نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۵:۱۲
 

اخبار

بمناسبت روز ملی سلامت بانوان / برگزاری کلاس پیشگیری از سرطان در بانوان در ستاد بهداشت و درمان صنعت نفت

مهرماه هر سال با هدف حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص مهمترین اولویتهای سلامت زنان به کل جامعه اعم از زنان، مردان، مدیران و سیاستگذاران “هفته ملی سلامت بانوان ایران “برگزار می شود.امسال هفته ملی «سلامت بانوان ایران» ، با توجه به اهمیت و شیوع کم‌تحرکی در جامعه زنان کشور و تاثیر آن بر تمامی ابعاد سلامت، موضوع فعالیت فیزیکی را به عنوان محور اصلی پویش فوق انتخاب کرده است.

به همین منظور  کمیته بانوان سازمان  با ریاست دکتر طاهره جعفری و اعضاء ستادی  تصمیم به حساس سازی و آگاه سازی بانوان سازمان درحیطه سلامت و مراقبت از خود را برنامه ریزی کرد و اقدام به اجرای برنامه آموزشی پیشگیری از  سرطان های شایع زنان با محوریت سرطان پستان برای بانوان ستادی کرد . مدرس این برنامه شیدا سجادی  مسئول مامایی و بهداشت خانواده سازمان است که در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی میگوید:سرطان پستان جزء سرطان های نسبتا شایع و خطرناک در بین زنان می باشد . علت اصلی بروز آن در ایران بیشتر به تغذیه نامناسب و چرب و فست فود ها  ،عدم تحرک و مشکلات  روحی برمی گردد .

وی در خصوص آموزش های ارائه شده دراین کلاس می افزاید : در این دوره یک روزه  آگاهی از آناتومی سینه , کسب اطلاعات درمورد افرادی در معرض خطر ، نحوه انجام معاینه توسط فرد، معاینه توسط فرد دوره دیده (کارشناس مامایی یا پزشک ) و زمان انجام  معاینه ، انجام تست های غربالگری طبق تجویز کارشناس مامایی یا پزشک و زمان تکرار این تست ها و مهمتر از دانستن و اجرای  راههای پیشگیری و درصورت ابتلاء مراقبت و بازتوانی  مطرح شد.

مسئول مامایی و بهداشت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ادامه بیان می دارد : راههای پیشگیری را میتوان شامل  تعادل در وزن ،استفاده از مواد غذایی سالم شامل : میوه و سبزیجات تازه، نان های فیبر دار ،کاهش مصرف فست فود ها،کاهش و عدم مصرف روغن های اشباع شده، مصرف چربی های امگا 3، مصرف ماهی های چرب (سالمون، ساردین، قزل آلا) ،تحرک بدنی و ورزش متناوب در محیط کار و خانه اشاره کرد.

sajadi

سجادی می افزاید : مصرف درست کربوهیدرات ها مصرف موادغذایی دارای شاخص گلیسمی بالا را به کمترین میزان ممکن برسانید مانند آرد سفید، برنج سفید، سیب زمینی، قند ، استفاده از  غلات سبوس دار ، مصرف مکمل ها  با تجویز پزشک؛بدون تجویز پزشک از هورمون استروژن همچنین باید از ترکیبات مشابه استروژن که در آلاینده های محیطی یافت می شوند اجتناب شود و همچنین  استفاده ازمحصولات ارگانیک در غیر این صورت محصولات غیرارگانیک کاملا شستشوی شود.

مسئول مامایی و بهداشت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به پرهیز از مصرف سیگار و الکل اظهار می دارد: ارتباط روح و روان با سرطان سینه:رفتار و سبکی از زندگی را برگزینید که روحیه تان تقویت شود. روابط گرم، راضی کننده و مفید با خانواده و دوستان داشته باشید. به اندازه کافی بخوابید (7 تا 8 ساعت خواب در شب).

عناوین روزشماره هفته ملی سلامت بانوان :

دوشنبه 24 مهر با محوریت فعالیت فیزیکی مناسب، ضامن سلامت زنان در همه گروه‌های سنی از کودکان و جوانان تا میانسالان و سالمندان، مادران باردار، معلولین و بیماران سه شنبه 25 مهر با محوریت نقش فعالیت جسمانی در پیشگیری از ناباروری زنان،
چهارشنبه 26 مهر با محوریت زنان پیشگام و الگوی مشارکت خانواده در  ورزش همگانی،  پنجشنبه 27 مهر با محوریت نقش ورزش در سلامت روانی و اجتماعی زنان،
جمعه 28 مهر با محوریت نقش تمرینات ورزشی در پیشگیری از بیماری‌های اسکلتی عضلانی،
 شنبه 29 مهر با محوریت نقش ورزش در سلامت قلب و عروق، چاقی، فشارخون بالا و دیابت،
 یکشنبه 30 مهر با محوریت نقش فعالیت فیزیکی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها در زنان نام‌گذاری شده است.

سجادی

۲۷ مهر ۱۳۹۶ ۱۲:۲۹
تعداد بازدید : ۲,۱۶۹
کد خبر : ۱,۸۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید