نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۲۲
 

اخبار

"پیش نویس سند جامع تغذیه کارکنان صنعت نفت " تدوین شد

دکتر علی اکبر محمدی متخصص تغذیه شاغل در بیمارستان فوق تخصصی نفت تهران از تدوین "پیش نویس سند جامع تغذیه کارکنان صنعت نفت " در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ؛ وی اظهار داشت: سند بهبود تغذیه کارکنان صنعت نفت مجموعی از 110 آیتم می باشد که افزایش سطح آگاهی تغذیه ایی کارکنان، مدیریت بیماری های مرتبط با تغذیه،الزامات آیین نامه ایی رستوران ها را شامل می شود.

دکتر محمدی، به مقابله با همه گیری بیماری غیرواگیر  تاکید کرد و" کنترل "عوامل خطر را نیازمند مداخلات گسترده، موثر و فعال تمامی بخش ها و شرکت ها در صنعت نفت دانست.

 وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مدیران و پرسنل شرکت های نفتی " با هدف " افزایش میزان آگاهی آنان نسبت به وضعیت نامطلوب نتایج معاینات دوره ای کارکنان، تصریح کرد: نظر به اهمیت موضوع و ضرورت انسجام در تصمیم گیری، اجرا و نظارت و ارزیابی تمامی  فعالیتهای مرتبط با سلامت پرسنل ، "کمیته پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط" در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با حضور متخصصین عالی  و کارشناسان ارشد وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت ودرمان تشکیل شد.

این مقام مسئول به وظایف ذاتی و قانونی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به کارکنان صنعت نفت اشاره کرد و افزود: از جمله وظایف این کمیته برنامه ریزی،اولویت بندی، پایش و ارزیابی تمامی اقدامات مرتبط با کنترل بیماری های غیر واگیردار و عوامل خطر آن هاست.
دکتر محمدی خاطر نشان کرد: این سند مهم که دارای اهداف دست یافتنی و کاربردی؛  راهبردهای علمی و عملی و نیز  آیین نامه های منطبق با مقررات رستوران های دوستدار سلامت می باشد، بعد از رونمایی در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت جهت اجرایی شدن، در اختیار 4 شرکت اصلی وزارت نفت قرار می گیرد .


بیماری های غیر واگیردار اصلی ترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی

دکتر محمدی ضمن اشاره به اثرات  و عوارض دراز مدت ، این بیماری ها افزود : این بیماری ها عموما نیاز به درمان و مراقبت طولانی مدت و با هزینه های کمر شکن می باشند، عمده این بیماری ها عبارتند از : انواع سرطان ها،بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت و بیماری های مزمن دستگاه تنفسی است.

وی بیان داشت : بسیاری از این بیماری های را میتوان با کنترل عوامل خطر همچون رژیم های غذایی مناسب، عدم مصرف دخانیات، فعالیت های جسمانی پیشگیری و کنترل نمود.

متخصص تغذیه و رژیم غذایی با اشاره به اینکه فاکتور خطر اصلی ابتلا به این  بیماری ها  "الگوی غذایی نامناسب " است گفت : بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت ، بیماری های غیر واگیردار مسئول 53 درصد بار بیماری ها در جهان است که   متاسفانه در کشور ما بیش از 76 درصد کل بار بیماری ها به این نوع اختصاص دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به نتایج حاصل از معاینات دوره ای طب صنعتی کارکنان صنعت نفت، با قاطعیت میتوان گفت؛ پرسنل در معرض" خطری فراگیر" قرار دارند، که این موضوع هم تهدید سلامت کارکنان و هم مانعی برای پیشرفت و توسعه صنعت نفت می باشد.

۲۲ آذر ۱۳۹۶ ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۴,۴۹۰
کد خبر : ۲,۱۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید