجام دهیم. به عنوان مثال یکی از کارهایی که انجام دادیم طی درخواستی که مدیرعامل برق منطقه ای فارس از بنده کرد و بر اساس قراردادی که ممکن است بسته شود کارکنان وزارت نیرو نیز خواهند توانست برای معاینات طب صنعتیاز ما کمک بگیرند. در سال گذشته با توجه به اینکه معاینات باید به صورت دوره‌ای انجام شود تعداد این مراجعه‌ها به طب صنعتی در شیراز 7500 نفر بوده است.

دکتر امیرآبادی در خصوص مراجعات سالیانه مراکز بهداشت و درمان صنعت نفت افزود: در منطقه هرمزگان 1956 نفر برای معاینات در کل سال گذشته مراجعه نموده‌اند که از این تعداد 7930 مراجعه به بخش آزمایشگاه، 6140 مراجعه در قسمت فیزیوتراپی، 6296 مراجعه در بخش پزشکان متخصص، 88579 مراجعه در بخش پزشکان عمومی، 11879 مراجعه به بخش دندانپزشکی، 10682 مراجعه به کلینیک مامایی، 1536 مراجعه در بخش کلینیک تنظیم خانواده، 1401 مراجعه در کلینیک ادیومتری، 1956 مراجعه به کلینیک اپتومتری، 33226 مراجعه در قسمت اورژانس و 1525 مراجعه به بخش‌های دیگر در شهر هرمزگان صورت گرفته است. در شهر شیراز 7500 نفر سال گذشته برای کل معاینات مراجعه نموده‌اند که از این تعداد 1488 مراجعه در بخش اکوکاردیوگرافی، 68508 مراجعه به آزمایشگاه، 48531 مراجعه در بخش فیزیوتراپی، 123058 مراجعه به پزشک متخصص، 327547 مراجعه به پزشک عمومی، 51508 مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، 13902 مراجعه به کلینیک مامایی، 3636 مراجعه به کلینیک تغدیه، 9787 مراجعه به کلینیک ادیومتری، 16476 مراجعه به کلینیک اپتومتری، 20333 مراجعه به سونوگرافی و 28791 مراجعه به بخش رادیولوژی صورت گرفته است.

۱۰ دی ۱۳۹۶ ۱۶:۲۱
تعداد بازدید : ۴,۹۲۵
کد خبر : ۲,۲۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید