نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۱۸

اخبار

یکصد و دو سال از کشف واکسن سل گذشت

آلبرت لئون شارل کالمت دانشمند فرانسوی در ۲۴ آوریل برابر با پنجم اردیبهشت سال 1921 واکسن ب.ث.ژ (سل) را کشف کرد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ واکسن ب ث ژ(BCG=Bacillus Calmette–Guérin)  واکسن پیشگیری و مبارزه با سل است و در کشورهایی که بیماری سل شایع است یک دوز در نوزادان سالم توصیه می‌شود که بهتر است تا حد ممکن زمان تجویز آن به زمان تولد نزدیک باشد.
آلبرت لئون شارل آلبرت کالمت پزشک نامدار و محقق برجسته فرانسوی در 12 ژوئیه 1863 متولد گردید و تحصیلات خود را در دانشگاه پاریس به پایان رسانید.
وی سپس به عضویت انیستیتو پاستور برگزیده شد و در جریان تحقیقات خود سِرُم ضد طاعون را کشف نمود. کالمت در ادامه مطالعات و آزمایش‏های خود، مبارزه با بیماری سل را مد نظر قرار داد و موفق شد در 24 آوریل 1921 بعد از چندین سال مطالعه و کوشش، واکسن ب.ث.ژ را کشف نماید.
واکسن ب ث ژ پس از کشف برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ مورد استفاده پزشکی قرار گرفت. این واکسن در فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت قرار دارد که شامل مهم‌ترین داروهای مورد نیاز در یک نظام سلامت پایه به شما می رود.
این واکسن که نام آن به لاتین از حروف اول اسامی کالمت و همکار وی گِرِن گرفته شده، به صورت تزریقی بوده و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سل مؤثر است. شارل آلبرت کالمت بعد از 70 سال زندگی که حدود نیم قرن آن به تلاش در راه علم و خدمت به جامعه بشری گذشت، سرانجام در 29 اکتبر 1933 درگذشت.
میزان حفاظت در برابر عفونت سل به طور گسترده‌ای متفاوت است و حفاظت واکسن بین 10 تا بیست سال طول می‌کشد. در میان کودکان، این واکسن مانع از عفونت حدود ۲۰۰ درصد از آنان می‌شود و در میان کسانی که به این باکتری آلوده شده‌اند نیز این واکسن به نیمی از آنان کمک می‌کند تا بیماری در آنان ایجاد نشود.
بیماری سل چیست؟
بیماری سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه‌ها حمله می‌کند. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه درمان سل در دهه‌های گذشته، این بیماری همچنان خطرناک‌ترین قاتل عفونی جهان است که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در روز تسلیم آن می‌شوند.
 بیماری سل tuberculosis یکی از ۱۰ عامل مهم مرگ و میر در سرتاسر جهان می باشد. سل یک بیماری عفونی شایع، و در بسیاری از موارد مرگبار است.
عامل بیماری و روش‌های انتشار
بیماری سل توسط باکتری های  (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) ایجاد می شود که اغلب ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. سل قابل درمان و پیشگیری است. سل از طریق هوا و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. هنگامی که افراد مبتلا به سل ریه سرفه، عطسه یا تف می کنند، میکروب های سل را به هوا منتقل می کنند. فرد برای آلوده شدن کافیست فقط تعداد کمی از این میکروب ها را استشمام نماید.
حدود یک چهارم جمعیت جهان به سل پنهان مبتلا هستند، این بدان معناست که افراد به باکتری سل آلوده شده اند اما هنوز به صورت واقعی مبتلا محسوب نمی شوند و قادر به انتقال بیماری نیستند. 
افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی ، مانند افراد مبتلا به HIV ، سو تغذیه یا دیابت ، یا افرادی که از دخانیات استفاده می کنند ، بیشتر در معرض خطر بیماری قرار دارند.
هنگامی که فرد به بیماری سل فعال مبتلا می شود، علائم (مانند سرفه ، تب ، تعریق شبانه یا کاهش وزن) ممکن است برای چند ماه اول خفیف باشد.
انواع بیماری سل
سل نهفته
در این شرایط، بیمار به عفونت سل مبتلا است ، اما باکتری ها در بدن فرد در حالت غیر فعال باقی می مانند و علائمی ایجاد نمی کنند. سل نهفته ، که به آن عفونت سل یا سل غیرفعال نیز گفته می شود ، مسری نیست. این بیماری می تواند به سل فعال تبدیل شود ، بنابراین درمان برای فرد مبتلا به سل نهفته و کمک به کنترل شیوع سل مهم است. تخمین زده می شود که ۲ میلیارد نفر سل نهفته داشته باشند.
سل فعال
این شرایط باعث بیماری فرد می شود و در بیشتر موارد به دیگران نیز سرایت می کند. ممکن است در چند هفته اول پس از آلوده شدن به باکتری سل رخ دهد یا ممکن است سالها بعد اتفاق بیفتد.
علائم و نشانه‌های سل 
سرفه‌ای که سه هفته یا بیشتر طول بکشد، سرفه آلوده به خون، درد قفسه سینه، یا درد همراه با تنفس یا سرفه، لاغری ناخواسته، خستگی، تب، عرق شبانه، لرز، از دست دادن اشتها
پیشگیری بیماری سل
در صورت مثبت شدن آزمایش بیمار برای عفونت سل نهفته، پزشک ممکن است به بیمار توصیه کند که برای کاهش خطر ابتلا به سل فعال، داروهایی مصرف کنید. تنها نوع سل که مسری است، انواع فعال است. بنابراین اگر بیمار بتواند از فعال شدن سل نهفته خود جلوگیری نماید، سل را به شخص دیگری منتقل نخواهد کرد.
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۳۱
تعداد بازدید : ۳۱
کد خبر : ۱۵,۲۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید