نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۵۶
 

اخبار

دکتر حبیب زاده :توانمندی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حوزه پژوهش

تمامی امور مربوط به مجله بین‌المللی طب کار و محیط زیست (The IJOEM) با توجه به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های موجود در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت؛ دکتر فرخ حبیب زاده، هماهنگ کننده پژوهش سازمان، با اشاره به اهمیت پژوهش در دستیابی به رفاه عمومی و استقلال گفت: اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی‌ترین نیاز برای دست‌یابی به پیشرفت، توسعه و استقلال واقعی است. تأکید بر پژوهش و تشویق پژوهش‌گران و دانشمندان به انجام فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز کشور، یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به خودکفایی است و نام گذاری 25 آذر بعنوان «روز پژوهش» نشان از اهمیت این موضوع دارد.

هماهنگ کننده پژوهش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به عدم آگاهی افراد نسبت به میزان فعالیت سازمان در ارائه خدمات بیان داشت: بسیاری از افراد از اهمیت فعالیت‌هایی که توسط سازمان در حوزه بهداشت و درمان انجام می‌گیرد، آگاهی کافی ندارند و یکی از دلایل اصلی این ناآگاهی، طبیعت سلامت است. می‌توان تولیدات یک شرکت را به صورت عدد و رقم بیان کرد، اما ارائه‌ سطح سلامت به صورت عدد و رقم کار ساده‌ای نیست و به همین دلیل محاسبه‌ بهره‌وری مجموعه‌ای مانند سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و مقایسه‌ی عملکرد آن با شرکت‌های تولیدی یا سایر ارائه‌دهنده‌گان خدمات بهداشتی‌ـ درمانی، کار ساده‌ای نیست.

رئیس آموزش و پژوهش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان از پیشرفت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در سطح سازمان طی سال‌های گذشته گفت و افزود: به عنوان مثال، پس از راه‌اندازی این واحد در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در تیر ماه 1379، فعالیت‌های آموزشی این مرکز به چنان سطحی ارتقاء یافت که اکنون اعضای آن جهت تدریس دوره‌های مختلف به مراکز علمی معتبر داخل، از جمله بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر علمی سراسر ایران، و خارج از کشور دعوت می‌شوند.

دکتر حبیب‌زاده عنوان کرد: در پی برگزاری موفق چندین دوره کارگاه‌های روش تحقیق، مقاله‌نویسی و آمار در مناطق مختلف سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، آگاهی و توانمندی کارکنان سازمان در حوزه پژوهش افزایش یافت که منجر به انجام چند تحقیق در مناطق مختلف و حتی انجام یک طرح پژوهشی چند‌ـ مرکزه با مشارکت یازده مرکز، برای اولین بار در سطح سازمان بهداشت و درمان شد که در نهایت نتایج آن در یک مجله معتبر بین‌المللی به چاپ رسید.

سردبیر و مؤسس مجله بین‌المللی طب کار و محیط زیست اظهار داشت: به دنبال عملکرد خوب واحد آموزش و پژوهش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در حوزه پژوهش، مدیریت ارشد در ستاد سازمان بهداشت و درمان مسئولیت هماهنگی و راهبری پژوهش سازمان را از نیمه دوم سال 1393 به این امور محول کرد که این امور به عنوان اولین گام در این راستا، اقدام به طراحی یک پژوهش بزرگ مبتنی بر خرد جمعی، جهت تعیین اولویت‌های پژوهشی در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت کرد.

هماهنگ کننده پژوهش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تصریح کرد: پس از چند نشست متوالی و مشورت با بیش از شصت نفر از اندیشمندان و افراد خوش‌فکر سازمان، تصمیم بر این شد تا بر مبنای شاخصی به نام دالی (DALY)، پژوهشی در شش مرکز انجام شود.

وی در اینباره توضیح داد: برای تبدیل مقوله سلامت به صورت یک شاخص کمّی، تلاش‌های زیادی شد تا این که چند سال پیش شاخصی به نام دالی، معرفی و از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تأیید شد. شاخص دالی، سال‌هایی از عمر طبیعی است که در اثر مرگ زودرس یا به سبب ناتوانی به علت عوارض یک یا چند بیماری، از دست رفته است.

دکتر حبیب‌زاده اظهار داشت: نتایج طرح پژوهشی مذکور بسیار چشمگیر بوده و حاکی از این است که فعالیت‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت منجر به تولید سلامتی معادل یکصد و بیست هزار سال عمر سالم در جمعیت تحت پوشش سازمان در هرسال می‌شود و اینکه نتایج بدست آمده در حال حاضر جهت چاپ در نشریات بین‌المللی آماده و آن مجلات ارسال شده است

رئیس واحد آموزش و پژوهش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اضافه کرد: از دیگر اقدامات شایان توجه این مجموعه تأسیس و نشر مرتب فصلنامه بین‌المللی طب کار و محیط زیست (The IJOEM) است. با عنایت به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با نهضت تولید علم و تأکید ایشان بر امر پژوهش، فکر تأسیس یک مجله علمی با گستره جهانی در حوزه علوم پزشکی ایجاد شد. از همان ابتدا، اصرار بر این بود که تمامی امور مربوط به این نشریه، با توجه به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های موجود، در سازمان بهداشت و درمان انجام شود. طوری که خوشبختانه نه تنها تا کنون هیچ‌گونه کمکی از سایر مراکز جهت انجام امور اجرایی و علمی برای نشر این مجله دریافت نشده، بلکه دفتر مجله‌ طب کار و محیط زیست تبدیل به کانونی جهت مشاوره‌ ژورنالیسم پزشکی در کشورهای منطقه شده است. اخیراً نیز یکی از مجلات پزشکی وابسته به یکی از معتبرترین دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران، جهت ارتقای کار خود درخواست کمک از سوی کارشناسان این مرکز کرده است که پیشنهاد مذکور در دست بررسی است.

 دکتر حبیب زاده، سردبیر و مؤسس مجله بین‌المللی طب کار و محیط زیست، افزود: هم‌اکنون، مجله بین‌المللی طب کار و محیط زیست در سامانه فهرست‌نگاری معتبر ISI نیز نمایه شده است. تمام مقالات منتشر شده در این مجله، از اولین شماره،‌ همچنین در مهمترین سیستم فهرست‌نگاری پزشکی دنیا، MEDLINE قابل دسترسی است. این مجله تنها و اولین مجله‌ی صنعت نفت است که به مانند کارت ویزیت، صنعت نفت و سازمان بهداشت و درمان را در چنین سطحی از جهان معرفی می‌کند.

۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۱۰
تعداد بازدید : ۳۷,۱۶۱
کد خبر : ۱۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید