نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۰۷

اخبار

ارتقاء کیفیت و بهبود نتایج معاینات طب صنعتی با راه اندازی سامانه هوشمند نظرسنجی

سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت توانسته است طی بیش از یکصد سال همراهی با صنعت نفت و اهتمام در راه تامین، حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان، الگویی مناسب برای سایر سازمانهای متولی سلامت در کشور باشد و در مباحثی مانند طرح پزشک خانواده، سلامت کار(خدمات طب صنعتی و بهداشت) تله مدیسین( پزشکی از راه دور) و کنترل بیماریهای مزمن غیر واگیردار و... مورد الگوبرداری و بهینه کاوی قرار گیرد.
 همچنین سازمان با جلب حمایت و مساعدتهای مدیران محترم صنعت نفت، بهره‌گیری از خدمات پزشکان، پیراپزشکان، مدیران و کارشناسان مجرب و دلسوز، استفاده از آخرین پیشرفتهای تکنولوژیک، تمرکز توجه بر نیازهای جمعیت تحت پوشش و انتظارات مدیران ارشد این صنعت و همچنین استفاده از تکنیکها و روشهای جدید در مدیریت سلامت، رشد و بهبود مستمر در عملکرد خویش را مدنظر قرارداده است و تلاش دارد تا حداکثر رضایت خاطر مدیران و کارکنان ارزشمند صنعت نفت را فراهم آورد، دکتر پیمان فرید نیا رییس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در خصوص خدمات می گوید: خدمات سلامت کار شامل حفظ، تأمین و ارتقای سطح سلامت کارکنان شاغل در صنایع نفت، گاز، پالایش و پخش پتروشیمی و سایر کارکنان وزارت نفت در مقابل مخاطرات مستقیم و یا غیرمستقیم ناشی از این صنایع، یکی از مهمترین اولویتها و مأموریتهای سازمان است.

وی می افزاید: یکی دیگر از  خدمات ارائه شده  که از رسالت های اصلی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات پیشگیرانه است. خدمات پیشگیرانه سطح اول (جلوگیری از بروز بیماری) در قالب طرحهایی همچون غربالگری بیماریهای غیرواگیر در صدر برنامه‌های سازمان قرار دارد. خدمات پیشگیرانه سطح دو (تشخیص به موقع) و سطح سه (جلوگیری از عوارض قابل پیشگیری و بازتوانی) نیز از اولویتهای سازمان قلمداد می‌گردد.

رییس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به اینکه معاینات دوره‌ای شاغلین بخصوص در واحدهای عملیاتی، بصورت ادواری و منظم می گوید: با توجه به برنامه‌های تدوین شده در واحد سلامت کار و بهداشت ، معاینات دوره‌ای شاغلین بخصوص در واحدهای عملیاتی، بصورت ادواری و منظم انجام می‌پذیرد که این معاینات شامل بررسی وضعیت جسمانی (بررسی قلب و عروق، پوست و...)، اقدامات پاراکلینیک مورد نیاز (ادیومتری، اپتومتری، نوار قلبی، آزمون تنفسی، آزمایشات خون و...) و معاینات روان سنجی می‌باشد.

دکتر فریدنیا با اشاره به اهم برنامه های واحدهای سلامت کار که شامل  برنامه های غربالگری و کنترل اختلالات سلامتی نظیر چاقی، دیابت، پرفشاری خون، ثبت موارد غیبت از کار، تشخیص و ثبت بیماریهای شغلی، پیشگیری از مصرف دخانیات است ، اظهار می دارد :  با نگرش سلامت کار به وضعیت سلامت کارکنان در مناطق عملیاتی و صنایع تلاش می‌شود نیاز مدیران صنعت نفت در حیطه کارایی و بهره‌وری نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد
دکتر فریدنیا

به گفته وی پایش بهداشت محیط کار بر عهده بهداشت حرفه ای و محیط مراکز سلامت کار می باشد که اندازه‌گیری و کنترل عوامل فیزیکی، شیمیایی، ارگونومیکی و بیولوژیکی مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها، تامین آب شرب و غذای سالم و بهداشتی برای کارکنان و نظارت بر اماکن طبخ، توزیع و سرو مواد غذایی و سم‌پاشی و مبارزه با جانوران و حیوانات موذی در محیط کار و زندگی از مهمترین وظایف ایشان می‌باشد.

رییس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت هدف از اجرای برنامه سیستماتیک نظرسنجی از شاغلین و تعیین میزان رضایت ایشان از انجام معاینات دوره ای را  مشتری مداری و جلب رضایت مشتریان ( در یک کلام نظرسنجی)عنوان میکند و می افزاید: مزایایی از جمله شناخت نقاط قوت و ضعف در ارائه خدمات ، ترغیب و تشویق به انجام معاینات دوره ای و مستمر و ارائه خدمات پایدار، شناسایی تقاضاهای مشتریان و تلاش در جهت همسوشدن با نیازها و انتظارات آنها ،  جلب اعتماد شرکت های صنعتی ، ایجاد مزیت های رقابتی و رشد و توسعه پایدار مهمترین اهداف اجرای برنامه سیستماتیک نظرسنجی بشمار میرود.

وی به انجام نظرسنجی طی سالیان گذشته بصورت سنتی و کاغذی اشاره و اظهار می دارد:  نظرسنجی از کارکنان در هنگام انجام معاینات دوره ای انجام  می شد  که دارای نقاط ضعفی بود از جمله :
-    کارکنان هنگام انجام معاینه ملزم به تکمیل فرم بودند که در صورت نارضایتی شاغل و ثبت در فرم ، ممکن بود در ادامه روند انجام معاینات توسط پزشک و یا سایر اقدامات پاراکلینیک تاثیرگذار باشد.
-    مشخصات افراد در تکمیل فرم ثبت نمی شد و احتمال تکمیل فرم توسط افراد غیر نیز فراهم بود.
-    چنانچه شاغل تحت تاثیر شرایط مرکز قرار می گرفت پاسخ صحیح به سوالات داده نمی شد.
-    جمع آوری و تهیه گزارشات مدیریتی از تمامی اطلاعات کاغذی کار مشکلی بود و عملا نتیجه ای از شرایط کلی معاینه شوندگان و میزان رضایت ایشان حاصل نمی شد.
-    نتایج این نظرسنجی ها در محاسبه کارانه پزشکان بایستی لحاظ می شد که فرایند انجام ، تجزیه تحلیل و براورد نهایی  به ازای هریک از پزشکان ،کار بسیار مشکلی بود .

نمونه فرم نظرسنجی کاغذی
راه اندازی سامانه هوشمند نظرسنجی

دکتر فرید نیا با تاکید به اهمیت راه اندازی سیستم آنلاین و جدید نظرسنجی از شاغلین صنعت نفت  تصریح می کند: واحد سلامت کار سازمان با دریافت مجوز از مدیرعامل سازمان و با همکاری روابط عمومی و بامشارکت شرکت پیمانکاری سامانه نظرسنجی از شاغلین صنعت نفت را راه اندازی کرد که در این سامانه اقدامات به شرح زیر انجام می شود :
-    سوالات برای گروه های مدیران، شاغلین، مسئولین HSE  طراحی شده است . که در این دوره صرفا شاغلین مورد نظرسنجی قرار گرفتند.
-     تعداد شاغلینی که طی سه ماه گذشته توسط پزشکان صنعتی در کل کشور  معاینه دوره ای شده اند بصورت راندوم از نرم افزار سلامت کار سازمان (سنجش) انتخاب شده و در قالب فایل اکسل وارد سامانه نظر سنجی می شوند.
-     کارشناس نظرسنجی آموزش دیده ، روزانه با شماره موبایل افراد موجود در لیست تماس می گیرد و پس از معرفی خود و شرح مختصری در خصوص برنامه نظرسنجی ، سوالات مرتبط را می پرسد و پاسخ را در ستون های مربوطه ثبت می نماید . ( شامل خیلی خوب، خوب، متوسط ، بد ، خیلی بد)
-    تمامی مکالمات در حین پاسخ گویی ضبط می گردد که شامل { نام مخاطب، تاریخ تماس، زمان تماس، مدت /ثانیه ، دانلود فایل } می باشد.
-    لیست فایل های صوتی مکالمات با مخاطبان نظرسنجی قابل دانلود و شنیدن می باشد.
-    کارشناسان حوزه سلامت کار بصورت دوره ای و راندوم ، مکالمات را شنیده و نظرات اصلاحی جهت ادامه نظرسنجی ها اعلام می نمایند.
-    نتایج نظرسنجی ها به تفکیک سوالات و نیز نتیجه کلی به ازای هر منطقه بهداشت و درمان و هر پزشک  در قالب جدول ، نمودار میله ای و گرد قابل رویت می باشد ( داشبوردهای مدیریتی)

سوالات نظرسنجی :
-     آیا شما برای انجام معاینات طی سه ماه گذشته به طب صنعتی معرفی شده اید؟
-    نام پزشک خود رامی دانید؟
-    آیا در حین معاینه به سوابق پزشکی شما توجه شده است؟
-    آیا در حین معاینه به نتایج آزمایش شما توجه شده است؟
-    آیا معاینه بر اساس شرایط شغلی شما و کار محوله انجام شده است؟
-    نقش معاینات در سلامتی شما را چگونه ارزیابی می کنید؟
-    آیا در زمان های لازم به پزشک خود دسترسی دارید؟
-    آیا از انضباط و برخورد کارکنان تیم سلامت کار در حین انجام معاینات دوره ای رضایت دارید؟
-    آیا از خدمات رفاهی و پذیرایی در زمان آنجام معاینات دوره ای رضایت دارید؟


راه اندازی سامانه هوشمند نظرسنجی  7
راه اندازی سامانه هوشمند نظرسنجی  6
راه اندازی سامانه هوشمند نظرسنجی  5
راه اندازی سامانه هوشمند نظرسنجی  4
راه اندازی سامانه هوشمند نظرسنجی  3
راه اندازی سامانه هوشمند نظرسنجی  2
راه اندازی سامانه هوشمند نظرسنجی  1
۲۵ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۶,۳۳۵
کد خبر : ۱,۴۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید